| کد خبر: 255428 |

◄ چند خاطره از مرحوم دکتر دادمان در راه‌ آهن، (درگذشت، 27 اردیبهشت 1380)

یکی از ویژگی های مرحوم دکتر دادمان اشتیاق به یادگیری و آموختن ایشان بود.

تین نیوز

شاید اولین نکته قابل توجه از روحیات مرحوم دکتر دادمان در بدو ورود به راه آهن را بتوان قدرشناسی ایشان از تدابیر و تلاش های ارزشمند مدیران قبلی به ویژه جناب آقای مهندس افشار دانست که بارها بیان می نمودند.

... در ابتدای ورود ایشان به راه آهن در سال 1376 سوانح خروج از خط به ویژه در راه آهن لرستان به شدت افزایش یافت و ایشان دستور تشکیل سمیناری را جهت بررسی و ریشه یابی سوانح و راهکارهای افزایش ایمنی خطوط ریلی صادر نمودند و برخلاف عادت غالب مدیران که حضور تشریفاتی در این جلسات دارند و در آغاز همایش و سخنرانی مسئولان حاضرند ولی هنگام ارائه مطالب و گفتگوهای فنی غایب، به صورت کامل در جلسه حضور داشتند و با معاونان و مدیرانی که جلسه را ترک کردند با عتاب برخورد کردند (تین نیوز / کد خبر 236366).   

... یکی از ویژگی های مرحوم دکتر دادمان اشتیاق به یادگیری و آموختن ایشان بود به گونه ای که با وجود داشتن مدرک دکترای سازه های آبی از انگلستان و تجربه مدیریت اجرایی در نهادهای انقلابی و شرکت های مختلف از جمله شرکت شیلات، در هنگام ورود به راه آهن و مواجهه با اصطلاحات تخصصی بدون تکبر و خودبرتربینی از مدیران، کارشناسان و متخصصان توضیحات کامل برای آشنایی با آن مفاهیم را جویا می شد و برای افزایش آگاهی و دانش ریلی وقت کافی اختصاص می داد (تین نیوز/ کد خبر 249759).

... سال 76 و در ورود مرحوم دکتر دادمان به راه آهن، مدت سیر قطارهای سرخس به بندرعباس از مسیر تهران (بافق - کاشمر احداث نشده بود) حدود 15 روز بود، یعنی روزانه کمتر از 170 کیلومتر، که پس از بازدیدهای اعضای کارگروه کاهش زمان سیر و جلسات و تصمیمات نهایی ایشان، زمان سیر قطارها برای سال ها به چهار روز کاهش یافت، روزانه 625 کیلومتر، (تین نیوز / کد خبر 249377).

... در یکی از سفرها به شهر یزد به اتفاق ایشان و آقای مهندس رحمتی (قائم مقام) وارد کابین لکوموتیو شدیم و بنده با سابقه ذهنی از لکوموتیوران پرسیدم که آیا شما با افزایش و کاهش واگن، آزمایش ترمز می کنید که ایشان جواب دادند خیر و گفتم که آیا حاضرید برای دکتر هم بگویید و ایشان هم پذیرفتند و همین را برای مرحوم دکتر دادمان شرح دادند، از منظر تجربیات سایر کشورها و اتحادیه بین المللی راه آهن ها، بر خلاف آنچه که ما در آیین نامه خودمان داریم استاندارد UIC453 در واقع چهار نوع آزمایش ترمز که در ابتدای مسیر و در وسط مسیر با یکدیگر متفاوت هستند را تعریف می کند (تین نیوز / کد خبر 249377).

... در نیمه دوم سال 78 در توافق اولیه با مرحوم دکتر دادمان برای تصدی مدیریت اداره کل خط، قرار شد تمرکز اولیه اداره کل خط بر بالا رفتن آمار بهسازی و بازسازی قرار گیرد که پس از نتایج به دست آمده 6 ماهه و رشد قابل توجه دو شاخص مذکور با وجود ثابت ماندن ماشین آلات مکانیزه (نامه 5/5/79، رشد بهسازی 75 درصد و بازسازی 108 درصد)، با آغاز سال 79 بررسی هایی برای ریشه یابی سوانح خروج از خط واگن های باری در لرستان به عمل آمد که اعلام نتایج تحلیلی در ستاد ارتقای ایمنی نخست سبب انکار و پس از تشریح و اثبات فنی و آماری موجب شگفتی اغلب عزیزان و صاحبنظران گردید (تین نیوز / کد خبر 230408).

... مشابه این طرح در اواسط دهه 70 همزمان با آغاز مذاکرات فنی لکوموتیو AD43 با شرکت آلستوم فرانسه، طرح مفهومی اولین لکوموتیو مانوری هیبرید ایران و ظاهرا اولین مانوری هیبرید AC جهان (با مولد داخلی حدود 200 کیلووات و مجموعه باتری به جای موتور آمریکایی 1400 اسب بخار) تهیه و قرارداد مربوطه در سال 1377 (همزمان با طرح فوق) منعقد گردید و در سال 1380 اولین نمونه ساخته شده لکوموتیو هیبرید ایران با استفاده از پلاتفرم لکوموتیو G12 توسط مرحوم دکتر دادمان در زمان وزارت ایشان رونمایی شد، آن مرحوم در مورد ادامه این طرح که اتمام آن همزمان با رونمایی اولین لکوموتیو مانوری هیبرید در آمریکا بود (که تاکنون چندصد دستگاه ساخته شده) مقرر نمودند که پنج نمونه دیگر تولید گردد (تین نیوز / کد خبر 176271). 

... راهکار مناسب تغییر توربین های Turmo III توربوترن و جایگزینی موتور دیزل بود که نه تنها هزینه نگهداری را کاهش می داد بلکه قدرت بالاتری را برای افزودن واگن یا سرعت متوسط بیشتر بدون سوختگیری میانی فراهم می نمود. با بیان موضوع برای مدیرعامل وقت مرحوم دکتر دادمان و موافقت با طرح در هیئت مدیره، مناقصه ای برگزار و پیشنهادات دریافت شد که با تغییر مدیریت متوقف و در بازسازی اوایل دهه هشتاد در شرکت رجا نیز توربین های پرهزینه تعمیر شدند (تین نیوز / کد خبر 244165).

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی 5 0

    باسلام
    مرحوم دکتر دادمان به کل دارای خصوصیات مثبت زیادی بودند از جمله آن پشتکار احساس مسئولیت در قبال کار بود ایشان یک مذاکره کنند بی مانند بودند و تعداد زیادی از قراردادهای خارجی وداخلی راه آهن تا جایی که یادم می آید که در آن زمان با مشکل مواجه شده بود را دوباره احیا کردند و اتفاقا توانستند در قراردادها پوئن های خوبی را هم برای راه آهن اخذ کنند ایشان در بکار گیری نیروهای توانمند از مجموعه راه اهن بسیار خوب عمل کردند وتا حد زیادی شایسته سالاری را هم رعایت کردند البته خب نگاه حزبی را هم در انصابات خود داشتند تا حدودی اما نه خیلی پر رنگ بطور کل تحول مثبتی در حوزه مدیریتی راه اهن به وجود آوردند والبته سطح تحصیلات مدیران را بالاتر بردند اما یادمان باشد در آن زمان هم شرایط کشور بهتر بود وخب کار کردن هم شاید راحت تر اما نباید از پشتیبانی فکر بسیار خوب ایشان یاد نکرد دکتر دادمان ورویه مدیریت ایشان می تواند یک الگو باشد برای دیگران خدواند انشالله ایشان را بیامرزد .
    یاد آوری نفراتی چون ایشان در سایت تین بسیار خوب است وانتظار می رود این سایت از دیگر زحمت کشان صنعت ریلی هم که بین ما حضور ندارند اما یادشان همیشه خواهد بود یاد کنند مانند آقایان لنگرودی، حاجتی....،و زندهایی چون مهندس معدلی، مهندس افشار ....و دیگر پیش کسوتان صنعت ریلی

  • ناشناس 1 3

    آقای قربانعلی بیک زحمت میکشند و مطالبی را قلمی میفرمایند. اما در نوشته های ایشان پیوستگی موضوع در یک عبارت هم رعایت نمیشود تا چه رسد به یک پارگراف. شاید فشار فزاینده حجم دانسته ها در ذهن ایشان باعث فوران مطالب، به جای طرح پیوسته، آنها در متن میگردد.

  • کوروش 0 4

    سلام.چطور وقتی یک وزیر یا مدیر عامل از میان ما میرود ناگهان خاطرات و اقدامات خوب ایشان بیادمان میآید و دائما با جزئیات کامل تکرار میکنیم. خودشان هم که حضور ندارند که تایید و رد کنند.آیا یک درصد از این اقدامات و کمالات در کارنامه مدیران زنده پیدا نمیشود آیا؟
    آیا بین عملکرد مدیر عامل های زنده راه آهن و مدیر عامل متوفی اینقدر فاصله فاحش وجود دارد؟