| کد خبر: 255050 |

◄ تجهیز اسکله های بندر چابهار؛ راهکاری برای افزایش تولید و توسعه صنایع کشور

به اعتقاد کارشناسان، استفاده از پس کرانه منطقه آزاد چابهار برای افزایش تولید و توسعه صنایع کشور مستلزم تجهیز اسکله های آن است.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان، استفاده از پس کرانه منطقه آزاد چابهار برای افزایش تولید و توسعه صنایع کشور مستلزم تجهیز اسکله های آن است.

به گزارش تین نیوز ، محمد بوکانی کارشناس امور بنادر در این مورد گفت: استفاده از پس کرانه منطقه آزاد چابهار برای افزایش تولید و توسعه صنایع کشور مستلزم تجهیز اسکله های آن و نصب تجهیزات کانتینری بر روی اسکله ها و تجهیز یاردهای کانتینری به تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری کانتینر است.

وی افزود: در غیر این صورت بنادر نسل سوم که همان بنادر هوشمند و مجهز کانتینری در اروپا و بنادر مانند جبل علی در امارات و بندر سلاله در عمان و بندر ناواشیوا در هند هستند نیز بدون این تجهیزات جزو بنادر عقب مانده نسل اول علیرغم داشتن آبخور ۱۷.۵ متر اسکله ها به شمار می رود .

بوکانی ادامه داد: چندین سال است بندر شهید بهشتی چابهار پس از اجرای فاز ۱ و ۲ طرح توسعه در ساخت ۷۵۰ متر اسکله با آبخور ۱۷.۵ متر که در آبخور مد به ۱۹.۵ متر هم می رسد و ساخت پس کرانه یا یاردهای نگهداری کانتینر به عنوان یکی از مناسب ترین مجموعه های ترمینال کانتینر در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تنها به خاطر آبخور مناسب اسکله هایش برای پذیرش کشتی های کانتینری نسل شش و هفت (کشتی هایی با ظرفیت حمل ۲۲ هزار و ۲۴ هزار TEU کانتینر ) شناخته می شود.

او عنوان کرد: با این حال این بندر فقط به ورود کشتی های حامل کالاهای اساسی کشور آن هم با مشکلات عدم پذیرش این کشتی ها به دلیل نبود انبار کافی و مکان نگهداری کالاهای اساسی با معطلی و پرداخت دموراژ اختصاص یافته اند.

این کارشناس تاکید کرد:  در این بندر همچنین ، گاه و بیگاه کشتی های کانتینری از نوع پاناما کس و پست پاناماکس با ظرفیت ۶۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ TEU کانتینر وارد می شوند که به دلیل عدم تجهیز اسکله ها به تجهیزات استراتژیک کانتینری از نوع گنتری کرین های سوپر پست پاناماکس  و یاردهای کانتینری به تجهیزات ترانس تینر یا  RTG های ۵+۱ و تجهیزات پیشرفته حمل کانتینر از اسکله به یاردهای کانتینری با نام تک مستر یا ترمینال تراکتور ویژه در فراموشی و بیکاری نسبت به بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان بسر می برد.

او گفت: بر این اساس استفاده پس کرانه منطقه آزاد چابهار در زمینه افزایش تولید و توسعه صنایع کشور مستلزم تجهیز اسکله ها یعنی نصب تجهیزات کانتینری بر روی اسکله ها و تجهیز یارد های کانتینری به تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری کانتینر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.