| کد خبر: 253036 |

هند ۱۱ میلیون یورو برای سرمایه گذاری در بندر چابهار تخصیص می دهد

دولت هند در بودجه سال مالی آینده خود که از آوریل هر سال تا آوریل سال بعد است، کمی بیش از ۱۱ میلیون یورو را برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اختصاص داده است.

تین نیوز

 دولت هند در بودجه سال مالی آینده خود که از آوریل هر سال تا آوریل سال بعد است، کمی بیش از ۱۱ میلیون یورو را برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اختصاص داده است. 

این درحالی است که برای تامین مالی مناقصه های انجام شده توسط شرکت دولتی هندی ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد (IPGL)، بیش از ۹۱ میلیون یورو نیاز است.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، شرکت IPGL قبلاً مناقصه هایی را جهت تامین بسیاری از تجهیزات برای بندر شهید بهشتی چابهار برگزار کرده ولی به دلیل واهمه از عواقب تحریم های بین المللی بارها با عدم استقبال دعوت شدگان مواجه شده است. 

این مناقصات شامل خرید ۱۴ جرثقیل دروازه ای چرخ لاستیکی (ترانستینر - RTG)، سه جرثقیل محوطه ای، دو دستگاه ریچ استاکر، دو دستگاه ساید لیفت برای عملیات کانتینر خالی، لیفتراک، ترمینال تراکتور و کفی می باشد.

 شرکت ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد تاکنون ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی را با ارزش تقریبی ۲۵ میلیون دلار به بندر شهید بهشتی منتقل کرده اما اجازه بهره برداری از آنها را در قالب قرارداد کوتاه مدت فعلی به طرف ایرانی نداده است .

مشارکت هند در بندر شهید بهشتی چابهار از اواخر سال ۲۰۱۸، زمانی که India Ports Global Chabahar Free Zone، یکی از شرکت های تابعه IPGL، عملیات این بندر را بر عهده گرفت، آغاز شد.

این همکاری در اکتبر ۲۰۲۲ به موانعی برخورد کرد زمانیکه مقامات ایرانی از عملکرد و میزان تحقق سرمایه گذاری هند گلایه کردند و گفتند که عملکرد IPGL در بندر چابهار انتظارات آنان را برآورده نساخته است. 

در همین رابطه، محمد مونسان، عضو گروه توسعه منطقه ای و دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام از فرصت سوزی هندیها در چابهار انتقاد و انتخاب گزینه های چینی را مناسب تر از ادامه کار با هندی ها در بندر شهید بهشتی دانست. 

در همان زمان، مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی ایران نیز گفت: شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال اپراتور دوم برای بهبود توان عملیاتی و افزایش آمار عملکرد بندر شهید بهشتی چابهار باشیم. 

چندی بعد، علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت که گفتگو با چند کشور برای اپراتوری بندر چابهار در جریان است، اما چنین مذاکراتی معمولا یک فرآیند طولانی دارد.

اخیراً اتصال شبکه راه آهن سراسری ایران به چابهار اهمیت بیشتری پیدا کرده و ایران در این زمینه علاوه بر هند به سرمایه گذاری روسیه نیز امیدوار است تا شاخه ای از کریدور شمال - جنوب را از بندر شهید بهشتی بگذراند.

گردش تجاری بین هند و روسیه در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۸۰ میلیون تن رسید اما بندر شهید بهشتی با وجود حضور هندی ها در آن، سهمی از این مبادلات تجاری پیدا نکرد.

 دولت هندوستان از حدود دو سال پیش، ترانزیت محمولات گندم اهدایی خود به افغانستان را از طریق  چابهار متوقف و ارسال کمک های انسان دوستانه اش را برای حکومت کابل به مسیری که از پاکستان می گذرد، منتقل کرد.

بندر شهید بهشتی چابهار از حدود ۲ سال پیش به کانونی برای واردات کالاهای اساسی و صادرات مواد معدنی برای محور شرق ایران تبدیل شده که IPGL نقشی در بازاریابی و ایجاد این ترافیک نداشته و همین موضوع باعث شده که بسیاری از منتقدان، دلایل ادامه حضور هندیها را برای راهبری و اپراتوری بندر چابهار زیر سئوال ببرند .

آمار عملکرد شرکت تابعه IPGL هندوستان در بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر تخلیه و بارگیری ۳۰۹۶ تی ای یو کانتینر و ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار تن کالاهای اساسی و محمولات فله و معدنی بوده و گفته می شود که یک درصد در آمد ناشی از این فعالیت به طرف ایرانی و ۹۹ درصد به طرف هندی تعلق گرفته است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.