| کد خبر: 254864 |

شماری از کارشناسان مطرح کردند:

◄ راه آهن زاهدان مشهد؛ غیرموجه ترین پروژه ریلی

توجیه یا عدم توجه راه آهن زاهدان مشهد یکی از مواردی است که هریک از آنها طرفداران خاص خود را دارد، شماری از کارشناسان آن را پروژه ای توصیف می کنند که توجیه آن به شدت و بیشتر از تمام پروژه هایی که با دید انتقادی به آنها اشاره می شود مورد سوال است و برخی دیگر با این دیدگاه مخالف هستند.

تین نیوز

 توجیه یا عدم توجیه اقتصادی راه آهن زاهدان مشهد یکی از مواردی است که هریک از آنها طرفداران خاص خود را دارد، شماری از کارشناسان آن را پروژه ای توصیف می کنند که توجیه آن به شدت و بیشتر از تمام پروژه هایی که با دید انتقادی به آنها اشاره می شود، مورد سوال است و برخی دیگر با این دیدگاه مخالف هستند.

به گزارش تین نیوز ، مخالفان اجرای پروژه ریلی زاهدان مشهد معتقدند، وقتی محور سرخس بندرعباس به میزان قابل ملاحظه ای کوتاه تر از محور سرخس - بیرجند - زاهدان - چابهار است و دو خطه کردن بافق کاشمر [وجود انشعاب تربت - سنگان] کم هزینه ترین گزینه ممکن و مرجح؛ و رفتن از ایستگاه کاشمر به طرف شمال  بین هر دو گزینه مشترک است، تعدد این محور کویری فاقد تقاضا، چه توجیهی دارد؟

به گفته آمحمد اسماعیل علیخانی، محور جدید در میانه راه، به بافق - مشهد متصل می شود و به همین دلایل، محور ریلی زاهدان مشهد ناموجه ترین پروژه ریلی است که تا کنون تعریف و یا اجرا می شود بنابراین شروع پروژه زاهدان زابل در کریدوری نادرست تعریف شده و ادامه پروژه از بیرجند تا مشهد نیز به هیچ وجه مورد نیاز و قابل توجیه نیست. 

بیشتر بخوانید:

وی افزود: ضمن این که ساخت قطعه ریلی زاهدان - زابل در  جهت اصل ناصواب اتصال مراکز همه استان ها به شبکه ریلی در کوتاهترین فاصله قابل تامل است (با تغییر مسیر و انحراف آن به زابل علاوه بر مشکل نشیب و فراز، طولانی نیز شده است). در مطالعات اولیه ارتباط زابل به صورت آنتن و از زابل به پل میلک ادامه می یافت. در حال حاضر  ارتباط جاده ای زابل پل میلک برقرار و ظرفیت راه موجود، پاسخگوی کامل تقاضا است.

علیخانی تاکید کرد: در عین حال در آن سوی مرز و در افغانستان راه آهنی وجود ندارد اما با این حال ایران اصرار دارد تا تقاطع مرزی، راه آهن داشته باشد. این در حالی است که تقاضای این مسیر در حد یک راه به اضافه یک راه آهن نیست. ضمن این که ظرفیت راه با هزینه ای به مراتب کمتر، قابل  افزایش است. اما ادامه محور از بیرجند تا یونسی با هیچ اهرمی قابل توجیه نیست زیرا به محوری متصل می شود که کارکرد مشابه دارد.

به باور علیخانی، می توان گفت علاقه بی دلیل نمایندگان و مقامات محلی به راه آهن کشور، را از اصول تعریف شده منطقی دور کرده است. اصولی که می گوید راه ها به منظور اولین امکان توسعه، از انواع روستایی، فرعی و اصلی برای تقاضای بار و مسافر کم تا متوسط در فواصل کوتاهتر احداث می شوند. 

به گفته وی، بر اساس این اصول، در صورت وجود تقاضای بار انبوه؛ احداث بزرگراه، آزادراه  و... با راه آهن مقایسه شده و پروژه های مرجح به اجرا در می آیند. راه آهن ها برای حمل بار انبوه در فواصل متوسط تا کمی دور و دریاها برای جابجایی بار انبوه در فواصل بسیار دور مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز دیده نشده که برای هر تقاضایی ولو اندک یا موهوم راه آهن بسازند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 24 4

    کسی که تحلیل می کند نباید ذهنش تک بعدی کار کند باید ابعاد اقتصادی , فرهنگی اجتماعی , سیاسی , نظامی و ... همه را با هم ببیند به عنوان مثال ترکیه در حال تلاش است تا کشورهای آسیای میانه را به سمت خود بکشد و به ما ضربه بزند ریل و آزادراه شرق یعنی چابهار تا یونسی اگر ساخته شود یک راه تنفس می دهد به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه با 70 میلیون نفر جمعیت و همین طور به افغانستان 40 میلیون نفری و همچنین می توان به این کشورها در اراضی پشت بندر چابهار هم زمین داد تا این ها کارخانه و تولیدی خود را هم در کنار یک بندر اقیانوسی داشته باشند این می شود بستن یک برد برد بزرگ و به هم دوختن منافع کشورها تا دیگر کشوری مثل ترکیه نتونه دنبال طرح هایی مثل صفرسازی درآمدهای ایران بدوئه از آنطرف کشوری قدرتمند و فوق العاده آینده دار مثل هند هم تمایل دارد به کار و سرمایه گذاری در آسیای میانه و افغانستان و ترانزیت به سمت روسیه و دور زدن پاکستان و چینی ها هم اگر ریل شان از کاشغر به سمت مزارشریف و بعد هرات و خواف بیاد باز در این اتصال قرار خواهند گرفت یعنی ریل چابهار تا سرخس می تواند عامل اتصال هند - روسیه و چین هم باشد یعنی منافع 3 قدرت بزرگ جهان به خاک ما دوخته می شه کسی اگر کمی ریاضی هم بلد باشد می فهمد که بندرعباس حدودا 600 کیلومتر هم دورتر است اگر یونسی را نقطه آغاز 2 پاره خط در نظر بگیریم این دو پاره خط دائما از هم دورتر می شن تا به دوری 600 کیلومتری برسن چه جوری می توانید این ها را جایگزین هم معرفی کنید ؟ از طرفی ما در مرزهای شرقی مشکلات امنیتی زیادی داریم چون پشت مرزهایمان خالی از جمعیت است اگر ریل شرق را داشته باشیم و حالا سایر زیرساخت های پایدار مثل برق , آب و ... هم برسد می شود کنار همین ریل و در جدار مرزی شهرک های صنعتی غذایی و ... ساخت این همه صنایع قدیمی و جون دار در سرتاسر کشور داریم این ها می توانند در این شهرک های صنعتی , کارخانه های جدیدی بزنند و با همین ریل و کوتاه شدن فواصل , بازار 350 میلیون نفری پاکستان , افغانستان و آسیای میانه را هدف بگیرند اصلا نمایشگاه دائمی در لب مرز داشته باشیم تا تاجران این کشور هر چه خواستند در همین نقاط تهیه کنند قرارداد ببندند و یا خدمات بگیرند با همین ریل هم می توانند کالا را با قیمت مناسب به چابهار ببرند و بازار 1.5 میلیارد نفری هند , بازار آفریقا و آمریکای جنوبی را هم هدف بگیرند وقتی این میزان شغل و درآمد لب مرز شکل بگیره آنوقت شهرهای پرجمعیتی هم کنار مرز خواهیم داشت بعد شکل امنیت در منطقه تغییر خواهد کرد با درست شدن تراکم جمعیتی شرق , به سمت ایران 200 میلیون نفری هم خواهیم رفت ضمن اینکه همین خراسان جنوبی و کلا شرق , صنایع و معادن و کارخانه های کوچک و بزرگی دارد کشت و صنعت های بزرگ شتر - خارشتر و صنایع لبنی بسته بندی و ... هم می تواند در این مناطق شکل بگیرد اما وقتی زیرساخت وجود ندارد عملا هیچ جذابیتی هم وجود ندارد شرق ایران بخاطر کسری زیرساخت انقدر تراکم ضعیف جمعیتی دارد شما چه جوری می توانید بگید ریل در این مناطق ضروری نیست ؟ هزار دلیل بر اهمیت ریل شرق وجود دارد .

  • جباری 26 4

    ای کاش نظر موافقان را هم درج می کردید.. این طرح بعنوان بخش شمالی کریدور شمال- جنوب شرق کشور از مبداء بندر چابهار هست و نقش فوق العاده ای در ترانزیت خواهد داشت، علاوه بر این نقش آن در توسعه شرق کشور کاملا موثر خواهد بود.
    در مورد مرز میلک که یکی از چهار مرز پر تردد زمینی کشور هست، عمده بار توسط کامیون های افغانستانی با سوخت ارزان ایرانی حمل میشود.
    در نظر داشته باشید که افزایش توان ترانزیتی منجر به افزایش نقش منطقه ای ایران هم خواهد شد و اتفاقا این طرح از معدود طرح هایی هست که بدون فشار مسئولین محلی و با تشخیص خود وزارت در حال اجراست

  • حمزه 18 4

    من موافق طرح ریلی زاهدان مشهدم خیلی خوبه

    • ناشناس 5 6

      اگر مسیر تربت حیدریه به بافق و از آنجا به زاهدان و چابهار دو خطه شود همه این نکاتی که دوستان پیشنهاد دادند ضمن آنکه با سرعت عمل بسیار بالاتر ، راه آهن در حال حاضر به صورت یک خطه فاقد توجیه است و کم اثر است
      سرعت عمل بالای راه آهن دو خطه در حمل و نقل ریلی باری و مسافری روان و نسبتا سریع و با هزینه های نگهداری پایین .

  • ناشناس 13 4

    اتفاقاً کار بسیار خوب و دارا توجیه اقتصادی هست

  • محمد 13 4

    یکی از بهترین طرح هاست که باید مسعولین پافشاری بر اجرای زود هنگام آن داشته باشند انشاالله ...

  • ناشناس 12 3

    سلام عزیزم
    شما هنوز متوجه اهمیت راه آهن شرق کشور نیستید.

    شما اتصال جهان از طریق اقیانوس و مسافت کم دریایی از چابهار به محور شرق تا مشهد و سرخس و اتصال آن به کشورهای شمال کشور را با ، و از طرفی مهمترین کریدور های جهان محور شرق و غرب از طریق چابهار و با اتصالات حمل و نقل دریایی و هوایی و ریلی و جاده ای و با اتصال آن به کریدور شمال و جنوب چابهار و مشهد و جمعیت زیاد این دو محور را به حساب نمی آورید و رفتی آن را با کریدور داخلی بندرعباس به شمال ایران و صرفا برای نیازهای داخلی کشور مقایسه نمودی.
    درسته زیر ساخت ها کریدور های جهانی در محدوده شرق کشور آن هنوز آماده نشده ، ولی در صورت محقق شدن دنیایی از ارتباطات جهانی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و. .. در شرق کشور ایران فراهم خواهد نمود و امیدواریم این امر هرچه سریعتر تحقق یابد تا رقبایش منطقه ای مجبور به استفاده از این محور به صرفه چه از لحاظ هزینه ای و زمانی برای مبادلات مختلف اقتصادی استفاده نمایند و مجبور به تعریف محورهای هزینه بر جدید نشوند.

  • ناشناس 11 3

    نظر این کارشناسان از اطلاعات ناقص هست.

    بندر چابهار یک بندر اقیانوسی هست. اما بندر عباس در یک تنگه هست که مشکل بارگیری و رقبایی مثل دوبی دارد .

    همچنین دلایل امنیتی ، جغرافیایی و... ایجاب میکند ما خارج از خلیج فارس لینک برای ارتباط داشته باشیم .


    حال محور مشهد چابهار تکمیل نشود ، اما افتتاح محور زاهدان چابهار الویت اول هست ما این کریدور ایجاد کنیم.

    بعد نیاز سنجی با توجه به سنجش تقاضا و محدودیت ها بصورت فاز بندی طرح گسترش راه اهن زاهدان مشهد به مرحله مطالعاتی و اجرا در بیاوریم.

    سیاستی که ما در راه اهن عراق داریم ابتدا راه اهن بصره شلمچه افتتاح میکنیم با توجه به تقاضا و نیاز سنجی با توجه به استقبال اگر فیدبک مثبت گرفته شود، راه اهن خسروی وارد فاز مطالعاتی و سرمایه گزاری خواهد رفت.


    این طرح هم چنین فازهایی دارد . اگر راه اهن زاهدان چابهار در جذب ترانزیت بار موفق عمل کند باتوجه به محدودیت ها فاز توسعه مشهد زاهدان وارد فاز اجرایی خواهد شد. این چنین ریسک سرمایه گزاری کاهش خواهیم داد.

  • کاردان 10 2

    سلام بر تین نیوز عزیز ایکاش نام این کارشناسان بی نام و نشان که مخالف بودند را می‌دادید لیکن من فکر میکنم این نظر کسانی است که در تهران نشستند و بقیه نقاط کشور را دور ومرزی تعریف می‌کنند البته نسبت به موقعیت مکانی خودشون در حالی که هر نقطه از وطن ما می‌تونه تهران باشه به شرطی که ما کوته بین نباشیم و آینده را ببینیم در انتها من هم موافق ایجاد راه آهن چابهار زاهدان زابل نهبندان بیرجند هستم . در این صورت ما، هم از پایانه بسیار مهم مرزی میلک استفاده میکنیم هم مشکل تردد زاهدان و سیستان حل میشه وهم مسیر ترانزیت تا مشهد وسرخس برقرار خواهد گردید.درخشان و پاینده ایران .

  • eisa. noori 9 2

    با سلام این چه نگاه کوته بینانه ای هست.با اتصال کریدور شرق و اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و زابل و سپس بیرجند مشهد منطقه متحول می شود کا لاها به راحتی از بندر بزرگ و اقیانوسی به راحتی در اختیار کشورهایی همچون افغانستان و کشورهای آسیای میانه میشود راه آهن چابهار ،زاهدان،میلک زابل،بیرجندوسپس مشهد، یعنی ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان.برگست معکوس جمعیتی .اسکان پایدار مرز نشینان و زندگی در شهرهای مرز نشین مثل زابل و استحکام مرزهای ایران عزیزمان.به صرفه بودن هزینه نقل و انتقال .خارج شدن از بن بست شهرهایی همچون ایرانشهر،خاش،زاهدان،و زابل.وهزاران مزایای دیگر

  • ایرانی 13 1

    چراما اهالی این منطقه جنوب شرق کشور حتی از ابتدایی ترین ابزار هم ممنوعیم.هواپیماوقطار و.کوچکترین وابتدایی ترین ابزار ووسایل هستند اونوقت این کارشناسان بالانشستندفقد به فکر خودشون وجیبشونن

  • ابوالفضل 1 0

    باند کرمانی ها و یزدیها مهمترین دشمن راه اهن شرق هستند در حالی که هاب معدنی کشور در این مناطق است این مقاله هم دقیقا مشخصه از کجا اب میخوره

  • صادق 0 0

    چرا از طرف تربت حیدریه و گناباد باشد.مشهد فریمان تربت جام تایباد و...نباشد که به گمرک دوغارون وصل بشه