| کد خبر: 254772 |

◄ مترو، تراموا یا ال آر تی؛ کدام برای تهران مناسب تر است؟

گرچه رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است تراموا و LRT استاندارد تهران نیستند اما برخی کارشناسان می گویند نمی توان به طور قطعی بر نامناسب بودن این دو وسیله حمل و نقل عمومی برای تهران حکم داد و امکان دارد بتوان در برخی نقاط تهران از تراموا هم استفاده کرد.

تین نیوز

گرچه رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است تراموا و LRT استاندارد تهران نیستند اما برخی کارشناسان می گویند نمی توان به طور قطعی بر نامناسب بودن این دو وسیله حمل و نقل عمومی برای تهران حکم داد و امکان دارد بتوان در برخی نقاط تهران از تراموا هم استفاده کرد.

به گزارش تین نیوز ، چندی پیش و به دنبال اظهارات شهردار تهران در مورد استفاده از مدل های حمل و نقلی دیگر در تهران از جمله تراموا و LRT ، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مطالعات گذشته ما نشان می دهد که تراموا و ال آر تی به عنوان مدهای حمل و نقلی برای تهران تایید نشده است.

وی افزود: در سال های گذشته، برای راه اندازی LRT و تراموا اقدامی نشد؛ چرا که نه به لحاظ فنی، نه اقتصاد و نه ترافیکی توجیهی نداشتند.

وی عنوان کرد: اگر مطالعات در زمینه راه اندازی LRT و تراموا مثبت بود، باید در شورای شهر و شورای عالی ترافیک تصویب شود تا مجاز به انجام این کار شوند، در غیر این صورت اجازه راه اندازی ندارند.

مهرداد تقی زاده کارشناس حمل و نقل درباره استفاده از تراموا و ال ار تی در تهران معتقد است: به علت جمعیت بالای شهر تهران و حجم زیاد ترددها، به نظر می رسد توسعه مترو مناسب ترین کار بوده که مطالعات سیسترا هم آن را تایید کرده، پس من هم معتقدم تراموا نمی تواند جای مترو را بگیرد.

وی در عین حال تاکید کرد: اما همان گونه که BRT به عنوان بخش مهمی از سیستم حمل و نقل عمومی تهران به خوبی عمل کرده و موثر بوده است، امکان دارد بتوان در برخی نقاط تهران از تراموا هم استفاده کرد.

وی گفت: البته راه اندازی این مدل های حمل و نقلی حتما باید منوط به مطالعه مشاور ذی صلاح باشد تا مشخص شود نتیجه مطالعات چه مسیری را نشان می دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    متاسفانه بعضی کارشناسان و مدیران حتی این مطلب ساده را هم نمی دانند که اساسا کارکرد مترو با LRT , تراموا , مونوریل و ... متفاوت است مترو حمل و نقل عمومی ریلی انبوه بر است که در صورت تکمیل می تواند بار اصلی حمل و نقل عمومی یک شهر 15 میلیون نفری را به دوش بکشد اما LRT , مونوریل , تراموا و ... اساسا مدهایی هستند برای ارتباط نقاط گپ در شبکه مترو یعنی مثلا دو خط مترو به شکل موازی از دو سمت یک منطقه پرجمعیت عبور کردن حالا دو ایستگاه مترو با تراموا یا LRT به هم متصل می شن یا یک فرودگاه یا ترمینالی با این مدها به شبکه حمل و نقل عمومی شهر متصل می شن یا در شهرهای کم جمعیتی که احداث مترو منطقی نیست از این مدها بکار گرفته می شه یا برای شهرهای توریستی بهره می برن . از طرفی تهران یک شهر خفه است یعنی همین حالا هم مشکل کسری ظرفیت حتی در بزرگراه های خود دارد مثلا شما در بزرگراه شهیدان همت زین الدین , LRT بزنید قفل سر صبح ها و عصرها در این بزرگراه ها را چند برابر کردین و این مد اصلا توانایی جابه جایی آن جمعیت را هم ندارد و بعد باید پاسخ داد مثلا در همین مورد اگر بودجه چنین کاری روی احداث خط 10 مترو که از زیر می گذرد و انبوه بر است متمرکز شود آیا وضعیت بهتر نمی شود ؟ یا در مناطق جنوبی تهران و مناطقی که توریستی است این مدها را قرار است کجای این خیابان ها و کوچه های تنگ جا داد ؟! همین حالا در مرکز تهران اصلا بزرگراه و خیابان در رو نداریم و ترافیک فرامنطقه ایی در سطح و پشت چراغ قرمزهای رگباری گیر می کند LRT یا تراموا را هم بچپونیم اون وسط ؟! آقایانی که این حرف ها را می زنند این ها از جنس همان آقایانی هستند که قم و کرمانشاه را به درون چاهی عمیق انداختند که سال ها علما جمع شدند و همفکری کردند بلکه بشود آن سنگ ها را از ته چاه بیرون کشید ! این ها حالا نقشه کشیدند که تهران را هم ته چاهی بندازن که باز علما جمع بشن بلکه بعد از 2 دهه بشود یک جوری قضیه را هم آورد و یک شپندر قیچی اون وسطا شکل داد !!!!!!!! نکنید کرمانشاه و قم را داغون کردین کافیست .

  • سعید قصابیان 1 0

    با سلام. گیرم که BRT خوب عمل کرده . عملکرد خوب BRT فقط در خطوط اصلی اتوبوسرانی جواب داده مثل ولی عصر و خ انقلاب . این شیوه حمل و نقل وجه لوکس اتوبوسرانی تهران را نمایش میدهد اما وقتی در سطح کلان نگاه کنید مشکل عمومی شرکت واحد سر جای خودش هست و اگر با اتوبوس های واحد در تهران تردد کرده باشید ( مثلا خط جمهوری) سرعت کم اتوبوسها و فرسودگی و کیفیت بد آنها و غُر و لُند و بد اخلاقی رانندگان در اکثر خطوط همچون گذشته برقرار است. سهم BRT در کل اتوبوسرانی تهران قابل توجه نیست و لذا خوب عمل کردن آن در معدودی از خیابان ها تاثیری در ضعف و ناکارآمدی کل شبکه اتوبوسرانی تهران ندارد
    BRT ویترین زرق و برق دار دکان شرکت واحد است اما در داخل مغازه متاع دلچسبی به چنگ نمی آید.

  • سعید قصابیان 1 0

    دوستان طرفدار تراموا و LRT راهنمایی بفرمایند که با وجود BRT در خیابان های ولی عصر و انقلاب ، تراموا و LRT را در کجای این خیابان ها جا خواهند داد؟
    در دیگر خیابان ها ( مثل جمهوری ، نواب ، میرداماد ، بزرگراه چمران ، بلوار کشاورز و سپه ) که فعلا اتوبوس واحد مسافر کشی میکند و اتوبان هایی مثل همت که اتوبوس تردد نمیکند و خط رفت و برگشت با یک فضای سبز کم عرض از هم جدا شده آیا فضا برای تراموا و LRT وجود دارد؟
    بنظر میرسد مطالعه تراموا و LRT مستقل از دیگر مودهای حمل و نقل عمومی ناقص و ابتر است. حمل و نقل عمومی باید بعنوان یک مسئله واحد توسط مشاور واحد و برای کل شهر تهران بصورت یکجا مطالعه شود. خروجی مطالعه مشاور باید این باشد که برای کجا BRT خوب است برای کجا مترو و برای کجا تراموا و برای کجا LRT ؟ مگر میشود تراموا را توصیه کرد بدون توجه به اینکه در همان مسیر مترو و اتوبوس رانی و تاکسیرانی چگونه عمل میکنند؟