| کد خبر: 254200 |

مطالبه فعالان اقتصادی آبادان برای رفع موانع گمرکی؛ سفرهای دریایی افزایش یابد

فعالان اقتصادی آبادان خواستار رفع کامل موانع گمرکی برای رونق تجارت و فعالیت‌های بازرگانی در این شهر شدند.

تین نیوز

فعالان اقتصادی آبادان خواستار رفع کامل موانع گمرکی برای رونق تجارت و فعالیت های بازرگانی در این شهر شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل بازار، یکی از مواردی که سبب توسعه و رشد اقتصاد در منطقه می شود، بسترسازی مناسب از سوی گمرک است.

افزایش زمان ارائه خدمات گمرکی و ایجاد گمرک تخصصی، تدوین شیوه نامه های مناسب به منظور ممانعت از رسوب کالا، توسعه زیرساخت های ارائه خدمات گمرکی برای رشد تجارت فرامرزی، افزایش ظرفیت های موجود خدماتی و اعطای انبارهای تخصصی بخشی از اقداماتی است که باید از طریق گمرک در شهر آبادان انجام شود.

صبح سه شنبه فعالان اقتصادی شهر آبادان به صورت چهره به چهره با رئیس کل گمرک ایران در اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی این شهر دیدار کردند و مشکلات را مطرح کردند.

مطالبات فعالان اقتصادی آبادان به حق است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: برای رونق اروندکنار، آبادان و چوئبده انتظار داریم تخفیفاتی اعطا شود تا در بخش صادرات و واردات رونقی در منطقه ایجاد شود.

اسدالله کردزنگنه افزود: امیدواریم در سال جدید، مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه در زمینه گمرک رفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان عنوان کرد: مطالبات فعالان به حق است زیرا در زمینه اشتغالزایی و توسعه اقتصاد منطقه در حال تلاش هستند.

ضرورت جلوگیری از قوانین دست و پاگیر

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: شهر آبادان سابقه تجارت بسیار خوبی داشته و وضعیت فعلی قابل تصور نیست که در گذشته چه اقتصاد فعالی داشته است.

حسن افخمی افزود: قبل از جنگ تحمیلی عمده واردات کشور از طریق شهرهای آبادان و خرمشهر انجام می شده است.

وی تاکید کرد: مردم آبادان سواد تجارت و ارتباطات بین المللی دارند ولی متاسفانه به اندازه ای قوانین و بخشنامه های دست و پا گیر جلوی مردم می گذاریم که همه از فعالیت های اقتصادی دور می شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بیان کرد: یک صادرکننده با هزاران مشکل کالای خود را صادر می کند باید مورد حمایت قرار گیرد و از اعمال قوانین دست و پاگیر جلوگیری شود.

افخمی بیان کرد: یکی از موضوعات عمده که سبب ثبات آبادان شده بود تجارت فعال این شهر بوده است.

لزوم پرهیز از اعمال نظر سلیقه ای

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: هیچ صادرکننده ای به دنبال اقدام غیر قانونی نیست و موضوع فعلی ما موضوع اعمال نظر سلیقه ای است.

بابک رادمهر افزود: در هر منطقه ای که امنیت اقتصادی نباشد، سرمایه گذار اقدام به سرمایه گذاری نمی کند.

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: اقتصاد بدون تجارت معنی ندارد و این دروازه تجارت در دستان گمرک است. گمرک می تواند کاری کند این دروازه بچرخد و یا آن را کم رونق کند.

داود احمد زاده توضیح داد: بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد هستند واردات ضد تولید است در صورتیکه واردات مکمل تولید است.

وی با بیان اینکه سیستم گمرک کشور قدیمی است و به روز نیست، بیان کرد: کمترین میزان واردات در سطح گمرکات مربوط به آبادان است.

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان گفت: می گویند لنج در سال می تواند فقط دو سفر دریایی داشته باشد. این موضوع سبب شده لنجداران از نظر اقتصادی با چالش مواجه شوند.

احمد زاده ادامه داد: بسیاری معتقدند در مناطق آزاد میزان قاچاق بالا بوده و این در حالی است که در شهر آبادان هیچگونه کالای قاچاقی وجود ندارد.

قوانین گمرکی در همه نقاط کشور یکی باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان اظهار کرد: دسترسی به آب آزاد، کشاورزی، نفت و گاز و ... فقط بخشی از ظرفیت های شهر آبادان است که چنانچه کشورهای اروپایی هر کدام از این مزیت ها را داشته باشند، بهترین استفاده ها از آن می شود.

دشتی تاکید کرد: باید قوانین گمرکی در همه نقاط کشور یکی باشد و تلاش شود بازرگان، فعال تر شود نه اینکه جلوی فعالیت وی گرفته شود.

قوانین باید معیار حمایتی داشته باشد

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: یک هزار و ۲۰۰ شناور در آبادان وجود داشت که به علت قوانین موجود مالکان آنها اقدام به فروش کردند و اکنون فقط ۴۵ شناور فعال در این منطقه وجود دارد.

محمد مهاوی تاکید کرد: قوانین و بخشنامه ها باید در راستای افزایش فعالیت اقتصادی باشد نه مانعی برای افزایش فعالیت های بازرگانی باشد.

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این جلسه اظهار کرد: اگر به شهرهای خرمشهر و آبادان نگاه ویژه نشود اقتصاد این دو شهر تعطیل می شوند.

حمید حمیداوی تصریح کرد: انتظار می رود اقدامات لازم به منظور رفع مشکلات فعالان اقتصادی در شهر آبادان انجام شود.

فعالسازی ۲۰ هزار فرصت شغلی در گروی فعالسازی گمرکات

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: کشاورزی، صیادی و تجارت از قدیم سه محور اقتصادی آبادان بوده است و آبادانی های قدیم در این سه شغل فعال بودند.

سیدمجتبی محفوظی تاکید کرد: گمرکات ما باید ۲۰۰درصد فعال شود نه صفر درصد. یعنی دو برابر گنجایش یک گمرک. گمرکی ترین شهر کشور، آبادن است ولی از آنها هیچ بهره ای نمی بریم.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ لنج تجاری داشتیم که هر خانوار ۱۰ نفر به صورت مستقیم امرار معاش می کردند ولی اکنون ۸ لنج فعال داریم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با فعالسازی گمرکات آبادان ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می شود. بسیاری از کالاهایی که ممنوعیت دارد باید آزاد شود.

محفوظی عنوان کرد: کدام منطق می پذرید که لنج فقط سالی دو بار به سفر برود و این موضوع با تجارت آزاد مغایرت دارد.

وی بیان کرد: اکنون مردم آبادان برای خرید لوازم خانگی به شهرهایی همچون دیلم و هندیجان سفر می کنند. ۹۰ درصد کالاهای ملوانی آبادان از شهرهای هندیجان و گناوه خریداری می شود و کالاهای بنادر این شهر نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برخی معافیت های مخصوص آبادان و خرمشهر اعمال شود، گفت: باید نگاه به گمرکات شهرهای آبادان و خرمشهر تغییر کند و به گونه ای باشد که مسئولان در حال ادای دین به این منطقه باشند.

محفوظی خاطرنشان کرد: موضوع استقرار گمرکات در گیت های ورودی آبادان را وزیر اقتصاد شش ماه قبل قول داد ولی تاکنون انجام نشده است.

تسهیلات برای فعالان مجاز اقتصادی

رئیس کل گمرک ایران در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از نمایندگی های بزرگ کشور ابتدا در آبادان بوده اند.

محمد رضوانی فر اقتصاد بدون تجارت با بی معنی دانست و افزود: ابلاغ کننده حدود ۹۴ درصد بخشنامه ها، گمرک نیست.

وی با بیان اینکه همه قوانین محدود به گمرک نیست، توضیح داد: سیاستگذاری در خصوص اینکه هر صادرکننده چقدر از ارز را تا چه زمانی برگرداند با بانک مرکزی است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در خصوص پلیس اقتصادی، در قوانین قانون امور گمرکی مسئولیت های گمرک را مشخص کرده است. شیوه نامه ای داریم و هر کس بر خلاف شیوه نامه عمل می کند دچار تخلف شده است.

رضوانی فر توضیح داد: در گمرک تسهیلاتی برای فعالان مجاز اقتصادی وجود دارد. باید ترکیب واردات و صادرات اصلاح شود. ترکیب واردات و صادرات مهم است و سبب خلق ثروت می شود.

وی تاکید کرد: برای انبارهای اختصاصی حمایت لازم را می کنیم زیرا تسهیلگری خوبی می کند و آن را در اولویت قرار می دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.