| کد خبر: 254124 |

کارشناسان مطرح کردند:

◄ چند دلیل برای عدم امکان برقی سازی قطار تهران مشهد

برقی کردن راه آهن به خصوص قطار تهران مشهد یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی کارشناسان برای افزایش استقبال از حمل و نقل در این مسیر پرتردد است اما این پیشنهاد مخالفانی هم دارد که اغلب توصیه می کنند به جای برقی سازی، راه آهن سریع السیر در این محور راه اندازی شود.

تین نیوز

 برقی کردن راه آهن به خصوص قطار تهران مشهد یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی کارشناسان برای افزایش استقبال از حمل و نقل ریلی در این مسیر پرتردد است اما این پیشنهاد مخالفانی هم دارد که اغلب توصیه می کنند به جای برقی سازی، راه آهن سریع السیر در این محور راه اندازی شود.

به گزارش تین نیوز، کارشناسانی که برقی سازی راه آهن در این مسیر را گزینه مناسبی نمی دانند، بر این باورند که با شرایط موجود این خط از منظر ادوات مورد مصرف شامل ریل و قطعات مربوطه و همچنین زیر سازی و هندسه مسیر شامل قوس ها و شیب وفرازها ،امکان سیر با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت سرعت پیشنهادی طرفداران طرح برقی سازی این مسیر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

به اعتقاد آنان، در بهترین حالت با سرعت 160 هم می توان با برقی کردن به سیر 7.5 ساعت در این مسیر دست یافت که دستیابی به این رقم نیز نیازمند برخی اتفاقات مثل اصلاح سوزن های ورودی ایستگاه و همچنین بستن چند ایستگاه در مسیر است اما مشکل اصلی موجود که 15 سال پیش که پروژه تعریف شد وجود نداشت تامین انرژی برق برای حرکت قطارها است. چرا که با توجه به عدم توسعه نیروگاه های کشور در ده سال اخیر، امکان اخذ چنین دیماندی از وزارت نیرو بعید است زیرا همین حالا هم در پیک مصرف مشکل تامین دیماند مصرفی را وجود دارد.

به باور آنان، در نهایت می توان گفت برقی کردن راه آهن البته از نظر دیدگاه بنگاه راه آهن به صرفه نیست اما از دیدگاه ملی قطعا برای کشور به صرفه است و باید پیگیری شود و با کمک دولت به نتیجه برسد زیرا با برقی کرده راه آهن خیلی ساده می توان بازده سوخت را از 12 است.

در این خصوص لازم است سازمان برنامه تکلیف تولید برق را به وزارت نیرو و تکلیف پرداخت هزینه ها از محل صرفه جویی سوخت به وزارت نفت  انجام دهد و در نهایت به راه آهن هم تکلیف کند تا خطوط خود را برقی نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    اين طرح حتي از ديدگاه شركت راه آهن سودآوري دارد زيرا بازدهي لكوموتيوهاي برقي بسيار بهتر از لكوموتيوهاي ديزلي است و ضمنا امكان برگشت رام قطار در يك شبانه روز را فراهم مي كند. مشكل تأمين برق با مذاكره با وزارت نيرو قابل حل است و خيلي بغرنج نيست زيرا برق راه آهن مصرف مستمر است و فط زمان پيك بار وارد مدار نمي شود. ضمن اينكه برق را امروز نمي واهيم بلكه مدت اجراي برقي كردن مثلا سه سال زمان كافي است كه وزارت نيرو نسبت به توليد برق برنامه‌ريزي كند البته اين موضوع هزينه براي طرح خواهد داشت ولي بازهم سودآوري طرح محرز است حتي اگر ناچارا نيروگاه اختصاصي براي طرح ايجاد شود كه بعيد است لازم شود.

    • ناشناس 0 0

      حرف اقای ناصریان در کامنت صحیح هست ،


      مشکل وزارت نیرو ندارد ، مشکل تعرفه هست الان در صادرات پتروشیمی قیمت های جهانی حساب میشود یا حتی پسته که به قیمت دلار صادراتی در بازار داخلی عرضه میشود ،


      برای سرمایه گزار خصوصی و وزارت نیرو ، که راه اهن برقی مشهد تهران و... ترانزیت جهانی به قیمت جهانی بکند تعرفه برق با قیمت توافقی بخرند


      سرمایه گزار خصوصی خود داوطلبانه عرضه پایدار انرژی به راه اهن برقی مشخد تهران تضمین خواهد کرد .

  • ناشناس 0 0

    برقی کردن خط مشهد تهران در صورتی که با توان داخلی انجام شود بسیار عالی خواهد بود و باعث یک تحول اساسی در راه آهن می شود

  • ناشناس 0 0

    برقی کردن خوبست!- قطار پر سرعت خوبست! اما آیا کارشناسان محترم از بودجه راه آهن و وزارت راه اطلاع دارند؟
    راه آهن همچون شبکه برق کشور، همچون توان استخراج و پالایش نفت کشور، همچون همه سرمایه های دیگر مادی و معنوی ملی در حال مستهلک شدن هستند. در همه موارد باید با سرمایه گزاریهای بیشتر و بیشتر بازسازی و بروزآوری صورت گیرد.
    در این شرایط نگاه جزیره ای کردن به مسائل و هر از چند گاهی صحبت درباره برقی کردن و یا پرسرعت کارگشا نیست.
    به کانال تلگرام و سایت راه آهن نگاه کنید تا ببینید مسائل مطرح و بحث انگیز راه آهن از دید مدیران سازمان چیست!
    در این شرایط کارشناسان محترم خوبست در اینمورد بیاندیشند که چگونه باید سرمایه های مادی و نیروی انسانی واقعی و متخصص باقیمانده در راه آهن را حفظ کرد تا روزی که این سازمان به ریل اصلی برگردد سوژه هایی برای بازسازی باقیمانده باشد.

  • ناشناس 0 1

    اسم این کارشناسان بدانیم خوب هست!


    ادم نوشته که ببینه امضای یک شخص پایین حرف هاش هست که مسئولیت ان را بعهده میگیرد ، اینکه از افراد مجهول و ناشناس نام ببریم دلیل بر حقانیت نیست .


    مشکل برق را هم شما کاری نداشته باشید ، الان نیروگاه های خصوصی هستند ، ترانزیت ریلی و مسافری به قیمت ازاد بگذارید ،


    ما عرضه انرژی ازاد به بخش ریلی تضمین میکنیم .



    الان در بخش برق بدلیل تحریم ها ، عدم بهینه سازی نیروگاه ها ، خشکسالی و مدیریت نادرست ، عدم کنترل مصرف مشکل بوده است .


    امسال نیروگاه های برقابی ما به نسبت سال گذشته وضع بهتری دارند که اکثریت در جنوبغرب کشور هستند.



    من پشت این نوع مقاله های ادله عقلانی و منطقی ، محکمه پسندی نمیبینم.


    از نظر ما برقی شدن راه اهن تهران مشهد جزو الویت های کشور هست و کریدور شرق به غرب هست .



    حال دلایل مخالفت چیست؟ باید این را در بازی های ژئوپلتیک جهانی و سیاسی بیشتر بنظرم جستجو کرد . یک نوع تفکر پاردایمی وجود دارد که وقایع و حقایق بر اساس منافع مقطعی و زمانی خود دسته بندی و شکل بندی میکند ،

    ارزش انها هم وابسته به مکان و زمان دوره خاص خود فقط هست.

    • فرداد فرهودی 1 0

      شما به اینکه اسم کارشناس وجود ندارد خرده میگیرید و خود هم با نام ناشناس کامنت میگذارید خود را معرفی کنید بهتر است ضمنا اگر نگاه کنید این یاداشت نظر یک نفر نیست بلکه جمع بندی یک‌سری مباحثه است که توسط سایت تین جمع بندی شده است