| کد خبر: 252546 |

مالکان چه خودروهایی باید مالیات پرداخت کنند؟

مالکان خودروهای سوزوکی گرندویتارا، کی ام سی تی۸ و کی۷، لاماری ایما، سیتروئن سی۳، مزدا۳ تیپ۴، هیوندای آی۲۰، یوآز پاتریوت و فونیکس آریزو۶ سال آینده مشمول پرداخت مالیات یک درصد از قیمت خودرو هستند.

تین نیوز

مالکان خودروهای سوزوکی گرندویتارا، کی ام سی تی۸ و کی۷، لاماری ایما، سیتروئن سی۳، مزدا۳ تیپ۴، هیوندای آی۲۰، یوآز پاتریوت و فونیکس آریزو۶ سال آینده مشمول پرداخت مالیات یک درصد از قیمت خودرو هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، دولت سیزدهم برای کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ توجه ویژه ای به مالیات خودرو دارد، براساس تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ انواع خودرو سواری و وانت دارای پلاک که در اختیار مالکین حقیقی و حقوقی قرار دارد، اگر قیمت روز خودرو بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، مازاد قیمت مشمول مالیات سالانه یک درصد نرخ خودرو می شود. با توجه به در نظر گرفتن سیر صعودی رشد قیمت خودرو در کشور، بزودی برخی از محصولات مونتاژی، تولیدی یا توقف مونتاژ برای مالکان خود دردسرهای مالیاتی ایجاد خواهند کرد.

کارشناسان برای کنترل معاملات خودرو پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات خودرویی را اعلام کرده بودند، اما تصمیم دولت در بودجه ۱۴۰۲ موردی است که می تواند برای برخی از مالکان در کشور چالش جدی ایجاد کند. حتی این مورد با در نظر داشتن اختلاف بها محصول میان خودروساز و بازار نیز می تواند در روند کاهش تولید نیز اثر سو داشته باشد.

مزید اطلاع وزیر صمت و وزیر اقتصاد به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی و مسئول اخذ مالیات در کشور باید یادآور شد که نگارنده این مطلب سال ۱۳۹۷ محصول سیتروئن سی۳ را مورد تست جاده ای قرار داده بود. در آن زمان قرار بود سایپا-سیتروئن خودرو مذکور را در بازه قیمت ۱۳۰ میلیون تومان آن هم به شکل اقساط به بازار عرضه کند، اما امروز قیمت این محصول بیشتر از دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است. این در حالی است که سیتروئن محصول سی۳ را اقتصادی خطاب می کردند و با دیدگاه عرضه خودرو اقتصادی هدف مونتاژ در کشور را داشت.

از این رو در ادامه نگاهی به قیمت برخی از خودروهای مشمول طرح مذکور خواهیم داشت:

سوزوکی گرند ویتارا مدل ۱۳۹۸ با قیمت دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

فونیکس آریزو۶ پرو مدل ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان

کی ام سی(جک) تی ۸ مدل ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان

کیا سراتو مونتاژ مدل ۱۳۹۸ با قیمت یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان

لاماری ایما مدل ۱۴۰۱ با قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

مزدا ۳ مونتاژ تیپ ۴ مدل ۱۳۹۸ با قیمت دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

هیوندای آی۲۰ مدل ۱۳۹۷ با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان

یوآز پاتریوت اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

کی ام سی(جک) کی۷ مدل ۱۴۰۱ با قیمت دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

فیدلیتی پرایم هفت نفره مدل ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

گفتنی است که خودروهای مذکور به دلیل اختلاف بها یا عدم مونتاژ در کشور انتخاب شدند، برخی از این خودروها با هدف محصول اقتصادی وارد کشور شده بودند که به دلیل سیاستگذاری های اشتباه صنعتی، تورم خارج از قاعده و تحمیلی به اقتصاد کشور،تعیین کف قیمت خودرو بدون ملاحظه تورم بالای امسال برای مالیات، تعرفه زیاد گمرکی و سایر هزینه های جنبی تحمیلی از سوی دولت اکنون در قیمت محصولات نیمه لوکس جهانی قرار دارند.

در پایایان باید اشاره داشت که احتمال افزایش قیمت محصولات مذکور در این خبر سال آتی وجود دارد، لذا با در نظر گرفتن قانون جدید اخذ مالیات این محصولات از هم اکنون مشمول پرداخت هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.