| کد خبر: 252322 |

اَبربندر "خلیج فارس" میان بر ارتقاء تجارت دریایی ایران

اَبربندر"خلیج فارس"با پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی، زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم می کند.

تین نیوز

اَبربندر"خلیج فارس"با پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی، زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم می کند.

 قرار است ظرف کمتر از 5 سال دیگر بندر بزرگ فاو در استان بصره (جنوب شرقی عراق) به بهره برداری برسد. بر این اساس قرار است این بندر در افق چشم انداز 2038 میلادی با 90 پست اسکله و 99 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کشتی ها در سال، به عنوان دهمین بندر جهان، در جایگاه بزرگترین بندر خاورمیانه قرار گیرد، اگر چه تردیدهایی در مورد تحقق وجود دارد.

بزرگ ترین و فعال ترین پایانه کانتینری عراق در بندر تجاری ام القصر استان بصره قرار دارد که عملکرد آن در سال 2022 با حدود 1.2 میلیون TEU حدود 8 برابر مجموع عملکرد کانتینری بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر بوده است. بندر ام القصر با حمایت دولت و وزارت حمل و نقل عراق، توانسته کانونی امن و کارآمد را برای سرمایه گذاری خارجی بلند مدت ترمینال اپراتورهای بزرگی نظیر CMA CGM, MSC, ICTSI, Gulftainer فراهم آورد.

حضور ترمینال اپراتورهای مهم منطقه ای و بین المللی در کنار شرکای عراقی در پایانه های کانتینری بندر ام القصر به افزایش چشمگیر عملکرد آن انجامیده و خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا را به برقراری سرویس های منظم لاینر به این بندر (با وجود آنکه در انتهای خلیج فارس قرار دارد) متقاعد ساخته است. در همین حال خط ریل جدیدی که خلیج فارس را از طریق بندر بزرگ فاو و خاک عراق به ترکیه و اروپا می رساند، در فاز طراحی است و این بار عراق به عنوان کشوری با ماهیت عملکرد ترانزیتی در نظر گرفته شده است.
 
‎ عراق در حال سرعت بخشیدن به این پروژه است، چون به خوبی از پتانسیل خود برای ایفای نقشی مهم در حمل و نقل و تجارت بین جنوب و جنوب شرق آسیا و اروپا آگاه است. این پروژه "Dry Canal" نام دارد که بندر بزرگ فاو را که ساخت آن از سال 2020 در دست انجام است، به شمال عراق و ترکیه متصل می کند و شامل احداث خطوط راه آهن جدید به طول 2200 کیلومتراست. این خطوط ریلی پس از اتصال به ترکیه به شبکه ریلی و جاده ای اروپا متصل خواهد شد.
 
‎ ترکیه  به عنوان یکی از کانون های اصلی ترانزیت کالا و کانتینر برای ترافیک ریلی از شرق به غرب دنیا مطرح است و به همراه جمهوری آذربایجان و گرجستان نقش مهمی در کریدور میانی (Middle Corridor) برای انتقال محموله های ورودی از چین از طریق دریای خزر به سمت اروپا دارد. به تازگی شرکت های بیشتری بنادر ترکیه را در شبکه های حمل و نقلی خود قرار داده اند تا از مزایای ترانزیتی و لجستیکی آن کشور بهره ببرند به طوری که در سال 2022 حدود 81 میلیون تن کالا از طریق خاک ترکیه ترانزیت شده است.
 
‎هنگامی که بندر بزرگ فاو در جنوب عراق تکمیل شود، گزینه دیگری برای نقل و انتقال کالا از جنوب و جنوب شرق آسیا به اروپا اضافه می شود. به عنوان مثال محموله های کشور هند می توانند علاوه بر بندر شهید رجایی ایران و بندر جبل علی در امارات، کانون دیگری برای رسیدن به مقاصد خود پیدا کنند. ظرفیت عملیات پایانه کانتینری بندر بزرگ فاو پس از تکمیل در سال 2038 میلادی بالغ بر 7.5 میلیون TEU در سال خواهد بود.
 
‎موج شکن های بندر بزرگ فاو جمعا 24 کیلومتر طول دارند که بخش شرقی را یک شرکت یونانی و بخش غربی را شرکت "دِوو" کره جنوبی ساخته است. احداث بخش بزرگی از زیرساخت این بندر را نیز شرکت "دِوو" دنبال می کند. شرکت ایتالیایی PEG موظف به انجام مطالعات امکان سنجی این پروژه شده که تا پایان سال 2023 میلادی ارائه خواهد شد. قرار است مناقصه احداث اولین قطعه از راه آهن برقی عراق در سال جاری اکران شود. در همین حال شنیده شده که شرکت آلستوم فرانسه مجری پروژه راهبردی اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه با طول 2200 کیلومتر طول شده است.

با وجود چنین پروژه های بندری بزرگ در حال تکمیل و ایجاد دسترسی های لجستیکی ریلی و جاده ای پسکرانه آن که عملا مبدل به راه گذری جدید برای اتصال شرق به غرب خواهد بود ، ایران نیز باید به دنبال یافتن و سپس اجرایی کردن فرصت های خود در جهت عقب نماندن از عرصه تجارت و رقابت منطقه ای باشد.

بندر خلیج فارس ایران میان بر ارتقا تجارت دریایی ایران

در همین حال بندر بزرگ خلیج فارس در واقع همان فرصتی است که می بایست از آن به عنوان راهکاری در جهت دستیابی جایگاه تجارت دریایی ایران و توسعه این جایگاه در نقش آفرینی در راه گذرهای جدید تجارت دریایی از شرق به غرب ، نام برد.

بی شک احداث بندر بزرگ خلیج فارس در استان خوزستان و در کانال طبیعی و منحصربه فرد خور موسی در راستای ایجاد توازن در  رقابت منطقه ای بویژه در شمال خلیج فارس و در رقابت با توسعه بنادر فاو و ام القصر در خور زبیر و خور عبدالله عراق و برنامه های توسعه ای کشور ترکیه ، خواهد بود.

در شرایطی که یکی از مهم ترین عوامل رشد و توسعه بنادر ، عاملی به نام « ضریب دسترسی دریایی» به واسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی  آنها خواهد بود؛ بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی ، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم  کردن بستر جذب کالا ، نه تنها نقش استان خورستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر می کند ، بلکه توأمان ، زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهایی نظیر ترکیه و عراق  ، در مسیر راه گذر شرق به غرب را فراهم خواهد ساخت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.