| کد خبر: 251777 |

◄ تهران دهمین شهر زیست ناپذیر جهان شد

تهران و دمشق در جمع 10 شهر زیست ناپذیر جهان قرار دارند.

تین نیوز

تهران و دمشق در جمع 10 شهر زیست ناپذیر جهان قرار دارند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از Global Citizen، شهرهای اروپایی و کانادا در جدیدترین شاخص های زیست پذیری در جمع برترین شهرهای جهان قرار دارند. این شهرها به سبب دارا بودن امکانات بهداشتی و آموزشی مناسب، همچنین فرهنگ قوی، آب و هوای مطبوع و زیرساخت های با کیفیت و در مجموع با ثبات بودن امتیازات ویژه ای را در سنجش زیست پذیری دریافت کرده اند. 

در سال 2022، وین اتریش رتبه نخست را به خود اختصاص داده، همچنین کپنهاگ (پایتخت دانمارک)، زوریخ سوئیس و کلگری کانادا در رده های بعدی زیست پذیرترین شهرهای جهان قرار دارند.   

در میان 10 شهر قابل زیست جهان در سال 2022 میلادی، سه شهر از کانادا، دو شهر از سوئیس و همچنین شهرهایی از ژاپن، هلند و استرالیا قرار داشتند. همچنین در گزارش سالانه Index اشاره شده که فرانکفورت، هامبورگ و دوسلدورف آلمان سه شهری بودند که در 12 ماه گذشته بیشترین رشد را داشته اند.

زیست پذیرترین شهرهای جهان در سال 2022:

  1. وین، اتریش
  2. کپنهاگ، دانمارک
  3. زوریخ، سوئیس
  4. کلگری، کانادا
  5. ونکوور، کانادا
  6. ژنو، سوئیس
  7. فرانکفورت، آلمان
  8. تورنتو، کانادا
  9. آمستردام، هلند
  10. اوساکا، ژاپن و ملبورن، استرالیا

زیست ناپذیرترین شهرهای جهان

دمشق (پایتخت سوریه) در جایگاه نخست زیست ناپذیرترین شهرهای جهان قرار دارد. از جمله دلایل قرار گرفتن پایتخت سوریه در رتبه آخر شهرهای قابل زیست جهان می توان به ناآرامی های اجتماعی، تروریسم و درگیری های نظامی، دسترسی نامناسب به امکانات آموزشی و مراقبت های بهداشتی اشاره کرد. 

لاگوس (پایتخت نیجریه) که در رتبه دوم قرار دارد از نظر ثبات و امنیت همتراز دمشق است، در حالی که از نظر مراقبت های بهداشتی و آموزشی در رتبه بدتری قرار دارد. 

طرابلس لیبی، الجزایر و کراچی پاکستان در رده های بعدی زیست ناپذیر قرار دارند. همچنین تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران نیز دهمین شهر زیست ناپذیر جهان در سال 2022 بوده است. 

در این گزارش آمده است: «جنگ‌ها و نا آرامی های اجتماعی بزرگ‌ ترین عواملی هستند که 10 شهر با پایین ترین رتبه زیست پذیری را تحت تأثیر قرار می‌دهند، که هفت شهر آن از خاورمیانه و آفریقا هستند.

زیست ناپذیرترین شهرهای جهان: 

  1. دمشق، سوریه
  2. لاگوس، نیجریه
  3. طرابلس، لیبی
  4. الجزایر، الجزایر
  5. کراچی، پاکستان
  6. پورت مورزبی، پاپوآ گینه نو
  7. داکا، بنگلادش
  8. هراره، زیمباوه
  9. دوالا، کامرون
  10. تهران، ایران

لازم به ذکر است که در گزارش Index عوامل متعددی که می توانند در چند سال آینده بر زیست پذیری جهانی تاثیر بگذارند، ارائه شده است. بر این اساس، جنگ اوکراین پیامدهای گسترده امنیتی را برای شهرها در پی خواهد داشت، در حالیکه موج جدید احتمالی Covid - 19 ممکن است بر رتبه بندی زندگی شهرهای با درآمد بالا و متوسط تاثیر بگذارد. در همین حال، افزایش شدید تورم باعث بروز اختلال در فرهنگ و معیارهای خدمات عمومی در مکان ها بیشماری خواهد شد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.