◄ فقط چند سوال از مسئولان حمل و نقل ریلی کشور!
در موضوع یخ زدگی قطارها و مصاحبه آقای سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن با رسانه ها در مشهد، چند سوال به ذهن می رسد.
در موضوع یخ زدگی قطارها و مصاحبه آقای سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن با رسانه ها در مشهد، چند سوال به ذهن می رسد.
وی می گوید که از تعداد 80 رام قطار مسافری ، 75 رام بدون مشکل سیر خود از مبدا تا مقصد را انجام داده اند و 5 رام دچار مشکلاتی شده اند که در ادامه چهار رام از آن پنج قطار هم مشکل شان رفع و تنها یک قطار دچار توقف زیاد شده است.
برخی دیگر از مقامات و مسئولان نیز اعلام نموده بودند که چون گازوئیل در دمای منفی 12 درجه یخ می زند سوخت لکوموتیوها دچار یخ زدگی شده و آنها در مسیر متوقف شده اند.
اما چند سوال:
1- یخ زدگی یک پدیده عمومی طبیعی در استان است چرا فقط 5 قطار از 80 رام قطار دچار این مشکل شده اند و دیگر قطارها دچار آن نشده است ؟ اگر واقعا مشکل اصلی برودت هوا بوده پس باید تعداد بسیار بیشتری از قطارها دچار این مشکل می شده است.
2- چرا همه سوزن های ایستگاه فریمان دچار یخ زدگی نشده است؟
دمای هوا که در همه جای ایستگاه فریمان ثابت بوده پس باید همه آنها دچار اشکال می شدند مگر اینکه رسیدگی به آنها در گذشته به صورت استاندارد و یکنواخت انجام نشده باشد. مگر همه آنها مجهز به گرمکن سوزن آماده به کار نبوده اند؟
3- در 24 ساعت قبل از توقف قطار قم ، دمای هوا بسیار پایین بود و علایم برودت شدید هوا نیز آشکار شده بود و ایستگاه های ابومسلم و فریمان را دچار کارکرد ناقص عملکرد کرده بود اما با صرف 24 ساعت زمان بعد از آن (زمان کافی جهت اصلاح ایرادات این دو ایستگاه)، اشکالات این دو ایستگاه به صورت پایدار رفع نشد و منجر به توقف طولانی مدت و خطرناک قطار قم و قضای نماز بسیاری از مسافران گردید؟ (ضعف غیر قابل توجیه مدیریتی در راه آهن خراسان )
4- چرا با وجود این تجربه 24 ساعته ابتدایی سرما و برودت، تمهیدات لازم از جمله عدم سیر و حرکت قطارهای باری در کل ساعات شب تا پایان برودت شدید، از سوی کمیسیون گراف راه آهن خراسان پیشنهاد و اتخاذ نشد؟ (به علت سیر و وجود قطار باری در خط یک ایستگاه باری، امکان انتقال مسافران به نمازخانه مجهز ایستگاه نیز ، غیرممکن و بسیار خطر آفرین بود)
5- چرا جهت انتقال مسافران گرفتار شده در قطار قم یک قطار دیگر اعزام نگردید تا سریعا آنها از ایستگاه فریمان که در فاصله نزدیکی هم تا مشهد بود به مقصد (مشهد مقدس) منتقل شوند و به جای آن، تصمیم گرفته شد تا آنها ساعت ها (11 ساعت) در قطار گرفتار در برف محبوس شوند؟
6- چرا سوخت همه لکوموتیوها در دمای منفی 28 درجه یخ نزده است؟! اصلا این سخن منطبق با واقعیت است یا بهانه سازی؟
7- آیا مدیریت راه آهن برنامه ها و تمهیدات از پیش تعیین شده ای برای پیشگیری و نیز نحوه عبور از این گونه مشکلات را دارد ؟ اگر دارد لطفا ارایه کند تا در محیطی شفاف همه بدانند که این برنامه ها اجرا شده است یا خیر.
8- آیا همه اینها بهانه جویی هایی بیش از سوی مدیران راه آهن برای گذران از مشکل نیست؟ و نمی توان برداشت کرد که کسی از آنان علت اصلی وقوع این مشکلات را حتی نمی داند.
ادامه این شیوه مدیریت در سطح حمل و نقل ریلی که می شود اسمش را گذاشت اتخاذ راهکارهای ناقصِ خلق الساعه ، لطمات و آسیب های بسیار سنگین را در ادامه به دنبال خواهد داشت ( مانند تامین جا و تغذیه چند هزار مسافر و معطلی و سرگردانی آنها) مگر اینکه به دور از محتاط بازی های مدیریتی در پیش گرفته شده ، کسی با صداقت بخواهد برای این وضعیت مدیریت در سطح راه آهن، چاره ای بیندیشد.
یادمان نرود در سانحه هفتخوان هم قطار تبریز به علت برودت هوا متوقف بود که منجر به برخورد با قطار سمنان و کشته شدن بیش از 40 نفر و استعفای مدیر عامل به جای وزیر منجر گردید و هنوز هم علت اصلی آن حادثه مشخص و اعلام ن شده است.
لذا این شیوه مواجه و عدم اصلاح ریشه ای مدیریت در راه آهن هر روز از روز قبل ، سخت تر و پر هزینه تر خواهد شد.
* این یادداشت از سوی یک لکوموتیوران در اختیار تین نیوز قرار گرفته است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.