| کد خبر: 250650 |

چرا عیدی کارگران از کارمندان بیشتر است؟

مبلغ عیدی و پاداش پایان سالی که کارفرمایان باید به کارگران خود پرداخت کنند حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر 12 میلیون تومان خواهد بود.

تین نیوز

مبلغ عیدی و پاداش پایان سالی که کارفرمایان باید به کارگران خود پرداخت کنند حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر 12 میلیون تومان خواهد بود.

اینکه پرداخت عیدی برای مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی حداقل 60 روز و حداکثر 90 روز و قانونی است جای خوشحالی است که چنین قانونی وجود دارد تا آن عزیزان بتوانند به حق خود برسند اما سوال اینجاست، یک بام و دو هوا چرا؟

متاسفانه ملاک پرداخت عیدی آخر سال کارکنان و بازنشستگان ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری است. بر این اساس عیدی آخر سال با فرمول زیر تعیین خواهد شد و قانونی است:

 امتیاز ماده ۷۵ می گوید:

(5000) × ضریب سال1401 (3353)= 16750000  ریال

بنابراین اگر امتیاز ماده ۷۵ اصلاح نشود عیدی امسال 16750000ریال خواهد بود.

حال سوالی که حق من بازنشسته است و می دانم شاید بی جواب بماند این است که آیااراده ای برای رفع تبعیض آشکار قانونی پرداخت عیدی و پایان دادن به یک بام و دو هوایی در مسئولان ذیربط و متولیان امور وجود دارد؟

اما راهکار پیشنهادی برای حل این معضل که سالهاست در آخر سال جز شرمندگی برای بازنشستگان ارمغانی نداشته است، اصلاح منطقی و عادلانه امتیاز ماده 75 در شورای ماده  116 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وگرنه مبلغ عیدی که با فرمول بالا برای کارکنان و بازنشستگان تعیین و پرداخت خواهد شد، عیدی نیست ، پول تو جیبی چند روزه  یک بچه دبستانی است.

به عنوان یک بازنشسته فرهنگی از جناب آقای رئیسی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور درخواست می نمایم، برای برقراری عدالت و رفع تبعیض که همیشه مدنظر شان بوده جهت اصلاح امتیاز ماده مورد بحث دستورات لازم صادر فرمایید.

جهت استحضار اعلام می دارد سابقه اصلاح  امتیازات فصل دهم به جز ماده ۷۵ بدون ارائه لایحه به مجلس با تصویب هیئت دولت دوازدهم در اسفند سال ۹۸ وجود دارد و اگر اراده ای برای حل این معضل چندین ساله وجود داشته باشد تبعیض آشکار قانونی قابل حل است و آن اصلاح امتیاز ماده ۷۵ است.

 تا امتیاز ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح نشود عیدی آخر سال عیدی نیست و جز شرمندگی برای بازنشستگان ارمغانی نخواهد داشت و این است که حق دارم بگویم اگر امسال عیدی ندهند بهتر از آن است که توجیبی یک پسر بچه دبستانی را به نام عیدی بدهند که جز یک شلوار برای یک نوه ام نمی توانم چیزی دیگر  بخرم.

* بازنشسته ۸۲ آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی 1 0

    باسلام 30 سال است این سوال ما هم می باشد اما برای ما که در راه آهن کار کردیم ودوستانی که الان هم کار می کنند خیلی مسئله جالبتر است وآن اینکه بیمه تامین اجتماعی بودیم اما عیدی و پاداش آخر سال ما مانند کارمندان دولت پرداخت شد و مکا خلاصه نفهمیدیم کارمند دولت هستیم ویا کارمند تامین اجتماعی دقیقا یک بام ودو هوا که همچنان هم در راه آهن وجود دارد وهستند کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند اما عیدی کارمندی می گیرند