| کد خبر: 250619 |

یک کارشناس مطرح کرد:

◄ خرید ایرباس A340 ؛ اقدامی تحسین برانگیز و قابل ستایش

به دنبال خرید چهار فروند هواپیمای ایرباس A340 توسط ایران که به گفته رسانه های خارجی پس از مدتی مفقودی به شکل مرموزی سر از تهران درآورده اند گمانه زنی ها در مورد دلایل و چگونگی این خرید افزایش یافت.

تین نیوز

به دنبال خرید چهار فروند هواپیمای ایرباس A340 توسط ایران که به گفته رسانه های خارجی پس از مدتی مفقودی به شکل مرموزی سر از تهران درآورده اند گمانه زنی ها در مورد دلایل و چگونگی این خرید افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز ، شماری از کارشناسان، خرید به اصطلاح مرموز این هواپیماها را تحسین کردند اما برخی نیز این اقدام را مورد نکوهش قرار دادند.

اشاره افراد مخالف به سن این هواپیماها بود که از نظر آنان این هواپیماها را از رده خارج محسوب می کرد.اما آیا واقعا خرید این هواپیماها که گفته می شود توسط شرکت هواپیمایی ماهان صورت گرفته، خرید نامناسبی بوده است؟

بیشتر بخوانید:

در این زمینه خبرنگار تین نیوز گفت و گویی با یک کارشناس هوانوردی انجام داده است که می خوانید: 

-  تحریم خرید هواپیمای خارجی برای ایران شامل محدوده سنی خاص برای هواپیماها است؟ 

- تحریم هواپیما برای کشور ما بدین شکل است که قطعات و تجهیزات و ... آنها نباید آمریکایی یا غربی باشد. اما در  اغلب هواپیمایی که در دنیا تولید می شود تجهیزات و قطعات و نرم افزار یا سخت افزار آمریکایی و غربی به کار رفته است، بنابراین همه آنها شامل تحریم می شوند.

برای مثال همین هواپیماهای  A340  که اخیرا خریداری شده، موتور سی اف ام دارد که آمریکایی است، در واقع به طور کلی در اغلب هواپیماها تجهیزات مختلف و نرم افزارها و سخت افزارهای آمریکایی وجود دارد که همین امر برای خرید هواپیما توسط ایران مشکل ایجاد می کند. البته قبلا قانونی وجود داشت که بر اساس آن اگر در پرنده ای زیر 10 درصد، تجهیزات  و قطعات آمریکایی به کار رفته باشد، امکان صادرات آن پرنده به ایران فراهم است اما چنین شرایطی وجود ندارد. یعنی هواپیمایی در دنیا (به غیر از روسی) نیست که تجهیزات آن 10 درصد یا کمتر آمریکایی باشد، حتی در مورد رویرزرویس هم باوجود این که موتورها انگلیسی است ولی چون سهامداران شرکت مذکور آمریکایی هستند، این محدودیت وجود دارد.این محدودیت در مورد شرکت های هواپیمایی هم وجود دارد. یعنی باید این موضوع را در نظر داشت که  شرکت ترکیش ایرلاین و دیگر شرکت هایی که در سطح بین المللی فعال هستند (الان شرکت ترکیش ایرلاین جزو چند شرکت برتر دنیاست )، حاضر نیستند روابط و ارتباطات خود را با فروش هواپیما به ایران به خطر بیندازند بلکه بیشتر به دنبال توسعه روابط خود با دنیا هستند. این توسعه روابط تا جایی پیش رفته که می توان گفت اکنون ترکیش ایرلاینز شرکتی است که بیشترین مقاصد هوایی را به یکدیگر وصل می کند و به دنبال افزایش ارتباطات خود است.بنابراین این گونه شرکت ها ارتباطات خود را با بویینگ و ایرباس برای ایران خراب نمی کنند و خود را در معرض خطر جریمه و تحریم آمریکا قرار نمی دهند.

- با این توضیحات آیا خرید هواپیماهای روسی برای ایران امکان پذیر است؟

این امکان برای همه هواپیماهای روسی وجود ندارد. روس ها یک هواپیمای غیرنظامی به نام سوکو 100 دارند که چون موتورش آمریکایی بود به همین دلیل نمی توانستند این هواپیما را به ایران بدهند. یا هواپیمای توپولف 204 که موتور انگلیسی داشت و نمی توانستند به ایران بفروشند.

در واقع به دلیل تحریم ها، هواپیماهایی که تجهیزات غربی دارند نمی توانند به ایران وارد شوند.

- با این وصف با توجه به این که هواپیماهای خریداری شده قبلا متعلق به ترکیش ایرلاینز بوده آیا مشکلی متوجه این شرکت خواهد بود؟

این هواپیماها مستقیما توسط ترکیش ایرلاینز به ایران فروخته نشده بلکه به یک شرکت در آفریقای جنوبی و از این شرکت به شرکت های دیگر و سپس به ایران فروخته شده بنابراین ترکیش دچار لطمه نمی شود.

در واقع شرکت هواپیمایی ترکیه ای هواپیماهایش را فروخته و در نهایت چند دست چرخیده و به ایران رسیده است. اگر چه ممکن است این خرید از ابتدا توسط ایران برنامه ریزی شده بوده اما با توجه به موارد گفته شده در زمینه این خرید، مشکلی متوجه ترکیش ایرلاین نیست.

- اگر این هواپیماها، هواپیماهایی مناسب است چرا ترکیش ایرلاین آنها را فروخت؟

- شرکت های هواپیمایی معمولا وقتی هواپیماهای خود را به روز می کنند، هواپیمای قدیمی را می فروشند. به خصوص هواپیمای A340 که چهار موتوره و از آن نوع هواپیماهایی است که در دنیا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد چراکه شرکت های هواپیمایی به سمت هواپیماهای دو موتره رفته اند که مصرف سوخت کمتری دارد.مثل ایرباس 330 یا ایرباس 250 یا هواپیمای 787 یا 777 . هواپیمای چهار موتوره در دنیا کمتر مورد استفاده است.

- به نظر شما از این هواپیما چه استفاده ای در ایران می شود؟ آیا از قطعاتش استفاده می شود؟

- این هواپیما ها  هواپیماهای بدی نیستند که به عنوان انبار قطعه مورد استفاده قرار بگیرند. حتما از خود هواپیماها و در پروازها استفاده می شود. 

- آیا در آستانه پایان عمر مفید هواپیماها، ایران آنها را خریداری کرده؟

- برای هواپیما پایان عمر نداریم. همین الان هواپیماهای 340 در نقاط مختلف دنیا در حال پرواز هستند. معمولا  هواپیماها یک عمر اقتصادی دارند یک عمر فنی.

عمر  اقتصادی هواپیما معمولا کوتاه تر از عمر فنی آن است. ما هواپیمای 40 ساله هم داریم که  در آمریکا در حال پرواز و فعالیت است و افزایش سن به معنی پایان عمر یک هواپیما نیست.

- ارزیابی شما از این خرید چیست؟

با توجه به شرایط تحریم های سخت، فوق العاده کار خوب و تحسین برانگیزی بوده و قابل ستایش و تقدیر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.