| کد خبر: 250272 |

تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری کلید خورد

با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل ونقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‎ شود، نشان از بی‎قانونی، بی‎برنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.

تین نیوز

عضو هیئت رئیسه مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری در راستای بازنگری در ساختار معیوب صنعت هوایی خبر داد و گفت: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل ونقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‎ شود، نشان از بی‎قانونی، بی‎برنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، احمد نادری از تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت مسکن، راه و شهرسازی است که وظیفه تنظیم هوانوردی کشوری با تأکید بر ایمنی و امنیت و همچنین سیاست گذاری، برنامه ریزی، تدوین آیین نامه ها و شیوه نامه ها، انتخاب و ساماندهی ناوگان هوایی کشور، توسعه فرودگاه های کشور و عقد قراردادهای بین المللی در امور حمل ونقل هوایی را به عهده دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل و نقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می‎شود، نشان از بی‎قانونی، بی‎برنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.

وی با اشاره به تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری ، درباره اهمیت این موضوع، توضیح داد: حمل و نقل هوایی در توسعه پایدار، اشتغال زایی، رضایت شهروندی در عرصه ملی تأثیرگذار است همچنین در گسترش روابط بین‎المللی، تبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی تکنولوژیکی به علاوه نمایش قدرت زیرساخت ملی و تسریع امور حیاتی نقش حساسی بر عهده دارد، لذا شناخت مشکلات این بخش حساس، در ساماندهی فعالیت‎های مربوط به جابه جایی مسافران، توسعه شبکه پروازی ، کاهش سوانح هوایی و ارتقاء سطح رضایتمندی عمومی و ... تأثیر گذار است.

نادری اضافه کرد: لزوم خارج شدن از انفعال و اعمال وظیفه نظارتی و مدیریتی در تصمیم برای هوانوردی عمومی کشور، بازنگری ساختار معیوب صنعت، ساماندهی شرکت های فعال در صنعت، رفع تعارضات درون دستگاهی و بهم ریختگی بدنه این صنعت، عملیاتی کردن راهکارهای ارتباط مستمر با دنیای هوانوردی و کشورهای همجوار، بهره گیری بهینه از توان بار هوایی و لجستیک، توازن در ساخت و سازهای فرودگاهی و زیرساخت‎ها، خرید و تأمین ناوگان مناسب، تأمین امنیت پروازی و رضایت هم‎میهنان، همگی از جمله ضرورت هایی است که موجب شد، طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری را تدوین کنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز دوره آن نیست که پس از چند دهه مدیریت، عده ای دور هم بنشینند و بدون برنامه و نظارت مجوز ایجاد ایرلاین بدهند یا ندهند؛ اکنون ایرلاین هایی در کشور داریم که با یک فروند تا سه فروند هواپیما فعالیت می کنند و خود معضل جدی در صنعت هوانوردی هستند و هم در نگاه علم مدیریت و هم از نگاه تجربه، چنین شرکت هایی جز هزینه زایی و تحمیل و تأمین آن از جیب مشتری، چیز دیگری به همراه ندارد، اگر سازمان هواپیمائی کشوری و شورای عالی مربوطه درست عمل می کرد امروز شاهد بیماری و مرگ قریب الوقوع این صنعت کلیدی و حساس نبودیم.

وی در تشریح محورهای اصلی تحقیق و تفحص، گفت: مباحث و واقعیات متعددی در خصوص ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و تیم مدیریتی ایشان از جمله حیف و میل بیت‎المال، وضعیت نابسامان منابع انسانی، مالی و سرمایه‎ای و تاراج سرمایه ملی و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی و ایجاد جو ناامیدی در میان ذی‎نفعان مطرح است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار عدم پاسخگویی و شفافیت عملکرد، وضعیت نابسامان ناوگان هوایی و کیفیت ضعیف خدمات ارائه شده به مردم در همه ابعاد، موضوعاتی است که می‎بایست به مثابه یک مهم به آنها پرداخت. از این رو لازم است از زمان آغاز فعالیت مدیریت فعلی تحقیق و تفحص انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خدا خیرشون بده ولی اگه کار جامع نباشه دردی رو دوا نمی‌کنه. ای کاش تحقیق و تفحص از صنعت رو در دستور کار قرار می‌دادند. دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند و رویکرد کنونی نمایندگان دولت برای اعمال حاکمیت در این بخش مصداق این مثال است چراکه در عین فاصله گرفتن سازمان هواپیمایی کشوری از وظایف رگولاتوری و نظارتی خود، شرکت فرودگاه‌ها که می‌بایست در راستای قانون سیاست‌های اصل 44 نسبت به انجام امور تصدی‌گری و واگذاری آنان اقدام می نمود پا در کفش سازمان کرده و به موازات آن در امور حاکمیتی به ایفای نقش می‌پردازد.
    اصلاح ساختار با رویکرد تفکیک وظایف حاکمیتی و نظارتی از امور تصدی‌گری و قابل واگذاری راه‌گشا می‌تواند باشد.