| کد خبر: 250056 |

عدم اطلاع مجلس از نحوه مصرف پول ماحصل از فروش خودرو در بورس کالا

امروز شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو هستیم. قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس کالا فایده‌ای نداشته است.

تین نیوز

امروز شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو هستیم. قرعه کشی و عرضه خودرو در بورس کالا فایده ای نداشته است.

به گزارش تین نیوز ، در روزهای اخیر شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو در قیمت گذاری، عرضه، تولید و تقاضا هستیم که یکی از راهکارهای اساسی برای حل این معضلات، استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه به خصوص بورس کالا است. با این حال، آن طور که از گفته های روح الله ایزد خواد، عضو کمیسیون صنایع و جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت بر می آید، مجلس شورای اسلامی نه تنها قانونی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا تصویب نکرده است، بلکه از نحوه هزینه کرد مابه التفاوت قیمت خودروهای عرضه شده در بورس با قیمت پایه نیز آگاه نیست!

این درحالیست که ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف کننده و برنامه ریزی برای تولیدکننده به عنوان چهار مزیت اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می رود. روح الله ایزدخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: «اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی - به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل - هزینه شود. با توجه به اینکه در حال حاضر خودرو در بورس عرضه می شود، اما قاعده و ضابطه معینی ندارد و از سوی دیگر روش های قیمت گذاری دستوری نیز نتوانسته است در بازار عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند، کمیسیون مجدد طرح را به جریان انداخت.»

این نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: «در طرح مذکور، اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، مابه التفاوت مذکور برای مصارف عمومی - به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل  - هزینه می شود. برای بررسی بیشتر، طرح تحول بازار و صنعت خودرو به کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد.»

این دستورالعمل در حالی مطرح می شود که براساس اطلاعات اولیه در مورد پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، قرار بود بخشی از درآمد حاصله به خودروسازان تعلق گرفته و صرف بخش تحقیق و توسعه شود و بخشی دیگر نیز در اختیار دولت باشد تا برای جبران زیان ده خودروسازان دولتی مورد استفاده قرار گیرد. حتی کمک به خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و استفاده برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در پیشنهادهای اولیه مطرح شده بود، اما حالا علی رغم گذشت چند مرحله از عرضه خودروها در بورس کالا، روشن نیست که ما به التفاوت ارقام مذکور دقیقاً بر چه اساسی ذخیره و مصرف می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: دیجیاتو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.