| کد خبر: 248341 |

◄ کوه موش زایید/ شنیده ها حکایت از واردات 40 لکوموتیو دارد

در حالی که از سال گذشته تاکنون خبرهایی مبنی بر واردات تعداد زیادی لکوموتیو که از عدد 2000 تا 330 را شامل می شد، مطرح بود، اکنون شنیده شده کوه موش زاییده و قرار است تنها 40 دستگاه لکوموتیو به کشور وارد شود.

تین نیوز

در حالی که  از سال گذشته تاکنون خبرهایی مبنی بر واردات تعداد زیادی لکوموتیو که از عدد 2000 تا 330 را شامل می شد، مطرح بود، اکنون شنیده شده کوه موش زاییده و قرار است تنها 40 دستگاه لکوموتیو به کشور وارد شود.

به گزارش تین نیوز، شنیده ها در مورد واردات 40 لکوموتیو از روسیه در حالی است که در زمستان سال 1400 و همزمان با سفر مقامات ایرانی به روسیه عنوان شد 2000 لکوموتیو از روسیه وارد کشور می شود.

پس از حاشیه های ایجاد شده در مورد این خبر، عنوان شد که یک صفر اشتباه شده و قرار است 200 لکوموتیو وارد گردد.

در همان زمان مقامات دولتی عنوان کرده بودند که واردات 300 لکوموتیو فوری است و راه آهن نیز مدعی تامین هزار لکوموتیو در سه سال بود (333 لکوموتیو در هر سال).

پس از آن  و چند ماه پیش، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی واردات 900 را ضروری دانست و گفت که ظرفیت واقعی مپنا سالانه تولید 20 لکوموتیو و ظرفیت اسمی آن 50 لکوموتیو است که اگر طی سه سال آینده مپنا 200 لکوموتیو را بسازد باز هم 700 لکوموتیو را باید از طریق واردات تامین کنیم.

 مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی نیز مهر ماه امسال اعلام کرده بود که کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب می کند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم.

با همه این احوال، کارشناسان معتقدند تا قرارداد همین 30 دستگاه منعقد شود و باتوجه به تفاوت عرض خطوط ریلی روسیه و ایران تا اصلاحات لازم در تغییر بوژی ها و ... صورت گیرد، ماه ها زمان لازم دارد و نیاز فوری را رفع نمی کند.

البته منطق حکم می کند وقتی اقدام به ورود مدلی لکوموتیو از کشوری می شود، تعداد در حدی باشد که شرایط و امکانات برای خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری نیز فراهم باشد.

همچنین با توجه به پتانسل های داخلی ترجیح بر این بود که تسهیلاتی برای صدها لکوموتیوی که فقط به خاطر کمبود قطعه یدکی متوقف است، فراهم می شد. چرا که بسیاری از لکوموتیوها فقط منتظر قطعه هستند و با تامین قطعه به راحتی بیش از 100 لکوموتیو در عرض چند ماه وارد خط می شد و باری از دوش حمل و نقل بر می داشت.

متاسفانه ادعاها و پیشنهادهای نسنجیده برخی مسئولان نا آشنا به کار و تازه وارد نه فقط گره ای نمی گشاید که باری بر دوش صنعت و حوزه تحمیل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبر 2 1

    بر اساس شنیده شده خبر کار کردین
    اینم کمتر عنوان کوه و موش شما نیست
    این عنوان ها رو فقط برای اخبار قطعی میشه استفاده کرد و بس
    متاسف شدم از عملکرد رسانه ای شما

  • علی 1 0

    سلام
    گفتم وای چی شده که همچین تیتری بدین
    بعد میگین براساس شنیده ها
    حیف این تیر و عنوان ، که برای شنیده ها استفاده کردین