| کد خبر: 247933 |

◄ مشکلات پشت صحنه قطار سریع السیر اصفهان

این پروژه تنها متعلق به اصفهان نیست بلکه از نظر ابعاد توسعه ای برای کشور و استان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تین نیوز

اگرچه یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد قطار سریع السیر اصفهان-تهران تاکید می کند که چون تکمیل این طرح در شکل گیری باب های جدید از اشتغال، کارآفرینی و بخش های دیگر سهم قابل توجهی خواهد داشت بنابراین باید به نحو شایسته پیگیری شود اما کارشناسان حمل و نقل بر این باورند که اجرای این پروژه با قیمتی که  اکنون چند برابر شده، بی فایده شده است.

به گزارش تین نیوز، عباس مقتدایی برای توجیه پذیر کردن اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران - اصفهان به نقش آن در برقراری ارتباط مرکز کشور با جنوب، شمال، شرق و غرب اشاره می کند و می گوید: این پروژه تنها متعلق به اصفهان نیست بلکه از نظر ابعاد توسعه ای برای کشور و استان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نماینده اصفهان در مجلس همچنین با توجه به پیگیری های انجام شده در سطح ملی برای حل مشکلات پروژه به مذاکره ای اشاره می کند که با رئیس کل بانک مرکزی انجام شده و می گوید که نمایندگان از رئیس بانک مرکزی خواستند شخصا موضوع را بررسی کند.

بیشتر بخوانید:

چرا کسانی که وعده های غیرعملی می دهند، محاکمه نمی شوند؟

این اظهارات نماینده مردم اصفهان در مجلس در حالی مطرح می شود که کارشناسان حمل و نقل می گویند به نظر می رسد این نماینده مجلس از مشکلات پشت صحنه پروژه مذکور  بی اطلاع است.

به گفته کارشناسان، در این زمینه وزارت راه و شهرسازی باید حقایق مربوط به این پروژه را روشن کند تا کسانی که به دنبال اجرای آن هستند با آگاهی از مشکلات موجود دست از اصرار بی مورد خود بردارند، که بنا به دلایل غیرمشخص این اقدام را انجام نمی دهد.

این کارشناسان با اشاره به این که کمیسیون عمران مجلس سال گذشته طرح مذکور را بررسی کرد و درخواست توقف آن را داد، همچنین از مخالفت سازمان برنامه و بودجه با اجرای این پروژه خبر می دهند و می پرسند دلایل این مخالفت چیست؟

به گفته آنان، این مخالفت ها نشان می دهد در حال حاضر پروژه ریلی سریع السیر تهران اصفهان توجیه منطقی و علمی ندارد.

آنان معتقدند وقتی طرح های ریلی  واجب تری در کشور وجود دارد، اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران - اصفهان نمی تواند انتخاب درستی باشد، چرا که به طور کلی هزینه های اجرای قطار پرسرعت و هزینه های جانبی و دائمی آن بسیار زیاد است.

همچنین قطار سریع السیر یک تکنولوژی کاملا وارداتی و گران قیمت است و حتی در کشورهایی با اقتصاد قوی بلیت این نوع قطارها قیمت زیادی دارد بنابراین فشار نمایندگان استان اصفهان به مسئولان برای اجرای این طرح غیر منطقی است.

به اعتقاد کارشناسان در مجموع توسعه خطوط ریلی در کشور به یک نقشه راه نیاز دارد تا بتوان بر اساس آن بودجه محدود موجود را درست و بهینه هزینه کرد و از هدر رفتن آن جلوگیری کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.