| کد خبر: 247502 |

چگونه می توان حمل و نقل را در شهرها پایدار کرد؟

حدود سه سال از انتشار ویروس کرونا می گذرد و مردم همچنان نسبت به ماقبل این رویداد، گرایش زیادی به استفاده از خودروهای شخصی دارند و همین امر، پایداری شهرها را با تهدید جدی مواجه کرده است.

تین نیوز

حدود سه سال از انتشار ویروس کرونا می گذرد و مردم همچنان نسبت به ماقبل این رویداد، گرایش زیادی به استفاده از خودروهای شخصی دارند و همین امر، پایداری شهرها را با تهدید جدی مواجه کرده است.

به گزارش تین نیوز، بدیهی  است که حمل ونقل نقش مهمی در انتشار کربن و در نتیجه، افزایش آلودگی هوا و تشدید تغییرات اقلیمی در شهرها ایفا می کند. تهدیدهای ناشی از اثرات این دو بحران بر ساکنان زمین هر روز از شدت بیشتری برخوردار می شود که سبک زندگی انسان ها به عنوان مهم ترین عامل مؤثر بر این وضعیت شناخته شده است. در این میان، حمل ونقل از طریق خودروهای شخصی که بخش اعظم آن ها نیز از نوع موتوری و آلاینده هوا است، در کاهش پایداری شهرها بسیار اثربخش است و همین امر، مدیران شهرهای مختلف جهان را به ارائه رویکردهای مختلف جهت اصلاح تردد میان شهرنشینان سوق داده است. در ادامه به معرفی بهترین رویکردها برای افزایش پایداری حمل ونقل در شهرها پرداخته می شود.

حمل و نقل شهری

بهبود حمل ونقل انبوه و تقویت روش های مختلف تردد میان مردم

همه شهرهای ثروتمند جهان، بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون حمل ونقل انبوه هستند. محققان علت این امر را به استفاده گسترده مردم از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس نسبت داده اند که در مقایسه با تردد از طریق خودروهای شخصی بسیار مقرون به صرفه تر است، ضمن این که حس برابری و تنفس هوای پاک را میان مردم افزایش می دهد. علاوه بر این، سرمایه گذاران اغلب به کارآفرینی در شهرهایی با حمل ونقل پایدار گرایش پیدا می کنند، چراکه می دانند ساکنان چنین شهرهایی برای رفت وآمد بین منزل و محل کار خود با کمترین مشکل مواجه هستند و اختلالات بسیار کمی در فرآیند کار به وجود می آورند. در واقع، هرچه وضعیت حمل ونقل انبوه در یک شهر بهتر باشد، مردم از گرایش بیشتری برای حضور در مراکز کاری برخوردار هستند که این امر به سهم خود می تواند رونق اقتصادی مناطق را بهبود ببخشد. سنگاپور و استکهلم در سوئد از موفق ترین شهرهای جهان با حمل ونقل انبوه به شمار می رود که در آن ها مردم از بهترین کیفیت در بخش تردد شهری برخوردار هستند و همین امر به نشاط شهروندی و رونق اقتصادی این دو شهر کمک شایانی کرده است.

مترو

جایگزینی خودروهای موتوری با وسایل حمل ونقل الکتریکی

انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده هوا از خودروهای الکتریکی صفر است که این ویژگی می تواند در بهبود کیفیت هوا از طریق کاهش انتشار کربن اثربخش باشد، ضمن این که به کاهش آلودگی صوتی و افزایش پایداری شهری نیز منجر می شود. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان می کوشند مردم را به جایگزینی خودروهای موتوری خود با وسایل نقلیه الکتریکی سوق دهند، با این حال همواره چالش نبود زیرساخت های کافی و مناسب تردد برای وسایل حمل ونقل پاک پیش روی آن ها قرار دارد و مانع از گرایش مردم به تردد سبز از طریق خودروهای الکتریکی می شود. به عنوان مثال، در اغلب شهرهای جهان زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی به میزان کافی وجود ندارد و همین امر منجر به تلف شدن زمان زیادی از دارندگان خودروهای برقی در صف های طولانی برای شارژ وسایل نقلیه خود می شود.

برنامه ریزان شهری به منظور افزایش گرایش مردم به استفاده از خودروهای الکتریکی ابتدا باید زیرساخت های مربوطه را بهبود ببخشند و سپس مزایای مختلفی برای دارندگان خودروهای الکتریکی در نظر گیرند تا همه روزه بر تعداد افرادی اضافه کنند که از طریق وسایل نقلیه پاک تردد می کنند. مدیران اسلو، پایتخت نروژ و مرکز اصلی خودروهای الکتریکی جهان، به دارندگان این وسایل نقلیه اجازه داده است در مسیرهای تردد اتوبوس ها و سایر خودروها به عبور و مرور بپردازند و در ضمن، آن ها را از خدمات پارک رایگان نیز بهره مند کرده اند.

خودرو برقی

گسترش پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه سواری

بدون شک، هرچه مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری از کیفیت بهتری برخوردار باشد، افرادی بیشتری را به تردد از طریق آن ها سوق می دهد. در این راستا، توسعه مناطق «خودرو صفر» و پیاده راه های سبز می تواند در افزایش گرایش مردم به تردد پاک اثربخش باشد که این امر به سهم خود پایداری شهری را افزایش می دهد و در کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

پاریس، پایتخت فرانسه از پیشگامان پیاده روی و دوچرخه سواری به شمار می رود که مدیران آن، سرمایه های کلانی را صرف بهبود و توسعه زیرساخت های تردد پاک کرده اند و در افزایش گرایش مردم به اتخاذ عبور و مرور سبز بسیار موفق بوده اند.

دوچرخه سواری

توسعه زیرساخت هایی با تاب آوری بالا در مقابل تغییرات اقلیمی

طراحی زیرساخت های شهری باید بر اساس پیش بینی نرخ وقوع سیل و سایر رویدادهای ناشی از تغییرات اقلیمی انجام شود تا در نتیجه آن، تاب آوری زیرساخت ها در مقابل این حوادث به ظاهر طبیعی افزایش یابد. به عبارت دیگر، مدیران شهری هنگام طراحی زیرساخت های تردد باید نرخ اثرات تغییرات اقلیمی را در آن ها ارزیابی کنند تا فضاهایی با بیشترین مقاومت در مقابل رویدادهای احتمالی به وجود آورند. در این راستا، ترویج تردد از طریق وسایل نقلیه الکتریکی نیز می تواند بسیار اثربخش باشد و به کاهش انتشار کربن و در نتیجه به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا منجر شود.

سرمایه گذاری در فناوری های جدید برای کاهش انتشار گازهای آلاینده

توسعه نرم افزارهای جدید برای بهبود وضعیت پارکینگ های شهری در کاهش انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده نقش مهمی ایفا می کند چراکه مسیر تردد خودروها را برای یافتن جای پارک به طور قابل توجهی کاهش می دهد و همین امر، کاهش انتشار کربن ناشی از خودروها را در پی دارد. مدیران شهری می توانند مزایای متعددی برای شرکت های نوپا و افراد خلاق در نظر بگیرند و در ازای آن، از این افراد بخواهند نرم افزارهای دیجیتالی مختلفی در راستای بهبود حمل ونقل و افزایش پایداری شهرها به وجود آورند.

حمل و نقل هوشمند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.