| کد خبر: 24554 |

فرودگاه تبریز امیدوار به تجهیز و رفع نقص دستگاه آر. وی. آر

تین نیوز | مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: ناقص بودن دستگاه آر- وی- آر دلیل عدم نصب آن در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز است.
 
خبرهای مربوط به دستگاه آر- وی- آر(RVR ) همچنین عدم پاسخگویی هواشناسی در این زمینه دلیل پیگیری موضوع از سوی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی شد و وی در نشستی دلایل عدم نصب و راه‌اندازی این سیستم کمک ناوبری را در فرودگاه بین‌المللی تبریز برایمان تشریح کرد.
 
فرخ مطلبی‌فر در این گفت‌وگو اظهار کرد: دستگاه آر- وی- آر(RVR) شامل چهار قسمت می‌شود که در حال حاضر 50 درصد یعنی دو بخش از آن در فرودگاه بین‌المللی تبریز موجود است و با رسیدن دو قسمت سیلومتر و ایستگاه خودکار هواشناسی به عنوان اجزا باقی مانده نصب و تجهیز فرودگاه بین‌المللی تبریز به این سیستم کمک ناوبری صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه دستگاه آر- وی- آر(RVR) از کشور فنلاند وارد شده، اظهار کرد: با ورود دو قسمت باقی مانده از دستگاه آر- وی- آر( RVR) که پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه اتفاق بیفتد بلافاصله نصب و راه‌اندازی آن نیز آغاز و تلاش خواهد شد تا در آبان پروژه دستگاه آر- وی- آر(RVR) فرودگاه بین‌المللی تبریز به خط پایان برسد.
 
مطلبی‌فر درباره بخش اعتبارات این طرح با تاکید بر اینکه برای ادامه اجرای دستگاه آر- وی- آر 8 میلیارد و 200 میلیون ریال نیز اعتبار نیاز است، گفت: امسال یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای این پروژه از سوی سازمان هواشناسی کشور اعتبار اختصاص داده شده و 700 میلیارد ریال نیز نیاز است که پیش‌بینی می‌شود مشکلی برای تامین آن وجود نداشته باشد.
 
این مقام ارشد استان در حوزه هواشناسی توضیحاتی در مورد دستگاه آر- وی- آر(RVR) داد و اضافه کرد: این سیستم هواشناسی برای حل مشکل لغو و یا تاخیر پروازهای فرودگاه شهید مدنی قادر نخواهد بود و این تصور اشتباهی است که با نصب و راه‌اندازی آن شاهد حل مشکل فرودگاه بین‌المللی تبریز خواهیم بود در واقع دستگاه آر.وی.آر(RVR) بخشی از این مشکلات را حل و در واقع کاهش خواهد داد.
 
وی تصریح کرد: با نصب و راه‌اندازی این سیستم هواشناسی دید خلبان تا 550 متر کاهش خواهد یافت.
 
چهار سال پیش کاهش دید در فرودگاه تبریز هواپیمای حامل وزیر راه و شهرسازی وقت را چهار بار مجبور به بازگشت به تهران کرد.
 
بعداز این رفت و برگشت‌ها بود که موضوع تجهیز فرودگاه تبریز به دستگاه آر- وی- آر که با نصب در فرودگاه‌ها توان و میدان دید خلبان را افزایش می‌‌دهد، مطرح شد.
 
در آن مقطع اعتباری حدوداً 9 میلیارد ریالی می‌توانست رفع‌کننده موضوع کاهش دید در فرودگاه بین‌المللی تبریز باشد اما این دستگاه در کش و قوس گردنه‌های اعتبارات گیر کرد.
 
براساس آخرین اظهارات که مربوط به نیمه اول سال قبل بود، این طرح 25 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت و بعد از گذشت دو سال از این موضوع بود که براساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط نهادهای مرتبط با این موضوع مقرر شد 50 درصد اعتبار مورد نیاز از طریق اعتبارات کشوری و 50 درصد از طریق اعتبارات استانی تامین شود.
 
فرودگاه تبریز در سال 1329 با مأموریت ارائه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
 
برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت.
 
در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به ‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است و در سال 1337 عملیات ساختمان سه طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه آغاز شده و در سال 1338 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافت و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن برای ارتباط با شهر اقدام شد.
 
سرویس هوایی بین تبریز - تهران و بالعکس با هواپیمای DC 3 هفته‌ای دو پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شد.
 
در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز شد و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی، خارجی و عبوری ارائه می‌کند.
 
این فرودگاه هم‌اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار بوده و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.