| کد خبر: 243393 |

◄ بازسازی جمهوری آذربایجان با همکاری شرکت‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز ملی آذربایجان از بازسازی جمهوری آذربایجان با همکاری شرکت‌های ایرانی، افزایش حجم ترانزیت دو کشور در پی اتمام پل آستاراچای و تلاش برای آغاز عملیات اجرایی پل زنگزور خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز ملی آذربایجان از بازسازی جمهوری آذربایجان با همکاری شرکت‌های ایرانی، افزایش حجم ترانزیت دو کشور در پی اتمام پل آستاراچای و تلاش برای آغاز عملیات اجرایی پل زنگزور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز ملی آذربایجان که سوم خردادماه برگزار شد، ضمن خیر مقدم به سفیر آذربایجان که برگزار کننده این مراسم بود، گفت: روز ملی آذربایجان را به ملت و دولت آذربایجان تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه استقلال آذربایجان از آرزوهای دیرینه ایران بوده است، عنوان کرد: در این ادوار خصوصاً در سه دهه اخیر روابط بسیار خوب و نزدیکی را با جمهوری آذربایجان به دلیل قرابت‌های مختلفی داشتیم و ان‌شاءالله در آینده نیز روابط خوبی خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه به آذربایجان فقط به عنوان یک همسایه نمی‌نگریم، اظهار کرد: به دلیل بسیاری از قرابت‌ها از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این کشور را به عنوان یک خانواده در نظر داریم.

قاسمی افزود: در گذشته روابط بسیار خوبی در حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با جمهوری آذربایجان وجود داشت، اما در دوره جدید فصل جدیدی را با آذربایجان آغاز کرده‌ایم.

وی نقطه اشتراکات دو کشور را وسیع دانست و گفت: زمینه‌های بسیار زیادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که در صورت تحقق، روابط، انسجام و رفاقت میان دو کشور گسترده‌تر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی سیاست ایران با آذربایجان را برقراری ارتباط در حوزه‌های مختلف خواند و گفت: در این راستا در دو سفری که طی شش ماه گذشته به آذربایجان داشتیم، مباحث متعددی را مورد بررسی قرار دادیم.

قاسمی با یاداوری آنکه دومین مقامی بودیم که به سرزمین‌های آزاد شده آذربایجان سفر کردیم، اظهار کرد: مقرر شده در حوزه صنعتی، مناطق مشترک آزاد، ایجاد کارخانجات مشترک با حضور شرکت‌های ایرانی، بازسازی آذربایجان را در دستور کار قرار دهیم و در سفر اخیر این امر مورد توافق طرفین قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمینه انرژی، حوزه‌های آب، گاز، برق و از همه مهم‌تر به سبب ژئوپلیتیک ایران و آذربایجان موضوع ترانزیت را با جمهوری آذربایجان آغاز کرده‌ایم.

وی از انعقاد قراردادهای مشترک میان دو کشور طی دو سفر اخیر خبر داد و گفت:  قرارداد پل آستاراچای طی چهار ماه گذشته به امضا رسید و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شد، لذا امیدواریم در شش ماه آینده این پل به اتمام برسد؛ چراکه می‌تواند افزایش حجم ترانزیت ایران و آذربایجان با کشورهای اروپایی، قفقاز و روسیه را به دنبال داشته باشد.

قاسمی از توافق دو کشور در خصوص پل زنگزور خبر داد و عنوان کرد: در سفر دوم مقرر شد آذربایجان بتواند از خاک ایران به نخجوان متصل شود و ترانزیت خود به نخجوان را از کانال ایران دنبال کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امیدواریم طی۲۰ روز آینده عملیات اجرایی پل‌ها توسط روسای جمهور دو کشور آغاز شود.

به گفته وی توافق میان دو کشور در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی است که حوزه ترانزیت منطقه آسیا را در بر می‌گیرد.

قاسمی برنامه توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان را جدی برشمرد و گفت: در سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران این برنامه‌ها را نهایی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به لحاظ ژئوپلیتیکی به ویژه در حوزه ترانزیتی در یک منطقه بسیار حساسی از دنیا قرار داریم، عنوان کرد: با همکاری دو کشور این حلقه می‌تواند تکمیل شود.

وی توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: به لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و قرابت قومی دو کشور با یکدیگر، توسعه روابط دو کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ملت عزیز ایران نیز از استقلال آذربایجان خرسند هستند و از سوی ملت ایران روز ملی آذربایجان را تبریک می‌گویم و امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد افزایش روابط کشور برادر و دوست، کشور آذربایجان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.