| کد خبر: 241112 |

◄ ایمن برانیم تا از حوادث در امان باشیم

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص رانندگی ایمن توصیه هایی را به رانندگان ارائه کرده است.

تین نیوز

رئیس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص رانندگی ایمن توصیه هایی را به رانندگان ارائه کرده است.

به گزارش تین نیوز ، علیرضا مغیثی در این توصیه ها که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، به مواردی مانند شرایط رانندگی ایمن، زمان سنجی، مراقبت ها و پیشگیری ها اشاره کرده و توصیه ها را در سه بخش (تحت عنوان ایمن برانیم 1-2-3) دسته بندی کرده است.

در ادامه مجموعه این دسته بندی آورده شده است:

سرعت مهم‌ترین عامل خطر حوادث رانندگی است، با افزایش سرعت رانندگی، احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می‌یابد.

وقوع تصادفات رانندگی در غروب، شب و هنگام طلوع خورشید، به  دلیل دید ناکافی، بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز است.

خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت 2 صبح، پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز است. هرگز هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید و قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنید.

بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کرده و یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. اگر در حین رانندگی دچار خواب آلودگی شُدید، خودرو را در کنار جاده پارک کرده و به مدت 30 تا 15 دقیقه استراحت کنید.

سرنشینان خودرو، هر چند وقت یکبار به صورت راننده نگاه کنند، با او صحبت کنند و از خواب آلود نبودن او مطمئن شوند.

همه سرنشینان خودرو (حتی سرنشینان عقب خودرو) باید کمربندهای ایمنی را ببندند؛ استفاده از کمربند ایمنی ، در صورت بروز حادثه، خطر مرگ و آسیب‌‌های شدید را کاهش می‌دهد؛ بنابراین تا همه سرنشینان خودرو کمربند ایمنی را نبسته اند، حرکت نکنید.

بسیاری از تصادفات رانندگی به دلیل استفادۀ راننده از تلفن همراه رخ می‌دهد؛ پیامک زدن و صحبت کردن با تلفن همراه موجب حواس پرتی راننده در حین رانندگی شده و احتمال وقوع تصادف را تا 4 برابر افزایش می‌دهد. صحبت کردن با تلفن همراه با هندزفری هم، از خطر آن حین رانندگی نمی‌‌کاهد.

راهکار مناسب برای دیده شدن وسایل نقلیه در هوای غبارآلود و مه آلود، روشن کردن چراغ‌های خودرو و چراغ‌های مه شکن (حتی در روز) است.

برای پیشگیری از تصادفات رانندگی، خصوصا در شرایط نامساعد جوی مثلا در هوای بارانی یا بر روی شن و ماسه، فاصله طولی استاندارد با خودروی جلویی را رعایت کنید.

استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو، میزان مرگ و مصدومیت کودکان را کاهش می‌دهد. استفاده از صندلی ایمنی کودک برای کودکان زیر 10 سال یا کودکان با قد کمتر از 135 سانتی ‌متر، الزامی است.

مصرف الکل و مواد مخدر توسط رانندگان، خطر تصادف، مرگ و آسیب ناشی از آن را افزایش می‌دهد. زیرا موجب کاهش تمرکز و کاهش سرعت واکنش راننده می‌شود. برخی داروها نیز به دلیل ایجاد خواب آلودگی، تمرکز و دقت راننده را کاهش می‌دهند.

هنگام عبور از عرض خیابان از محل خط کشی عابر پیاده و یا پل هوایی استفاده کنید. پوشیدن لباس‌های تیره در شب برای عابران پیاده موجب دیده نشدن آنها توسط خودروها و بروز تصادفات می‌شود. پوشیدن لباس‌های رنگ روشن برای عابران پیاده جهت دیده شدن آنها توسط خودروها در شب بسیار موثر است. توصیه می‌شود عابران پیاده و دوچرخه سواران در شب برای دیده شدن توسط خودروها، از لوازم شبرنگ‌دار و نصب برچسب‌های شبرنگ روی کیف، کلاه، بازو، کمربند و لباس استفاده کنند.

حین مواجهه با مصدومین حوادث ترافیکی تا قبل از رسیدن آمبولانس، مصدومین را در صحنه تصادف رانندگی جابجا نکنید، مگر این که خطر مهم‌تری مصدوم را تهدید کند؛ با استفاده از علائم و نشانه‌‌های راهنمایی، سایر راننده‌ها را از تصادف مطلع کنید تا آنها با فاصله مناسب از خودورها و مصدومین صحنه تصادف، عبور کنند.

در صورت بروز سانحه، بلافاصله با شماره تلفن 115 اورژانس و با شماره تلفن 110 پلیس را مطلع کنید.

هیچ تصادفی اتفاق نمی‌افتد، مگر این که قبل از آن تخلفی صورت گرفته باشد. 

ایمن رانندگی کنیم تا طولانی‌تر زندگی کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.