| کد خبر: 240634 |

◄ فعال‌سازی ترانزیت به قرقیزستان از طریق بندر شهید رجایی مهم است

مشاور رییس جمهور قرقیزستان گفت: فعال سازی ظرفیت ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی پروژه مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می شود.

تین نیوز

 تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو شنبه شب در دیدار با مهدی دوستی استاندار هرمزگان اظهار داشت: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می تواند یک اولویت باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم‌ اکنون بر روی ۲ پروژه معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این پروژه هاست اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

مشاور رییس جمهور قرقیزستان، با اشاره به سابقه مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور، اظهار امیدواری کرد: ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو افزود: صندوق میراث فرهنگ به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ دولتی قرقیزستان تلاش دارد با مطالعه کتاب های تاریخی ایران، روابط دو کشور را مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از منابع تاریخی ایران، تاریخ صحیح قرقیزستان را برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو کند.

وی با اشاره به تحولات کنونی میان روسیه و اوکراین، گفت: این تحولات سیاسی باعث می شود روابط تجاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی توسعه بیشتری پیدا کند که قرقیزستان تمایل دارد به‌ عنوان پیشگام این حوزه عمل کند و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

وی تصریح کرد: تحولات کنونی بین روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشورها تاثیر گذار است و احتمال اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه کمتر شود بسیار بالاست و عمده ترانزیت کالا از مسیر ایران خواهد بود.

تامین برق و نیروی کار ارزان، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه توریسم و گردشگری از جمله ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رییس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و  آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

در این نشست تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیبت مدیره، مدیر منطقه ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رییس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    قرقیزستان و ایران در زمینه ترانزیت جذابیت های بسیار بالایی برای یکدیگر دارند زیرا به شکل مستقیم از مسیر دریای خزر به یکدیگر متصل هستند !!! ایران به کمک قزقیزستان و خطوط ریلی آن می تواند با سرعت بالاتر و هزینه پایین تری به چین صادرات و ترانزیت داشته باشد !!! و بنادر جنوبی ایران برای قزقیزستان می توانند مبدا ورودی عالی برای صادرات و ترانزیت کالا باشند !!! گسترش همکاری های دوجانبه با تاسیس دفاتر هماهنگی در بنادر اکتائو و بنادر جنوبی ایران (چابهار و شهیدرجایی و ... ) می تواند هرچه بیشتر این همکاری سودمند را گسترش دهد !!