| کد خبر: 240474 |

◄ سندرم سرپرستی در حوزه هوانوردی/ حاکمیت کودک سالاری در نظام سیاسی-اداری کشور

وقتی از شایسته سالاری حرف می زنیم یعنی آن مدیر از همه لحاظ شایستگی داشته باشد. اگر تعهد داشته باشد و تخصص نداشته باشد، نباید آن مسئولیت را بپذیرد.

تین نیوز

روز گذشته اول اسفند یک گفت‌و گوی مجازی در کلاب هاوس تین نیوز با موضوع «سندرم سرپرستی در حوزه هوانوردی» انجام شد.

به گزارش تین نیوز، این جلسه با حضور مجازی کارشناسان حوزه هوانوردی و متخصصان حمل و نقل شکل گرفت و انتصاب و عزل پی در پی سرپرستان حوزه هوانوردی بررسی شد.

در این بحث که با هدف آسیب شناسی و با نظر کارشناسی شکل گرفت، تاکید شد که برای انتصاب هایی که نیاز به تخصص دارند، گویی مطالعات و تحقیقات از قبل انجام نشده است و این نشان از عدم ثبات و عدم تعادل در نوع تفکر مدیریتی دارد.

بیشتر بخوانید:

تاکید شد: وقتی کسی به عنوان سرپرست انتخاب می شود، نشان از این دارد که یا نفر شایسته قطعی پرصلابت برای این پست نداریم یا از قبل نداشتیم که بخواهیم با قطعیت انتصاب را به ایشان بدهیم یا اینکه ارکان نظارتی و تشریفاتی که بابت صحه گذاری صلاحیت ها هستند، پروسه بسیار زمان بری دارند که در هر دو حالت نشان از عدم ثبات در نوع تفکر و نوع مدیریت دارد و جایگاه ایشان ثبات ندارد و متزلزل است.

در ادامه افزوده شد که از روی کارآمدن دولت حدود هفت ماه گذشته است و علی القاعده باید امور تشریفاتی و تحقیقاتی در این مدت انجام می گرفت و فرصت مناسبی برای این کار بود.

همچنین گفته شد که سندرم سرپرستی فقط مربوط به حوزه هوانوردی نیست، در حوزه های دیگر هم انجام می شود.

عنوان شد که: باید برای انتصاب ها، استعدادها و مدیرانی که منطبق با اجرای برنامه ها هستند در این مدت هفت ماهه شناسایی می شدند، اما این انتصاب های پی در پی نشان می دهد که تردیدهایی در اجرای برنامه ها وجود دارد، یا از طرف مجموعه ی منتصب کننده یا از طرف افراد که وقتی برنامه ها را می بینند علیرغم تسلطی که دارند، قبول نمی کنند چون می دانند با این شرایط نمی توانند کار کنند و خواستار یک سری الزامات و شرایطی هستند که ممکن است پذیرفته نشود.

در ادامه گفته شد: موضوع دیگری که  مطرح است و ریشه فرهنگی دارد این است که انتصاب های  بیشتر جنبه امنیتی دارد تا جنبه تخصصی و شایسته سالاری. این موضوع در ایران ریشه فرهنگی و تاریخی دارد.

همچنین افزوده شد که مدیرانی که تازه منصوب شده اند تا یک aviation mind  پیدا کنند زمان زیادی می برد. عملکرد شورای راهبردی تحول صنعت هوانوردی که یک شورای جدید است نیز در پروسه تشریفات انتصابات زمان بر است. علاوه بر این، بحث کمیته انتصابات هم مطرح است که باید با این حوزه آشنایی کامل داشته باشند. از طرفی تعامل سازمان های مختلف هم در پروسه تشریفات زمان بر است.

اضافه شد که به تازگی تغییراتی در شرکت فرودگاه ها داشته ایم که حمیدرضا سیدی جایگزین سیاوش امیرمکری در شرکت فرودگاه ها شده است. ایشان حکم سرپرستی گرفته اند و و اظهار امیدواری شد این حکم هرچه سریعتر تبدیل به حکم مدیریت شود چرا که حکم سرپرستی اختیارات داخلی دارد و تعاملاتش با سازمان های بیرونی محدود خواهد بود.

علاوه براین تغییرات سریع در مدیریت ها هم مطرح است. اجرا و پیگیری هر برنامه چندسال زمان می برد. تغییرات سریع، باعث بی ثباتی برنامه ها می شود.

عنوان شد که باید مسیری باز شود که یک سری مشاغل از حوزه سیاسی خارج شوند و با تغییرات سیاسی مشمول تغییر نشوند. بسیاری از برنامه ها در این تغییرات ناتمام می ماند و به نتیجه مطلوب نمی رسد.

در ادامه تاکید شد سوالی که باید از نمایندگان مجلس پرسید این است که آیا نظارت جدی بر عملکرد وزارتخانه و وزرا ندارند؟ چرا 6 ماه گذشته مدیر جدید نیامده است. باید تکلیف مشخص شود. متاسفانه دولت ها با آمادگی نمی آیند. برنامه ها یک شبه نوشته می شود و آمادگی کافی وجود ندارد.

بیان شد که انتخاب های سریع بسیار آزموده شده است. آشنایی ها و ارتباطات مبنای بسیاری از انتخابات سریع بوده است که به نتیجه درست منجر نمی شود. ژست مدیریتی کافی نیست. باید عملکرد فرد را دید. باید نتیجه را مشاهده کرد.

گفته شد که تضاد منافع به مرحله آزاردهنده رسیده است. چرا باید کسی انتخاب شود که متخصص این حوزه نیست و در چند شرکت دیگر سهام دار است و نمی تواند روی یک حوزه متمرکز شود. از طرفی یک دست شدن دولت ها می تواند ضربه زننده باشد. بحث انقلاب مدیریتی که در دوران احمدی نژاد مطرح و بدان عمل شد متاسفانه کشور را چندسال به عقب برد. الان هم به همان شکل عمل می شود. حتی آنانی که به عنوان سرپرست انتخاب می شوند چون جایگاه مستحکمی ندارند دچار روزمرگی در مدیریت می شوند. این بسیار صدمه خواهد زد. بعضی ها هم که در این عرصه فقط ظاهر را رعایت می کنند اما خروجی عملکرد ندارند، نگاه تخصصی ندارند.

بی ثباتی در مدیریت ها و حتی بی تجربگی در مدیریت ها باعث می شود که رسانه مجبور شود ملاحظه بیشتری داشته باشد و ظرفیت انتقادی بسیار کم می شود.

در ادامه افزوده شد کسانی که انتخاب می شوند به صنعت آشنایی کافی ندارند، آشنایی با صنعت شرط لازم است اما کافی نیست. مستندات قوی و مطالعات و بررسی های گسترده در حوزه مشکلات و کاستی ها وجود ندارد. آنچه مهم است اتخاذ تصمیم درست بر اساس مستندات و مطالعات و تحقیقات در حوزه ی کاستی هاست که باید به صورت گروهی گرفته شود.

تاکید شد عدم بلوغ نظام اداری و سیاسی موجب بروز این گونه مشکلات می شود. یک جور کودک سالاری در نظام سیاسی-اداری کشور حاکم است. در نظام های سیاسی بالغ بین مسایل سیاسی و تخصصی تفکیک قایل می شوند. اگر مدیر یا وزیری عوض می شود، در جنبه های تخصصی تغییر رخ نمی دهد. یکی از راه های قویتر شدن سیستم اداری سیاسی، رسیدن صدای متخصصان به مخاطبان مربوط است. رسانه های تخصصی می توانند به این امر کمک کنند.

در پایان افزوده شد که وقتی از شایسته سالاری حرف می زنیم یعنی آن مدیر از همه لحاظ شایستگی داشته باشد. اگر تعهد داشته باشد و تخصص نداشته باشد، نباید آن مسئولیت را بپذیرد حتی  اگر جوانگرایی صورت می گیرد باید رزومه و تخصص مربوطه هم موجود باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    فقط افراد ضعیف و عاشق پست و مقام و یاآدم های خیلی متعالی سرپرستی را قبول می کنند. خدا کند سیدی دومی باشد نه اولی.