دلیل برکناری مدیرعامل هواپیمایی قشم ایر چه بود؟
سوددهی هواپیمایی قشم ایر در حالی است که عمده شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سال های اخیر با بحران های عمیقی از جمله تحریم های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، افزایش سرسام آور نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نارضایتی منابع انسانی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ روبرو بوده اند.
کاپیتان حسن قاسمی، مدیرعامل قشم ایر متاسفانه در حالی از این شرکت قبلا زیانده برکنار شد که حضور او در این شرکت هواپیمایی دارای نتایج مثبتی بوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بولتن نیوز، کاپیتان حسن قاسمی از جمله مدیرانی بود که با یک مدیریت جهادی در کنار تخصص توانست شرکت هواپیمایی قشم ایر را در دوره مدیریت خود از یک شرکت زیانده به یک شرکت سود ده تبدیل کند.
سوددهی هواپیمایی قشم ایر در حالی است که عمده شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سال های اخیر با بحران های عمیقی از جمله تحریم های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، افزایش سرسام آور نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نارضایتی منابع انسانی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ روبرو بوده اند.
شرکت هواپیمایی قشم ایر که در دهه هشتاد با ۱۷ فروند هواپیما وارد کورس رقابتی شرکت های هواپیمایی ایران و منطقه شده بود پس از دستگیری بابک زنجانی و چندین بار نقل و انتقال مالکیت این شرکت بین وزارتخانه های مختلف، دچار بحران گردید و بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در اسفند ۱۳۹۷ اعلام کرد قشم ایر دچار زیان ۱۱۰ میلیاردی شده و کمیسیون مطبوع وی گزارش تخلفات این زیاندهی را به مراجع ذیصلاح ارسال کرده است.
یکی از دلایل زیاندهی این شرکت هواپیمایی، تغییر مکرر مدیران عامل شرکت و دخالت های غیر متخصصین در امور اداره این شرکت هواپیمایی بوده است.
یکسال بعد از گزارش زیاندهی شرکت هواپیمایی قشم ایر توسط کمیسیون اصل 90 مجلس به مراجع ذی صلاح، کاپیتان حسن قاسمی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هواپیمایی این شرکت منصوب شد.
در اسفند ۱۳۹۸ و قبل از حضور کاپیتان حسن قاسمی در شرکت هواپیمایی قشم ایر، تعداد هواپیماهای فعال این هواپیمایی ۲ فروند ایرباس A300-600، یک فروند ایرباس A320، دو فروند فوکر F100 و 2 تا 3 فروند AVRO-RJ100 بود.
با ورود قاسمی به این شرکت و پیگیری های مستمر وی پیرامون بازگشت ناوگان زمینگیر این شرکت به خط پروازی قشم ایر، تعداد ناوگان ارباس A300-600 فعال شرکت به 4 فروند و تعداد ایرباس A320 به 2 فروند رسید.
از دیگر اقدامات کاپیتان قاسمی، تغییر و یکسان سازی رنگ آمیزی هواپیماهای این شرکت بود. هواپیمای ایرباس A306 این شرکت به رجیستر EP-FQK که از بدو ورود به ناوگان قشم ایر رنگ آمیزی شرکت هواپیمایی پیشین خود (سعودی ارلاینز) را داشت تغییر کرد. همچنین کلیه هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس 320 و AVRO-RJ نیز به ترتیب در چک های سنگین خود تغییر کردند.
همچنین در ابتدای سال 1400 قراردادی با شرکت هواپیمایی ماهان بسته شد که طی آن یک فروند ایرباس A320 قشم ایر به رجیستر EP-FQQ که از ابتدای ورود به ایران در سال 1391 به عنوان انبار قطعه ناوگان 320 این شرکت مورد استفاده قرار گرفت، با انجام چک سنگین تا پایان سال به خط پروازی بازگردد.
گفتنی است نصب سامانه تعیین موقعیت و ناوبری ماهوارهای بر روی ایرباس A320 این شرکت به رجیستر EP-FQR و یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A300-600 از جمله رویدادهای مهم ناوگان قشم ایر بود که نبود آن سبب جلوگیری از پروازهای بین المللی این هواپیما به فرودگاهی از جمله دوبی شده بود.
شرکت قشم ایر در دوره مدیریتی کاپیتان قاسمی طی بازرسی های سافا در پروازهای در منطقه «یورو کنترل» بواسطه داشتن مجوز TCO در بازرسی ها و تعیین نمره، کمترین فایندینگ (ایراد فنی هواپیما) را داشته، به طوریکه شاخص SSI این شرکت در سال گذشته 0/4 بوده که حتی در میان سایر شرکت های خارجی نیز عدد بسیار پایینی است که نشان از برنامه ریزی مدون و تعمیرات مطابق با استانداردهای بین المللی است.
همچنین در اربعین سال جاری این ایرلاین رکورد دار بالاترین جا به جایی زائران اربعین حسینی شد. این شرکت با جابجایی ۳۴۳۵۵ زائر، بیش از نیمی از زایران اربعین را در مسیر تهران به نجف اشرف و بالعکس جابجا نمود.
مضافا اینکه در اردیبهشت 1400 ایرلاین قشم از طرف سازمان هواپیمایی کشوری در بین ۱۷ ایرلاین داخلی، به عنوان ایمن ترین ایرلاین شناخته شده است.
حالا سوال مهم اینجا است که چرا عده ای کمر به برکناری مدیرعاملی دادند که در بدو ورود او به شرکت هواپیمایی قشم ایر، این شرکت با زیان 110 میلیاردی روبرو بوده اما این مدیر جهادی توانسته بود در طول دوره مدیریتی خود و تا در زمان برکناری علاوه بر پرداخت بدهی های انباشته شده سال های گذشته، صندوقی را که ده میلیارد موجودی داشت را در نهایت با دویست و سی و هفت میلیارد تومان موجودی تحویل بدهد!
* تین نیوز: بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی مطالب ارائه شده در این مطلب درست نیست. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر به خبر ذیل مراجعه شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.