| کد خبر: 239109 |

نقد گزارش اولیه سازمان هواپیمایی کشوری برای سانحه فرودگاه اصفهان؛

◄ چگونه جرات می کنیم به عملیات پروازی ادامه دهیم؟

در این گزارش به موارد متعدد و مهم زیادی اشاره نشده و گزارش ارایه شده، صرفا یک گزارش Watch Log است و گزارش کارشناسی نیست.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی نکاتی در خصوص گزارش اولیه دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی (هوانوردی) کشوری برای سانحه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ هواپیمای 737  که در هنگام لندینگ در فرودگاه اصفهان رخ داد ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز، خلیل اله معمارزاده (محمد معمار) در کانال تلگرامی خود نوشـت: در این گزارش به موارد متعدد و مهم زیادی اشاره نشده و گزارش ارایه شده، صرفا یک گزارش Watch Log است و گزارش کارشناسی نیست.

وی افزود: برای گزارش کارشناسی نیاز به لاگ فنی (Technical Journey Log)، آخرین اقدام های کنترلی و چک در سیستم Landing Gear هواپیما و از همه مهم تر لود شیت و تریم شیت و گزارش Landing Weight است.

این کارشناس هوانوردی افزود: البته بنده تایپ ریت این هواپیما نبوده و صلاحیت اظهار نظر فنی را هم طبیعتا ندارم و موارد مطروحه فقط از نظر Generally که مرسوم و متعارف است گفته شد.

از همین نویسنده:

معمارزاده ادامه داد: همین Watch Log ارائه شده نیز خیلی سطحی و ناقص بوده و به نظر می رسد تاکید بر سرعت در گزارش بوده  است تا کیفیت آن و به ایندیکاتور  و زمان لحظه به لحظه، گزارش سطح باند، گزارش هواشناسی و مسائل Post-Flight و بسیاری از مسائل دیگر پرداخته و اشاره نشده است.

 او عنوان کرد: صدور همین گزارشات هم رویه ای دارد که معطوف به بخش ششم آنکس ۱۳ است. در این مرحله سوال این است که این سبک گزارش در کدام جایگاه گزارش های استاندارد قرار می گیرد؟

این کارشناس هوانوردی بیان کرد:  برایم قدری عجیب و جای سوال است که چرا چنین گزارشی ارائه می شود؟ مخاطب این گزارش حتی افکار عمومی هم نمی تواند باشد. این گزارش با چه هدفی تدوین شده است؟

وی افزود: گاهی گزارش عجولانه بدون رعایت حداقل رویه های متعارف و انجام حتی ساده ترین و ممکن ترین کار استخراج FDR، روند بررسی را به منظور پیشگیری، می تواند منحرف نماید. آیا همین زخم تازه و گزارش های عجولانه PS752 برای درس گرفتن کافی نبود؟

 معمارزاده گفت: وقتی این وقایع آشکار را می بینیم نباید نگران عدم ارزیابی ریسک هزاران اقدامات ناایمن پنهان و آشکار نشده در هر روز عملیات پروازی در این کشور باشیم؟ با کدام ارزیابی ریسک، جرات می کنیم به عملیات پروازی ادامه دهیم؟

به گزارش تین نیوز،  عصر روز چهارشنبه 15 دی ماه، پرواز ۷۳۷ کاسپین مشهد به اصفهان در حال نشستن در فرودگاه اصفهان به علت نقص در چرخ هواپیما از باند خارج شد.

 پس از آن ، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه سانحه پرواز ۶۹۰۴ هواپیمایی کاسپین در فرودگاه اصفهان را  به شرح زیر منتشر کرد:

«این پرواز توسط یک فروند هواپیمای بوئینگ B۷۳۷-۴H۶ به علامت ثبت (رجیستر) EP-CAP با ۹ نفر خدمه پروازی و ۱۱۷ مسافر و در ادامه برنامه روتین روزانه انجام می‌شده است.

هواپیما درساعت ۱۶:۴۸ دقیقه در فاصله ۱۵ مایلی موقعیت LABOT با واحد رادار تقرب فرودگاه اصفهان تماس گرفته و توسط کنترلر مرکز تقرب پرواز از طریق مسیر ورودی LABOT ۱N مجاز برای انجام طرح ILS برای باند ۲۵ راست فرودگاه اصفهان شده است. در ساعت ۱۶:۵۶ دقیقه و در فاصله ۳۵ مایلی فرودگاه اصفهان، خلبان پرواز درخواست انجام طرح تقرب بصری (Visual APP) کرده که که کنترلر با آن موافقت کرده است. در ادامه پرواز مورد نظر با هدایت افسر اول پرواز (خلبان دوم یا کمک خلبان)، در ساعت ۱۷:۰۷دقیقه بر روی باند ۲۵ راست فرود آمده و دچار سانحه شده است.

بر اساس این گزارش، پس از تماس چرخ‌ها با سطح آسفالت باند فرودگاه، ناگهان ارابه فرود سمت چپ هواپیما دچار نقص و لرزش نامتعارف شده و بر اثر آن ارابه فرود سمت چپ جمع شده و موتور شماره یک به سطح باند برخورد کرده است. این مسئله باعث مشاهده جرقه از محفظه بیرونی موتور شده و از این زمان خلبان کنترل هواپیما را به عهده گرفته است.

سپس کنترلر ضمن فعال کردن هشدار آتش نشانی، موضوع را به اطلاع خلبان رسانده و خلبان ضمن تایید موضوع اشاره به جمع شدن ارابه فرود کرده است. اظهارات خلبان نشان می‌دهد که وی با گرفتن ترمز سمت راست سعی در جلوگیری از خروج هواپیما از باند داشته که در کنترل موضوع موفق شده، چراکه انحراف هواپیما به سمت چپ ادامه نیافته و هواپیما به سمت راست و داخل باند متمایل شده و قبل از لبه خروجی کنار باند در روبروی TWY D متوقف می‌شود.

پس از آن خلبان پرواز به مهمانداران دستور تخلیه اضطراری داده و مهمانداران ضمن بازکردن درب‌های خروجی جلو و عقب در دو طرف هواپیما نسبت به تخلیه مسافرین اقدام کرده‌اند.  پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاه نیز به کمک آنها آمده و همه مسافرین سریعا  در کمتر از دو دقیقه از هواپیما پیاده شده‌اند. اما با توجه به تعجیل مسافران در پیاده شدن از هواپیما، بعضی از آنها دچار مصدومیت جزئی شده و تعداد ۹ نفر به واحد اورژانس فرودگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد سه نفر بطور سرپایی مورد مداوای پزشک ترمینال فرودگاه قرار گرفته و شش نفر به دو بیمارستان در اصفهان منتقل شدند. پنج نفر از مسافران در بیمارستان مداوا و ترخیص شدند و فقط یک مسافر خانم باردار مورد مراقبت ویژه قرار گرفته و پس از اطمینان پرسنل پزشکی از حال وی، مسافر در بامداد روز پنج شنبه مرخص شده است.

با وقوع سانحه به علت توقف هواپیما در سطح باند، سریعا  اخطاریه (NOTAM)بسته بودن باند ۲۵ راست صادر شد، ولی این موضوع باعث توقف پروازهای این فرودگاه نشده و مابقی پروازها از باند ۲۵چپ ادامه یافت.

پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری به همراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه جهت ارزیابی شدت سانحه را انجام دادند. همچنین دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده شده و برای بازخوانی به تهران انتقال یافت. در ادامه با استفاده از تجهیزات پایگاه نیروی هوایی ارتش، فرودگاه اصفهان، مدیریت بحران شهر و ... تلاش شد که هواپیما از کنار باند به محوطه پارکینگ فرودگاه منتقل شود تا تعمیرات لازم روی هواپیما انجام شود که این مهم تا روز جمعه طول کشیده است.

با توجه به الزامات آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوائی غیرنظامی مصوب هیئت دولت و همچنین استانداردهای بین المللی، اطلاعیه وقوع سانحه (Notification) به ایکائو و مرجع ذیصلاح بررسی سوانح کشور سازنده و طراح هواپیما (NTSB) ارسال شده و با توجه به تکرار حوادث مشابه این نوع هواپیما، پیگیری لازم درخصوص انجام اقدام اصلاحی از سوی کارخانه سازنده انجام شد. همچنین به طور همزمان فرآیند صدور توصیه‌های لازم به شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای پیشگیری از موارد مشابه مدنظر قرار گرفت. لازم به ذکر است مراحل تحقیقات درخصوص بررسی سانحه در حال انجام بوده و پس از اتمام بررسی‌ها گزارش نهایی متعاقبا منتشر خواهد شد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.