| کد خبر: 238260 |

برخورداری متوسط ۸۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متوسط ضریب برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالت حدود ۸۲ درصد است.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متوسط ضریب برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالت حدود ۸۲ درصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، خداداد مقبلی، معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ضریب برخورداری هفت استان از ۳۱ استان کشور از راه‌ روستایی آسفالت کمتر از ۷۰ درصد است، گفت: استان‌های کردستان، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، بخشی از سمنان، آذربایجان غربی و قسمتی از آذربایجان شرقی ضریب برخورداری پایینی نسبت به نرم کشور دارند.

وی با بیان اینکه متوسط ضریب برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالت تقریبا ۸۲ درصد است، افزود: همچنین ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از ۴۶۲ شهرستان کشور زیر ۷۰ درصد است که شهرستان‌های کم برخورداری هستند.

مقبلی با اظهار اینکه با کمک این اطلاعات می‌توانیم در حوزه برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات دقت بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد:‌ بر این اساس می‌توانیم پیگیر شویم که برای استان‌ها و شهرستان‌های کم برخوردار توسط شوراهای برنامه‌ریزی اعتبارات بیشتری به این شهرستان ها بدهیم.

وی همچنین با اظهار اینکه هم‌اکنون ۷ هزار و ۲۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور فاقد راه آسفالت هستند، تصریح کرد: برای این تعداد روستا باید ۳۲ هزار کیلومتر راه ساخته شود که ۶۰ درصد این راه‌ها در مناطق کوهستانی قرار دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به هزینه‌های زیاد و طولانی بودن زمان ساخت راه‌ها در مناطق کوهستانی، تاکید کرد: حداقل بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی در یک دوره پنج ساله نیاز داریم.

به‌گفته وی سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای حداقل بخشی از این راه‌ها نیاز است.

مقبلی همچنین درباره نگهداری راه‌های روستایی و فرعی گفت:‌ از ابتدای سال تا پایان آبان ماه تقریبا ۳۵۱ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی با اعتبار ۲۳۳ میلیارد تومان روکش آسفالت شده‌اند؛ به بیانی دیگر در مجموع از ابتدای سال تا پایان آبان  یک‌هزار و ۳۵ کیلومتر راه روستایی ساخته و آسفالت شده است.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: هم‌اکنون نیز ادارات کل استان‌ها پروژه‌های زیادی را در دست اجرا دارند؛ به‌خصوص در مناطق گرم‌سیر و نقاطی که شرایط آب‌وهوایی اجازه می‌دهد بحث روکش آسفالت و نگهداری راه‌ها همچنان ادامه دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، گفت: نمایشگاه حمل‌ونقل فرصت مناسبی است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی نگهداری راه‌های کشور بتواند اقدامات انجام گرفته در بحث ساخت، بهسازی و ایمن‌سازی راه‌ها را برای اطلاع کاربران به نمایش بگذارد.

مقبلی ادامه داد: همچنین خیران راه‌ساز در حوزه سازمان راهداری و وزارت راه‌وشهرسازی فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در حوزه راه‌سازی و نگهداری راه‌ها انجام داده‌اند که قصد ارائه آنها را در نمایشگاه داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.