| کد خبر: 236587 |

تبدیل قم به پایتخت فرهنگی جهان اسلام تا سال ۲۰۲۶

شهرداری کلانشهر قم در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های مدون خود به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۶ تبدیل شود.

تین نیوز

شهردار قم با بیان اینکه روز قم باید بتواند ظرفیت‌های عظیم این شهر را به درستی معرفی نماید، گفت: شهرداری کلانشهر قم در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های مدون خود به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۶ تبدیل شود.

به گزارش تین نیوز، سیدمرتضی سقائیان نژاد روز شنبه در آیین نواختن زنگ روز قم در مدرسه استثنایی، ابابصیر، افزود: اعلام قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بستر بسیار مطلوب تری جهت معرفی ظرفیت ها و مواریث این شهر در سطح جهان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اینکه قم در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد باید همه در کنار هم باشیم و بتوانیم این شهر را به جایگاهی که شایسته آن است برسانیم.

شهردار قم یادآور شد: فرهنگ ایثار و شهادت و عفاف و حجاب و سایر ویژگی های معنوی و ارزشی در این شهر باید متفاوت تر از سایر شهرها باشد تا قم در تراز پایتخت فرهنگی جهان اسلام قرار بگیرد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: به مناسبت روز قم امسال ۷۰ برنامه فرهنگی انجام می گیرد که در مقایسه با ظرفیت واقعی این شهر عدد قابل توجهی نیست.

وی یادآور شد: حدود ۴۰۰ اثر تاریخی در شهر قم وجود دارد که معرفی تمام آنها در قالب یک روز یا یک هفته ممکن نیست و باید برنامه ریزی ویژه ای برای آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت های این شهر صورت بگیرد.

شهردار قم ادامه داد: مباحثی مانند تحولات و برکات شهر قم با ورود حضرت معصومه(س)، معرفی و شناخت نسبت به مرقد این بانوی کریمه(س)، شناخت مسجد جمکران، شناخت علما و اندیشمندان دینی مدفون و در حیات قم، میراث تاریخی، شناخت جامع از تهاجم فرهنگی پیرامون قم و غیره باید در قالب برنامه های روز قم مورد تاکید باشد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: بیش از ۳۵ هزار دانشجو از ۱۲۰ کشور جهان در این شهر مشغول تحصیل هستند و تمدن نوین اسلامی به مرکزیت شهر مقدس قم باید شکل بگیرد و این مساله بسیار مهمی برای مجموعه مدیران شهری است.

شهردار قم گفت: ۴۴۴ امامزاده در قم مدفون هستند و سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر به این شهر سفر می کنند و ما می خواهیم از ظرفیت روز قم برای معرفی و شناسایی این ظرفیت ها بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر کرامت و شرافتی در شهر مقدس قم وجود دارد بخاطر وجود مرقد نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) است و اگر امروز این شهر به مرکزیت علمی تبدیل شده و حوزه های علمیه در آن شکل گرفته بخاطر حضرت معصومه(س) است.

شهردار قم اضافه کرد: ورود حضرت معصومه(س) به قم تحولات زیادی در این شهر به وجود آورده که مهمترین آن کرامت قم است؛ ائمه اطهار بیش از ورود حضرت معصومه (س) به قم نسبت به کرامت این شهر و این بانوی مقدس مژده و نوید داده اند.

وی در پایان گفت: روز قم قرار است ما را با ظرفیت های عظیم این شهر آشنا کند و هدف اصلی از این نامگذاری نیز در اصل این است که لازم است هر سال این ویژگی ها بیشتر شناسانده شود.

زنگ روز قم همزمان با ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر توسط آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نواخته شد./

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.