| کد خبر: 234605 |

◄ سه فرمان وزیر راه به حوزه راه و حمل ونقل اختصاص دارد

باید دید چند مورد از ۱۰ فرمان «رستم قاسمی» برای پیشبرد اقدامات و برنامه‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی محقق خواهد شد و در پایان چهارمین سال از دولت سیزدهم، آقای وزیر عملیاتی شدن چند فرمانش را اعلام خواهد کرد.

تین نیوز

رستم قاسمی از زمانی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شده است، برنامه هایی از پهن کردن فرش قرمز برای ایرانیان مقیم کشورهای خارجی، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی و روش های تامین منابعی مانند تهاتر با نفت را برای اجرای مگاپروژه های حمل و نقل اعلام و حالا ۱۰ فرمان را به عنوان اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی صادر کرده که تعدادی از آن ها به حوزه حمل و نقل بر می گردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، رستم قاسمی در طول ۱۰ روز گذشته به عنوان وزیر راه و شهرسازی، حرف ها و برنامه هایی را برای توسعه و رشد در حوزه کاری اش اعلام کرد که در صورت تحقق وعده هایش گام بزرگی در راستای اجرای اهداف و برنامه های دولت سیزدهم برداشته است.

پس از این مصاحبه ها و اظهارنظرها از سوی رستم قاسمی، ۱۰ فرمان از سوی او به عنوان برنامه ها و اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که از راه اندازی بانک زمین و نهضت ملی مسکن آغاز و به ارتقاء بهره وری و مدیریت منابع ختم می شود.

از این تعداد تقریبا سه فرمان به حوزه راه و حمل ونقل اختصاص دارد که به نظر می رسد در صورت اجرا و تحقق این برنامه ها، بخش بزرگی از دغدغه های فعالان این حوزه برطرف خواهد شد.

1- نهضت جامع حمل و نقل

اقدام چهارم در این ۱۰ فرمان وزیر، درباره نهضت جامع حمل و نقل است که می گوید: در این بخش متولی معاونت حمل و نقل است که باید در همکاری باسازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اقدام را اجرایی و عملیاتی کند. اقدامات موردانتظار این بخش نیز شامل تکمیل طرح جامع حمل و نقل و نقشه راه عملیاتی سازی آن مبتنی بر زمان بندی مشخص، تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش، تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین المللی و هاب های لجستیکی، تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش تلفات با افزایش ایمنی راه های کشور، و تکمیل پروژه های نیمه تمام راه روستایی است.

2- اقتصاد حمل و نقل و فراگیری اطلاعاتی

اقدام پنجم اما مشترکا به حوزه مسکن و حمل و نقل اختصاص دارد که در آن با عنوان اقتصاد مسکن و حمل ونقل و فراگیری اطلاعاتی آمده است که در این بخش متولیان اصلی معاونت حمل و نقل و معاونت مسکن و ساختمان هستند که باید در همکاری با معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع کار را به انجام برسانند. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل تکمیل و به روز رسانی «سامانه ملی املاک و اسکان» جهت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم به عنوان مهم ترین ابزار سیاست گذاری و مدیریت حوزه مسکن، شناسایی و معرفی خانه های خالی و گران قیمت با اولویت کلانشهرها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت اخذ مالیات با اجرای ماده ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، و تدوین طرح های هدایت اعتباری و مالیاتی در حوزه مسکن و حمل و نقل و باززنده سازی سامانه های جامعآماری در حوزه مسکن و حمل و نقل است.

تدوین راهکارهای جذب سرمایه گذار مردمی در طرح های حمل و نقلی و مسکن، معرفی طرح های آزادراه هاو طرح های ریلی و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت، استفاده از منابع مالی و اموال دستگاه های تابعه برای تامین مالی طرح های اولویت دار حمل و نقل از طریق صندوق توسعه حمل و نقل، و تدوین برنامه عملیاتی شناسایی مسائل حقوقی و مالکیتی جذب سرمایه مردمی در حوزه ساخت و ساز و معاملات مسکن بخش دیگری از اقدامات مورد انتظار در این موضوع است.

البته آقای وزیر پیش از این نیز در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که توسعه حمل ونقل و اجرای مگا پروژه های آن مانند ساخت راه آهن تهران-مشهد، راه آهن تهران-قم-اصفهان، ساخت آزادراه ها و ... را از طریق جذب سرمایه های داخلی و خارجی و با روش هایی مانند تهاتر با نفت، BOT و... در دستور کار خود قرار داده و برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فرش قرمز پهن می کند.

3- تعیین تکلیف پروژه های پیشران حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی در اقدام ششم نیز با عنوان «تعیین تکلیف پروژه های پیشران حمل ونقل» تاکید کرده که؛ متولی این بخش معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع است. اقدامات مورد انتظار این بخش نیز شامل احصاء و تدوین برنامه زمانبندی کلیه پروژه های پیشران در حوزه حمل ونقل با تاکید بر پروژه های ناتمام دارای اولویت و امکان خاتمه یابی سریع است.

حالا باید دید چند مورد از ۱۰ فرمان «رستم قاسمی» برای پیشبرد اقدامات و برنامه های راهبردی وزارت راه و شهرسازی محقق خواهد شد و در پایان چهارمین سال از دولت سیزدهم، آقای وزیر عملیاتی شدن چند فرمانش را اعلام خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.