| کد خبر: 23449 |

هاچ‌بک؛ سلیقه جوانی

تین نیوز | از روزهای ابتدایی كه خودرو  در پی نیاز‌های جوامع انسانی شروع به پیشرفت و ترقی كرد، مساله خودروهای خاص گروه‌های مصرف‌كننده به عنوان یكی از عوامل بزرگ بازاریابی و فروش مورد توجه شركت‌های تولید‌كننده
قرار گرفت. به این نحو كه مورد استفاده خودرو‌ها برای افراد، متفاوت بود و امكان استفاده همه مردم از یك مدل به شكل عام خیلی سخت بود. با این عنوان شركت‌ها برای فتح بازار‌های متفاوت، تولیداتشان را در انواع و اقسام عرضه كردند تا بتوانند با توجه به میل علاقه‌مندان، بازار خودرو‌های گوناگون را به تسخیر خود درآورند. یكی از این مدل‌ها كه بیشتر مناسب خیابان‌های شهر‌های پر ترافیك است و قسمت قابل توجه خریداران این مدل را جوانان تشكیل می‌دهند. هاچ‌بك یا خودروی فاقد صندوق نمونه‌ای از خودروهای خاص تولیدی توسط شركت‌هاست كه گاهی اوقات آن‌قدر محبوب می‌شود كه كسی مدل سدان و صندوقدار خودروی فوق را فراموش می‌كند. در بازار ایران نیز این مدل خودرو جایش را در دل اكثر خریداران باز كرده و به دلیل سهولت در پارك مورد توجه خانم‌ها نیز قرار گرفته است. در ادامه به بررسی مدل‌های هاچ‌بك موجود در بازار ایران می‌پردازیم تا تاثیر این مدل محبوب را بر خرید و داد و ستد خریداران متوجه شویم.
 
پراید هاچ‌بك؛ نخستین
شاید به جرات بتوان گفت نخستین هاچ‌بك تولید شده در ایران كه هنوز هم هواداران خاص خودش را دارد پراید هاچ‌بك است. این خودرو با موتور پراید و فاقد صندوق به دلیل حجم كم و خوش فرمان بودن و هندلینگ مناسب نسبت به همتای
صندوق دارش دل خیلی‌ها را برده زیرا هم بهتر اسپرت می‌شود و هم زیباتر از مدل صندوق‌دار به نظر می‌رسد. این خودرو قبل از ورود رقیب فرانسوی‌اش به بازار ایران آنقدر محبوب بود كه حتی موضوع یك سریال قرار گرفت. همین امر باعث شد كه بیش از پیش در دل جوانان رخنه كند. در ضمن این خودروی تند و تیز مناسب لایی كشیدن و تغییر مسیر‌های ناگهانی در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر است كه همین دو امر گویی مناسب حال برخی شده بود. این خودرو در ابتدای ورودش قیمتی پایین‌تر از مدل صندوقدار داشت ولی ویژگی‌های ذكر شده باعث شد كفه ترازوی تقاضا در بازار به نفع این مدل سنگینی كند و در روزهایی كه پراید در آرزوی قیمت 20 میلیونی به سر می‌برد این خودرو نخستین عضو از خانواده پرایدسانان بود كه قیمت 20 میلیون تومانی را حس كرد.
 
پژو206؛ بی‌رقیب
در خانواده پژو قبل از ورود 206 مدل 405 GLX حضور داشت كه بیشتر خودرویی مدیریتی محسوب می‌شد و با ورود 206 در سال 1380 به بازار‌های ایران رسما ایران‌خودرو در این قسمت از بازار تمامی رقبا را از میدان به در كرد و توانست همه معادلات را بر هم بزند. 206 آنچنان محبوب شد كه از تمامی دهك‌های جامعه خریدار داشت. حتی نرخ بالای قطعاتش باعث نشد دید مثبت بازار به این مدل تغییر كند. این امپراطوری آنچنان باشكوه بود كه تا مدت‌ها هیچ رقیبی توان رقابت با این مدل را نداشت. 206 در سال‌های اولیه در بازار ایران با 6 تیپ معرفی شد تیپ 2 الی 4 در آپشن‌ها تفاوت داشتند این گروه دارای موتور 1300 سی‌سی بودند و تیپ 2 این خودرو با اینكه فاقد آپشن‌هایی نظیر تنظیم هوای دیجیتال یا كاندیشن ایر و ایربگ و ترمز ضد قفل ABS بود اما میخ خود را در دل خریداران محكم كوبیده بود. تیپ 5 این خودرو دارای تمامی آپشن‌های یاد شده است و از موتوری با حجم 1600 سی‌سی بهره می‌برد منتها فاقد گیربكس اتومات است كه تیپ 6 این خودرو با داشتن این گیربكس به نوعی بازار خودرو‌های اتومات ارزان قیمت را نیز صاحب شده است. از سال 1391 به بعد تولید 206 در تیپ 2 متوقف شد و تیپ 5 جایگزین این خودرو شد قیمت فعلی این خودرو  37 میلیون تومان است كه فقط یك میلیون تومان از مدل صندوقدار ارزان تر است.
 
ام‌وی‌ام 110؛كوچولوی چینی
مدیران خودرو پس از پایان كار دوو در ایران به تبعیت از بازار خوب دوو ماتیز این مدل از خودرو را با تنها 3 سیلندر و حجم موتور 1100 سی‌سی روانه بازار كرد كه به دلیل كیفیت پایین قطعات و ذات چینی‌اش و همچنین ضعف و استهلاك بالایی كه داشت نتوانست در بازار بدرخشد و این روزها مدل 4 سیلندرش نیز عرضه شده كه با قیمت 21 میلیون تومان داد و ستد می‌شود.
 
سابرینا؛ با قلبی از ژاپن و لباس چینی
شركت دیار خودرو در سال 1393 این خودرو را روانه بازار كرده است كه با موتور 1500 سی‌سی میتسوبیشی و گیربكس اتومات و رنگ‌بندی شاد توانسته تاحدودی خلأ موجود در بازار را در بازه قیمتی 50 الی 60 میلیون تومان به نفع خود رقم بزند. این خودرو با قیمتی حدود 54 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود كه به نظر مناسب می‌رسد البته اگر آن ذات چینی‌اش مساله‌ساز نشود.
 
رنو اسكالا؛ جادوی فرانسوی

شركت رنو بار دیگر و در پی روند‌های مثبت در زمینه مسائل بین‌المللی پایش به بازار خودرو ایران باز شده و توانسته با ارائه محصولات جذاب رقابت نفسگیری را با كره‌ای‌ها آغاز كند. یكی از مدل‌های محبوب رنو اسكالا است كه با موتور 2000 سی‌سی و گیربكس اتومات توانسته چشم‌ها را به خود خیره كند. این خودروی كم‌مصرف كه در بزرگراه‌ها فقط 9/5 لیتر در هر صد كیلومتر می‌سوزاند با قیمت 108 میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود.

جیلی Emgrand7-RV؛ خوش‌نام چینی
شركت جیلیران بعد از موفقیت در عرضه محصولات جیلی در ایران این‌بار به سراغ مدل هاچ بك رفته و توانست بازار خودرو‌های چینی را با یك محصول ویژه شگفت‌زده كند. این خودرو با موتور 1800 سی‌سی و گیربكس اتومات به قیمت  82 میلیون تومان قیمت خورده است.
 
مزدا 3 هاچ‌بك؛ ژاپنی با اصل و ریشه
نام مزدا به تنهایی می‌تواند دل هر خریداری را قرص كند و امیدوار باشد كه محصولی كه انتخاب كرده است رضایتش را جلب خواهد كرد. این خودرو 1800 سی‌سی ژاپنی در مدل هاچ‌بك با اقبال بیشتری نسبت به مدل صندوقدار مواجه شد ولی به علت توقف در وارداتش بازارش را از دست داد با این حال هنوز هم انتخاب اول بسیاری از هاچ‌بك‌سواران است. قیمت این خودرو 121 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
 
كیا پیكانتو؛ موش كوچك كیا
این خودرو بسیار كوچك كه در رده خودرو‌های هاچ‌بك  به شمار می‌رود با موتور 1250 سی‌سی و مصرف 5 لیتری در هر صد كیلومتر خاطرات خوبی را برای كسانی كه به ماتیز عادت داشتند ساخته است. این خودرو با كیفیت كره‌ای با قیمت  70 میلیونی‌اش با وجود گیربكس اتومات كمی گران به نظر می‌رسد.
 
تویوتا یاریس؛ كم‌مصرف ژاپنی
این خودروی كم‌مصرف آن قدر كیفیت از خودش بروز داده كه بتواند بهترین انتخاب خریداران نام بگیرد. این خودروی كوچك اما با اصالت با موتور 1300 سی‌سی و مصرف 6 لیتر در هر صد كیلومتر و امكاناتی نظیر اور درایو با قیمت 103 میلیون تومان به بازار عرضه شده است كه با توجه به كیفیت بالا و استهلاك ناچیزش این بازه از بازار را قبضه خواهد كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.