| کد خبر: 231003 |

اتصال ریلی ایران به چین از مسیر افغانستان

درپی افتتاح راه‌آهن خواف – هرات و اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری در این کشور برای تکمیل فاز نهایی این خطر ریلی و اتصال به مزار شریف، مسیر ریلی کشورمان به چین می‌رسد.

تین نیوز

درپی افتتاح راه‌آهن خواف به هرات و اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری در این کشور برای تکمیل فاز نهایی این خطر ریلی و اتصال به مزار شریف، مسیر ریلی کشورمان به چین می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ۲۰ آذر ماه سال گذشته بالاخره قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف-هرات با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح شد و ازهمان ابتدا مقرر شد تا فاز چهام این خط ریلی که به مزار شریف می‌رسد را طرف افغانستانی اجرایی کند که با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری  میلیارد دلاری وارد فاز تازه‌ای شده است.

پیش از این محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – در روز افتتاح این پروژه در سال گذشته اظهار کرد: اجرای پروژه راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در برنامه قرار داشت که ما ۱۴۰ کیلومتر آن را در برنامه داشتیم که با فرمان روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شد. برای ۸۵ کیلومتر باقیمانده در تلاش هستیم تا با همکاری متفاوت‌تر بتوانیم از اتصال  کامل این خط، بهره‌مند شویم.

وی افزود: این خط ریلی با قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر در سال به دومین مرکز جمعیتی کشور افغانستان متصل شده است و امروز که این خط برقرار  می‌شود سهم بزرگی در ترانزیت برای کشور افغانستان و برای تبادلات بین دو کشور و تجارایران و افغانستان فراهم خواهد شد. در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین دو کشور، کشورهای منطقه و بنادر جنوبی و شمالی و کریدور شرق- غرب و شمال- جنوب تبادل شد. هدف‌گذاری برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن بار در سال برای ترانزیت است که در دستور کار قرار دارد و با این روش، سهم قابل‌ملاحظه‌ای در افغانستان و از طریق افغانستان و بالعکس به نقاط مختلف جهان فراهم می‌شود.

حالا به نظر می‌رسد ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری را در تکمیل این مسیر انجام دهد. چرا که سید حسین میر شفیع –مشاور وزیر راه و شهرسازی – در این باره گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است. این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند. طول این راه آهن ۶۵۶ کیلومتر است. از طریق رسمی اعلام آمادگی شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری برسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.

وی افزود: البته زمینه‌های مشترک بسیار مناسبی در حوزه حمل و نقل در افغانستان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که و این پروزه‌ها که مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها به ۳.۱ میلیارد دلار می‌رسد در حال مذاکره با طرف افغانستانی است.

با این سرمایه‌گذاری ایران در این خط ریلی به نظر می‌رسد که مشکلات افغانستان در تکمیل راه‌آهن‌اش حل شود و ایران نیز بتواند از طریق این خط ریلی به آسیای میانه و چین متصل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.