| کد خبر: 226207 |

اجازه فعالیت شبانه اصناف در پایانه های مسافری و مبادی ورودی تهران

پیشنهادات مصوبه «شهر بیدار تهران» در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و اعضا به حیات شبانه در پایانه های مسافربری شهر رای مثبت دادند.

تین نیوز

پیشنهادات مصوبه «شهر بیدار تهران» در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و اعضا به حیات شبانه در پایانه های مسافربری شهر رای مثبت دادند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، بررسی پیشنهادات مصوبه «شهر بیدار تهران» در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نیز بهاره آروین عضو شورای شهر در پیشنهادی گفت: ما نباید تعیین کنیم که چه صنفی می‌تواند در شب فعالیت کند و چه صنفی فعالیت نکند. نباید تنها اجازه فعالیت صنف‌های کوچک را بدهیم بلکه باید در برخی مناطق شهر بیدار، به تمامی اصناف اجازه فعالیت بدهیم.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اصناف ساعت کار دارند و اگر اجازه دهیم که برخی اصناف تا صبح فعالیت داشته باشند به هم صنفی‌های آنها لطمه می زنیم. با این شیوه کل شهر به هم می‌ریزد. این امر برای شهر هزینه دارد و با این پیشنهادات کل شهر به هوا می‌رود.

وی افزود: در شهر قوانین و صنف‌هایی وجود دارد و ما با یک آئین نامه نمی‌توانیم اصناف را تغییر دهیم و اگر در برخی مناطق اصناف در شب هم باز باشند اصناف دیگر آسیب می‌بینند.

در ادامه محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در موافقت با این پیشنهاد گفت: متن پیشنهادی خانم آروین به فعالیت‌های مجاز به فعالیت در محدوده شهر بیدار اشاره دارد و تعیین می‌کند که صنایع دستی و دست فروشی‌ها امکان فعالیت دارند. این موضوع کل شهر را پوشش نمی‌دهد بلکه تنها مربوط به محدود شهر بیدار است.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر نیز با اعلام نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: ما مناطق مربوط به شهر بیدار را به صورت مشخص و مصداقی تعیین کرده ایم و بنای این لایحه بیداری کل شهر تا صبح نیست چراکه منجر به هزینه زیادی می‌شود. پیشنهاد جدید خانم آروین چیزی به طرح اضافه نمی‌کند بلکه فعالیت اصناف مشخص در طرح آمده است.

این پیشنهاد با ۸ موافق به تصویب نرسید.

در ادامه نیز آروین با ارائه پیشنهاد دیگری درباره ماده ۲ گفت: کسانی که درخواست فعالیت در منطقه شهر بیدار را دارند باید درخواست مجوز بدهند و باید مشخص شود دلایل رد و تأیید مجوزها برای فعالیت در این محدوده چیست. باید سامانه‌ای برای شفاف سازی این مجوزها نیز ایجاد شود.

هاشمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این امر و ایجاد یک سامانه بدین منظور طرح را عقب خواهند انداخت.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد، گفت: در شهرداری اغلب کارها را با این توجیه که فرصت نیست، جلو می‌رود و همان منشأ رانت و مشکل می‌شود به همین دلیل برای اینکه این امر موجب ایجاد مشکل نشود، بهتر است از ابتدا برای این امر یک سامانه ایجاد شود.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری گفت: کمیسیون با این پیشنهاد موافق است چرا که این امر جلوی رانت را خواهد گرفت. این کار کندی ایجاد نمی‌کند و خوب است.

این پیشنهاد با ۱۲ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه نیز احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با ارائه پیشنهادی گفت: در برخی مناطق پایانه شهری و ترمینال شهری داریم و وجود شهر بیدار برای این مناطق و استفاده مسافران از خدمات شهر بیدار بسیار ضروری است و باید این مناطق را در اولویت اجرای این طرح قرار دهیم.

هاشمی درباره این پیشنهاد گفت: در کشورهای توسعه یافته تمامی این مناطق و پایانه‌های حمل و نقل بین شهری از ساعت ۱۲ شب بسته است اما در ایران این گونه نیست در نتیجه باید طوری برنامه ریزی شود که این ناوگان‌های حمل و نقل عمومی بعد از ساعت ۱۲ شب فعالیت نداشته باشند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در موافقت با این پیشنهاد گفت: ما به لحاظ قانونی باید ضابطه انجام این فعالیت را ایجاد کنیم. اضافه کردن پایانه‌های مسافربری شهری به لیست مناطق شهر بیدار، به رفع ممنوعیت فعالیت شبانه این مناطق کمک می‌کند و مورد نیاز است.

در ادامه نیز ناهید خدا کرمی عضو شورای شهر گفت: وقتی در پایانه‌های شهری بازار شبانه ایجاد کنیم، عبور و مرور دشوار می‌شود و امنیت آن منطقه نیز به خطر می‌افتد. به علاوه ایجاد ترافیک در آن منطقه نیز مشکلی است که ایجاد می‌شود در نتیجه ایجاد حیات شبانه در پایانه‌های مسافربری مطلوب نیست.

حق شناس نیز گفت: این پیشنهاد برای رفاه و آسایش شهروندان است. پایانه‌های ورودی و خروجی شهرها ۲۴ ساعته است و ما باید فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه مهر آباد را نیز در اجرای طرح شهر بیدار مد نظر قرار دهیم.

صدراعظم نوری نیز عنوان کرد: هدف ما از این مصوبه این است که کیفیت فضاهای عمومی سطح شهر را ارتقا دهیم. اکثر مبادی‌های ورودی و خروجی شهر به اندازه کافی فعال هستند و تمامی نیازهای مسافران را تأمین می‌کنند. به علاوه هدف این مصوبه دست فروشی نیست بلکه به دنبال ایجاد پویایی با فعالیت اصناف است. لذا فعالیت دست فروش‌ها در این مناطق ایجاد هرج و مرج می‌کند.

این پیشنهاد با ۱۱ موافق به تصویب رسید.

در ادامه صدر اعظم نوری با ارائه پیشنهادی درباره ماده ۷ لایحه شهر بیدار گفت: شورا مصوبه‌ای درباره ساماندهی مشاغل بی کانون و سیار داشته است لذا درخواست اضافه شدن این مصوبه را به ماده ۷ لایحه دارم.

ماده ۷ این لایحه با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه مسجد جامعی با ارائه تبصره‌ای برای ماده ۹ لایحه گفت: حیات شبانه نباید مانع آسایش شهروندان شود. لذا ما پیشنهاد داده ایم که اجرای این مصوبه نباید آرامش زندگی شهروندان را مخدوش کند. این تبصره برای این است که محدوده دقیق پهنه‌های مشخص شده در لایحه نیز مشخص شود.

شهربانو امانی عضو شورای شهر در مخالفت با این تبصره گفت: اضافه کردن این تبصره به دلیل مشخص نبودن مصادیق آن، موجب ایجاد خلل در اجرای شهر بیدار می‌شود.

حجت نظری عضو شورای شهر در موافقت با این پیشنهاد تصریح کرد: این پیشنهاد در مکان یابی مناطق اجرای شهر بیدار مؤثر است. لذا نباید فضاهایی که حیات مسکونی دارند را برای اجرای شهر بیدار انتخاب کنیم مانند خیابان ۳۰ تیر که فعالیت شبانه آن آرامش شهروندان را به هم نمی‌زند.

این پیشنهاد با مخالفت اعضای شورا تصویب نشد.

حسن رسولی عضو شورای شهر نیز در این باره گفت: بنده با اصل تبصره موافق هستم اما معیاری برای به هم خوردن آرامش شهروندان در آن مطرح نشده است. به همین منظور صرف این پیشنهاد موجب از بین رفتن کل لایحه می‌شود.

صدر اعظم نوری در ادامه گفت: این مصوبه به دنبال به هم ریختن آرامش شهروندان نیست و فضاهای میزبان اجرای این برنامه باید به تأیید شورای راهبری برسد و مناطق آن نیز مشخص شده است.

در پایان کلیات مواد لایحه شهر بیدار به تصویب رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.