| کد خبر: 224212 |

انتظار ۱۰ ساله برای ساخت تونل کبیرکوه/پیچ و خم اعتبارات مشکل اصلی

در حالی ۱۰ سال از ساخت تونل کبیرکوه در شهرستان‌های دره‌شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام می‌گذرد که مردم همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از این پروژه هستند.

تین نیوز

در حالی ۱۰ سال از ساخت تونل کبیرکوه در شهرستان‌های دره‌شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام می‌گذرد که مردم همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از این پروژه هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که سال ۱۳۸۹ در بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان برای از بین بردن قسمتی هر چند اندک از محرومیت استان ایلام آغاز شده است.

کبیرکوه یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های در حال احداث کشور است که در حوزه جنوبی استان ایلام قرار دارد و این تونل یکی از پروژه‌های مهم استان و از مطالبات اصلی مردم منطقه است.

طبق گفته مسئولان استان ایلام تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ متر حفاری در تونل کبیرکوه انجام شده و طرح با پیشرفت ۷۰ درصدی هم‌اکنون پیمانکار مشغول باقی‌مانده کف‌برداری تونل است و تلاش می‌شود با تزریق اعتبارات لازم تا پایان دولت بخش‌های اساسی تونل تکمیل شود.

این پروژه در ۱۰ سال گذشته همواره با بی‌مهری مسئولان کشوری و استانی در بحث اعتبارات مواجه بوده و چند بار نیز پروژه تعطیل شده است.

تونل کبیرکوه راه برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی

درباره اهمیت این تونل می‌توان گفت که این پروژه نقشی مهم در ارتباط استان ایلام با سایر استان‌های همجوار خود از جمله استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان و در کل ارتباط شمال‌غرب با جنوب‌غرب کشور و اتصال به بنادر جنوب را دارد.

احداث این تونل باعث از بین رفتن ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب‌العبور کبیرکوه می‌شود، همچنین افتتاح این تونل نقشی حائز اهمیتی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام -به مهران و اتصال به بازارچه مرزی چیلات به استان‌های مرکزی کشور دارد.

باید به این نکته اشاره کرد متأسفانه همچنان بعد از گذشت سال‌ها این طرح به دلیل نبود اعتبارات کافی تکمیل نشده و مردم منطقه همچنان چشم انتظار این پروژه مهم هستند.

وضعیت نامناسب راه‌های شهرستان آبدانان

یکی از شهروندان آبدانانی اظهار کرد: راه‌های مواصلاتی یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه هر منطقه به شمار می‌رود که متأسفانه شهرستان آبدانان با توجه به وضعیت نامناسب راه‌های ارتباطی از این زیرساخت محروم است.

رضا محبیان ادامه داد: بیش از ۱۰ سال از آغاز پروژه تونل کبیرکوه در شهرستان آبدانان می‌گذرد اما متأسفانه پس از گذشت این مدت زمان طولانی تکمیل این پروژه در هاله‌ای از ابهام است.

وی افزود: تکمیل پروژه تونل کبیرکوه علاوه بر اینکه به خروج شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر از بن‌بست جغرافیایی کمک می‌کند، آمار تصادفات مسیرهای آبدانان و دره‌شهر را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از مسئولان استانی تقاضا داریم با توجه به اهمیت این پروژه برای مردم این ۲ شهرستان و همچنین استان پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را برای تکمیل این پروژه به‌عمل آورند.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تونل کبیرکوه

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز اظهار کرد: پروژه تونل کبیرکوه یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین پروژه‌های ملی و استانی است که در سال‌های گذشته در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام قرار داشته است.

علی‌اصغر کاظمی ادامه داد: این طرح برای از بین بردن مشکلات راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های آبدانان و دره شهر با شهر ایلام و همچنین استان‌های همجوار در سال ۱۳۸۹ کلید خورد و هم اکنون با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه در سال جاری، افزود: با اختصاص این اعتبار که در سفر معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این طرح بزرگ تخصیص داده شده، امیدواریم بتوانیم در سال آینده این تونل را به صورت موقت زیر بار ترافیکی برده و تا حدودی از مشکلات مردم منطقه بکاهیم.

تکمیل تونل کبیرکوه نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

نماینده حوزه جنوبی ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: نقش تونل کبیرکوه تا آنجا مهم و حیاتی است که با افتتاح این پروژه شهرستان آبدانان از بن بست جغرافیایی خارج می‌شود.

بهزاد علیزاده افزود: این طرح مهم‌ترین عامل توسعه شهرستان آبدانان است چراکه این شهرستان با واقع شدن میان دو کوه از محورهای مواصلاتی مناسبی برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در توسعه یافتگی و رفع محرومیت منطقه مؤثر است، افزود: تسریع در تکمیل و اتمام این پروژه از اولویت‌ها بوده و تأخیر در اجرای آن موجب خسران و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

علیزاده تصریح کرد: خوشبختانه تکمیل و اتمام این پروژه از اولویت‌های دولت و مجلس بوده و در سفر آقای نوبخت معاون رئیس جمهور به استان ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص که ۱۰۰ میلیارد آن محقق و مقرر شد که تا پایان این دولت به بهره برداری برسد.

وی افزود: برای تکمیل نهایی و پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تلاش می‌شود در بودجه سال آینده بخشی از آن تأمین اعتبار شود.

حذف ۲۵ کیلومتر از پیچ‌های تند و پرحادثه گردنه کبیرکوه، روان سازی ترافیک در ایام اربعین و نیز انتقال سریع در مبادلات کالا و خدمات در بازارچه چیلات دهلران از جمله مهمترین مزایای این طرح بزرگ در جنوب استان ایلام است و با بهره برداری از این طرح بزرگ و تأثیرگذار علاوه بر توسعه حمل و نقل، مرکز استان را هم به استان‌های شمال‌غرب، مرکزی و جنوب کشور متصل می‌سازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    احداث چنين پروژه هاي مفيدي كه معطل تامين مالي هستند را مي توان در چارچوب بند 6 تبصره 19 قانون بودجه سال 1399 به صورت مشاركتي انجام داد و سرمايه گذار با دريافت عوارض به سرعت به اصل و سود سرمايه گذاري مي رسد. متاسفانه اين روش راهگشا هنوز به خوبي در بدنه وزارت راه جا نيافتاده و مي تواند براي پروژه هاي بسياري بكار گرفته شود.