| کد خبر: 221453 |

◄ قانون کار و فراموشی مهمانداران اتوبوس

مهمانداران اتوبوس هیچگاه در وزارت کار، تامین اجتماعی و مجامع صنفی، کارگر شناخته نشدند.

تین نیوز

یک فعال صنفی در مورد شرایط بیمه و کار مهمانداران اتوبوس گفت: شاگرد سابق و مهماندار جدید و یا به هرعنوانی که آنان را بخوانیم، نسل سوخته هستند چرا که در قانون کار دیده نشده‌اند.

به گزارش تین نیوز، مختار داوودی افزود: شاگرد یا مهماندار از نوجوانی تن به کارگری داده و در سوز و سرمای زمستان محبت را تنها از اگزوز اتوبوس‌ها دیدند که دستان یخ زده‌شان را به گرمای آن می‌سپردند، روزها سرویس و نظافت اتوکار و شب مهماندار مسافران و پرستار بالینی ناوگان مریض حال بودند.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور خاطرنشان کرد: این افراد با تمام خستگی‌ و بی‌خوابی‌ها هیچگاه جایی به عنوان استراحتگاه در پایانه‌ها نداشتند و  هیچگاه در وزارت کار، تامین اجتماعی و مجامع صنفی، کارگر شناخته نشدند.

وی عنوان کرد: آنان گاهی با خون سرخشان، آهن پاره‌های اتوبوس و آسفالت جاده‌ها را رنگ‌آمیزی کردند اما خونشان خون بها نداشت. انگار نه کسی در این یک قرن جرعه آبی از دستشان نوشید و نه پارچ قرمز و خون قرمزشان را بر جاده دید. آنان همچون شاتوت بودند، می‌افتادند و فقط ردی از قرمزی خونشان برخاک می‌ماند.

داوودی تاکید کرد: این افراد حتی به‌عنوان پرسنل ماشین هم برای بیمه‌ها محسوب نشدند، اگر خیلی شانس می‌آوردند اسم‌شان وارد فهرست مسافران می‌شد. یعنی هیچگاه دولت‌ها به این قشر جایگاه شغلی نداد. حتی دیده شد که گاهی افرادی کارگر نبودند و درآمد روزانه‌شان برابر با یک‌سال دستمزد این قشر تلاشگر بود، طبق قانون، کارگر محسوب شدند ولی شغل شاگردی اتوبوس همچنان سرگردان و فراموش شده، باقی ماند.

این فعال صنفی گفت: درد دل این قشر زیاد است و باید در مورد این انسان‌های فراموش شده که جایگاه حقوقی ندارند، بسیار نوشت اما مشکل دیگر آن است که امروز متاسفانه با پدیده مهماندار جعلی دلالانی مواجه شده‌ایم که مختص مسافرگیری و نماینده تحویل‌داران دخل و مالکان اتوبوس هستند اما جای مهمانداران واقعی را گرفته و حکمرانی می‌کنند.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور افزود: این افراد جدید جز مالک به کسی پاسخگو نبوده و همه خدمات یک قرن مهمانداران را زیر سوال برده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که لازم است این قشر مظلوم واقع شده را دریابیم، عنوان کرد: اینها یاران تنگناهای ما درجاده‌ها و خیلی از آنها استاد و مربی ما بودند، فراموش نکنیم رانندگان مجرب امروز شاگردان قدیم هستند اما امروز کسی رغبت ندارد به این شغل ورود کند چون هویت ندارد.

به گزارش تین نیوز، او افزود: در اتوبوس که یک مکان عمومی محسوب می‌شود مهماندار مسئول روابط عمومی و ویترین رفتار، اخلاق و امانتداری شرکت محسوب می‌شود پس نیاز به دوره آموزشی دارد.

داوودی گفت: شرکت‌ها باید هزینه‌ کلاس‌های آموزشی و لباس فرم آنها را پرداخت کنند و نحوه گزینش هم بر اساس مولفه‌های کارت هوشمند رانندگان باشد و مشخصات آن در سند حمل و نقلی قید شود.

وی عنوان کرد: همچنین لازم است این افراد تحت پوشش بیمه قرار گیرند و با رضایتنامه  شرکتی که برای آنان هزینه کرده است تغییر شرکت دهند، یعنی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند تا به جایگاه شغلی خود برسند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها