| کد خبر: 201676 |

وزیر راه و شهرسازی از کاهش جدی بودجه عمرانی می‌گوید

دعوت از قرارگاه خاتم برای ساخت مسکن

کاهش درآمدهای دولت در شرایطی که سهم این بخش در اقتصاد بیش از 80 درصد تخمین زده می‌شود، تاثیراتی جدی بر پیگیری اهداف کلان اقتصادی دارد و یکی از نخستین نتایج آن کاهش اعتبارات عمرانی به نفع بودجه و هزینه‌های جاری کشور است.

تین نیوز

کاهش درآمدهای دولت در شرایطی که سهم این بخش در اقتصاد بیش از 80 درصد تخمین زده می‌شود، تاثیراتی جدی بر پیگیری اهداف کلان اقتصادی دارد و یکی از نخستین نتایج آن کاهش اعتبارات عمرانی به نفع بودجه و هزینه‌های جاری کشور است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در سال‌های گذشته که اقتصاد ایران با مشکلاتی مانند تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده و به دنبال آن درآمدهای دولت کاهش یافته، بودجه عمرانی کشور یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی بوده که قربانی دیگر بخش‌ها شده و همین مساله احتمالا در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت. موضوعی که وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان صحبت‌های خود در میان مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه بر آن تاکید کرده و از محدودیت‌های اعتباری در این حوزه سخن گفته است.

محمد اسلامی، گفته: ما در دورانی به سر می‌بریم که از حدود یک‌ونیم دهه پیش، سهم بودجه‌های عمرانی از بودجه کل که همواره بیش از ۴۰ درصد سبد بودجه کشور بود، به‌شدت به دلایل گوناگون تحلیل رفته است. تا جایی که سهم قابل تخصیص بودجه عمرانی کشور به حدود ۱۰ درصد یا کمتر رسید. یعنی کشور به سمتی رفت که عملیات جاری و تامین حداقل‌ها تبدیل به اقدامات غالب دولت شد. همزمان شدن افزایش هزینه‌ها و تعهدات جاری برای دولت با کاهش درآمدها به علت تحریم، نشان داد که اگر کشور بخواهد وابستگی خود را به مولفه‌هایی مانند نفت خام ادامه دهد، با شرایط سختی روبرو خواهد بود. با رایزنی‌ها و تعاملات به وجود آمده، درلایحه‌ای که در دولت تصویب و به مجلس ارسال شد، بودجه عمرانی به میزان خوبی افزایش پیدا کرده است. امیدوارم این لایحه تا انتها به همین شکل باقی بماند و این مساله کمک کند که بتوانیم با راندمان بیشتری کار کنیم.وزیر راه و شهرسازی اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی را یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شرایط امروز اقتصادی کشور می‌داند.

برآوردها نشان می‌دهد به دنبال تحریم‌های امریکا، میزان فروش نفت به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته و همین مساله بر میزان توانایی دولت در هزینه برای زیرساخت‌ها اثری جدی گذاشته است. اسلامی گفته: شرایط امروز کشور نشان می‌دهد باید در محورهایی که ارزش افزوده بالاتری برای کشور فراهم کرده و می‌تواند قدرت عملکرد و پیشرفت کشور را ارتقا دهد، سرمایه‌گذاری کرد. این رویکرد در کشور کمتر مورد توجه بود تا اینکه ما سال‌های ۹۶ به بعد را تجربه کردیم. در این سال‌ها مشخص شد هرجا ما به داشته‌های فراوان اما نامشهود خود در حوزه صنایع و تولید داخل توجه کردیم، دستاوردهای ما اقتدارآفرین شده است.

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود به تعامل این وزارتخانه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشاره کرد و گفت: از لحاظ روابط کاری به عنوان کارفرما و پیمانکار، روابطی روان و با حداقل بوروکراسی بین ما وجود دارد. اسلامی با اشاره به مشکلات اعتباری در پروژه‌های سنواتی افزود: راه‌حل این مشکل، این نیست که پروژه نیمه تمام بماند. قرارگاه باید تا آخر بماند و پروژه را حتی با وجود مشکلات اعتباری تکمیل کند. عملکرد انقلابی و جهادی به این معنی است، مانند زمان جنگ باید تا پایان جان بر سر قرار ماند.در کنار مباحثی که از سوی وزیر راه و شهرسازی در حوزه زیرساخت‌های راه و حمل و نقل مطرح شد، اسلامی به طرح مسکن ملی که نام‌نویسی آن آغاز شده نیز اشاره کرد. این طرح جدید که دولت اصرار دارد نحوه پیگیری آن با مسکن مهر متفاوت است بناست به‌طور مشارکتی ساخته شود و برخی نهادها نیز تاکنون بخشی از ظرفیت‌های این برنامه فعالیت خود را نهایی کرده‌اند. وزیر راه در جمع مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا از آنان نیز خواسته به اجرای مسکن ملی وارد شوند. او گفته: ارتقای سطح تکنولوژی در حوزه صنعت و ساخت‌وساز یک ضرورت است.

این مهم باید در پروژه‌هایی که هنوز به صورت سنتی انجام می‌شوند، مدنظر قرار گیرد. تا جایی که اطلاع دارم، قرارگاه نیز قرار است خط آهن چابهار-زاهدان را با تکنولوژی متفاوتی تکمیل کند. با ثبت‌نام‌هایی که روزانه انجام می‌شود، مشخص شد افراد زیادی در کشور هستند که مشمول ضوابط این طرح قرار دارند. آن دسته از مشمولان که واحدها را خود می‌سازند، توسط بنیاد مسکن حمایت می‌شوند. اما در آن دسته از پروژه‌ها که شامل انبوه‌سازی در شهرهای بزرگ است، خوب است که قرارگاه نقش ایفا کند. زمینه این‌ کار در تفاهم‌نامه با وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه فرهنگی و تفاهم‌نامه برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری و بازنشستگان وجود دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani 1 0

    قرارگاه خاتم فقط دلالی می کند ، پیمانکاری واقعی در کشور نابود شده است
    چکار می کنید آقای وزیر !!!؟؟؟