| کد خبر: 199673 |

ده مکمل‌ ضروریِ افزایش قیمت بنزین

در شرایطی که ۶۰ درصد خانوارهای کشور ماشین شخصی ندارند، عادلانه‌تر این است که سهمیه‌ی بنزین به «افراد» تعلق بگیرد و نه «ماشین‌ها‌‌» و کسانی که ماشین ندارند بتوانند سهمیه‌شان را در یک بازار متشکل بنزین به قیمت آزاد بفروشند و از درآمدش از فشار بر خود بکاهند.

تین نیوز

این‌که حجم عظیم یارانه‌های پنهان و آشکار انرژی (از جمله بنزین) باید عادلانه و موثرتر توزیع شود (برخلاف وضعیتِ تا کنون که اکثر آن به 2 دهک بهره‌مندتر جامعه پرداخت می‌شده‌است)،

این‌که برای کاهش قاچاق بنزین و کاهش سرانه‌ مصرف بسیار بالای بنزین در ایران و کاهش آسیب به محیط زیست واقعی‌تر شدن قیمت بنزین ضروری است،

این‌که چاپ پول تورم‌زاتر  و غیرعادلانه‌تر از توزیع عادلانه‌ترِ یارانه‌ بنزین است،

این‌که همه‌ عایدات افزایش قیمت بنزین خوب است کاملاً صرف حمایت موثر از دهک‌های محروم‌تر شود، همه قابل دفاع!

اما، نیروهای سیاسی و مدنی‌، رسانه‌ها، کارشناسان و شهروندان مسئول باید از دولت مطالبه کنند که:

1- رفع تحریم‌های اقتصادی و سایر نقصان‌های ساختار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصادی که از عوامل اصلی فشار به اقتصاد ایران و اقشار ضعیف است در اولویت باشد.

2- کاهش هزینه‌های دولت در شرایط تحریم و فشار، از صرفه‌جویی خود دولت (در حوزه‌های غیر از آموزش و سلامت و حمایت از شهروندان محروم) و کاهش هزینه‌ها و معافیت‌های مالیاتی نهادهای ویژه‌‌ی حکومتی آغاز شود.

3- در شرایطی که ۶۰ درصد خانوارهای کشور ماشین شخصی ندارند، عادلانه‌تر این است که سهمیه‌ی بنزین به «افراد» تعلق بگیرد و نه «ماشین‌ها‌‌» و کسانی که ماشین ندارند (و اغلب از اقشار فرودست‌‌تر هستند) بتوانند سهمیه‌شان را در یک بازار متشکل بنزین به قیمت آزاد بفروشند و از درآمدش از فشار بر خود بکاهند.

4- خودروسازان داخلی موظف به تولید ماشین‌های بسیار کم‌مصرف‌تر ‌با قیمت‌های قابل رقابت جهانی شوند ‌‌‌یا واردات ماشین‌های کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر تمهید شود. ‌

5- با تشکیل خزانه‌ واحد و شفاف ملی و سازوکارهای شفاف نظارت عمومی بر نحوه‌ هزینه‌ منابع عمومی، به نحو سنجش‌پذیر و اعتمادآفرینی ضمانت شود که همه‌ عایدات افزایش قیمت بنزین واقعا به اقشار محروم‌ تعلق می‌گیرد و در دولت حیف یا به خاطر کسری بودجه توسط دولت میل نمی‌شود.

6- سرمایه‌گذاری دولت روی حمل و نقل عمومی به نحو معناداری افزایش می‌یابد، نه‌ این‌که جایگزینی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی، خرید و نسب فیلتر ضدآلایندگی اتوبوس‌ها و احداث خطوط متروی جدید با وضعیت کنونی و اسف‌بار کسری شدید بودجه مواجه بماند.

7-سهمیه‌ی بنزین خودروهای لوکس لغو شود.

8- مالیات بر خودروی دوم افزوده شود.

9- تشکیل «بانک‌ داده‌های معتبر و جامع اقتصادی همه‌ شهروندان ایران» که پیش‌نیاز توزیع موثر و عادلانه‌تر یارانه‌ها و کاهش فرار مالیاتی فرادستان است در دستور کار کوتاه‌مدت دولت قرار گیرد.

10- و اجرای این طرح بدون پیوست رسانه‌ای، زمان‌بندی مناسب، آماده‌سازی افکار عمومی و مکمل‌های ضروری آن نقد شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.