| کد خبر: 193216 |

یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد:

◄ جنگ و گریز نابرابر عابران پیاده با رانندگان

رانندگی حق شهروندی نیست بلکه امتیازی است که در قبال یک‌ سری مهارت‌ها و تعهدات به فرد داده می‌شود، اگر هر لحظه و هر جا این تعهدات از طرف رانندگان نادیده گرفته شود لزومی ندارد امتیاز پابرجا بماند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است: در کنار آموزش رانندگی، بهتر است به همان راحتی که گواهینامه به افراد داده می‌شود، گواهینامه‌ها از آنان پس گرفته شود.

به گزارش تین نیوز، فروغ فاریابی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: شواهد نشان می‌دهد اعمال قانون همیشه به تثبیت آموزش کمک کرده است.

این کارشناس گفت: اگر با اولین تخلف رانندگی گواهینامه باطل شود، خیلی سریع مخاطرات رانندگی در کشور کم خواهد شد.

وی در توضیح این دیدگاه خود به بیان توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد تقویت پنج ستون نگهدارنده بنای ایمنی راه‌ها اشاره کرد و گفت: سیستم مدیریت ایمن، کاربران ایمن، راه‌های ایمن، خودروهای ایمن و رسیدگی‌های پس از سانحه پنج ستونی هستند که سازمان بهداشت جهانی بر تقویت آنها تاکید می‌کند.

فاریابی خاطرنشان کرد: مدل یک بنا با پنج ستون، مدل ساده‌ای است که ممکن است این تداعی را به‌وجود بیاورد که برای استواری بنا، هر پنج ستون باید به یک قوت و ارتفاع زیر سقف قرار بگیرند و با ضعف هر یک، کل ساختمان فرو می‌ریزد در حالی‌که کاملاً هم این‌طور نیست و می‌توان تا زمانی‌که یکی از عوامل مشکل دارد با تقویت عوامل دیگر نتیجه را حفظ کرد.

به گزارش تین نیوز، او در بین پنج ستون مورد اشاره در ایمنی راه‌ها، به توضیح در مورد موضوع کاربران ایمن پرداخت و اظهار کرد: کاربران یا راننده خودرو هستند یا عابران از عرض جاده و مقابل رانندگان.

به گفته وی رانندگان  نیز متناسب با انواع کلاس‌های خودرویی از جمله رانندگان سواری، موتور، وانت، اتوبوس، انواع کامیون و ...متنوع هستند.

او افزود: عابران پیاده در صحنه نبردی نابرابر و با دست خالی و تنِ بدون حفاظ باید از هر طرف مراقب احتمال عبور یک یا چند نوع از این جنگنده‌ها باشند و این درحالی است که همزمان همین جنگنده‌ها در رقابت خشونت باری با همدیگر نیز هستند.

وی با طرح این پرسش‌ها که کاربران چگونه باید ایمن‌تر حرکت کنند، برای ورود به این معرکه پرمخاطره چه آمادگی‌ها یا مجوزهایی لازم دارند و چگونه و از کجا آن را به‌دست می‌آورند، بیان کرد: رسمی‌ترین پاسخ گواهینامه است. هر جوان ۱۸ ساله‌ای می‌تواند بعد از یاد گرفتن مکانیزم راهبری خودرو، گواهینامه بگیرد و وارد کارزار جاده‌ای شود.

به گزارش تین نیوز، فاریابی تاکید کرد: هر چند اخذ گواهینامه کمی تا قسمتی مرحله‌بندی و سطح‌بندی هم دارد ولی چون کنترل‌های موثری انجام نمی‌شود عملاً همان قبولی در آزمون‌های اولیه، کار متقاضی را تمام می‌کند.

این کارشناس با بیان این‌که به نظرم علاوه بر مهارت روشن کردن و حرکت دادن و پارک کردن و ... خودرو آموزش‌های جدی دیگری هم در این زمینه لازم است،  اظهار کرد: افزایش آگاهی و درک از خطر و باور داشتن به  آسیب‌پذیر بودن بدن انسان در برابر برخورد با فلز یا زمین و...، یکی از آموزش‌های مورد نیاز است.

وی ادامه داد: مسئولیت در برابر زندگی دیگران و اعتماد نکردن به هوشیاری و سرعت عمل آنان (اعم از دیگر رانندگان و عابران)  به حدی که متقاضی گواهینامه بداند حتی حق ایجاد دلهره و استرس نیز در دیگران ندارد و نیز این‌که بیاموزد رانندگی تفریح نیست، اجباری هم نیست و ... از دیگر آموزش‌هایی است که در اخذ گواهینامه لازم است.

به گزارش تین نیوز، او  گفت: همچنین در کنار آموزش، بهتر است به همان راحتی که گواهینامه ارایه می‌شود پس نیز گرفته شود چرا که اعمال قانون همیشه به تثبیت آموزش کمک کرده است.

فاریابی تاکید کرد: رانندگی حق شهروندی نیست بلکه امتیازی است که در قبال یک‌ سری مهارت‌ها و تعهدات به فرد داده می‌شود، اگر هر لحظه و هر جا این تعهدات از طرف رانندگان نادیده گرفته شود لزومی ندارد امتیاز پابرجا بماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اثباتی 0 0

    سلام دوستان این مطالب پیشنهادی شماست یا شیطنت فضای مجازیه؟!!!!!!!!!

    تین نیوز: با سلام
    پیشنهاد دهنده همان طور که در خبر آمده است سرکارخانم فاریابی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری آذربایجان غربی هستند.