| کد خبر: 182261 |

◄ غار یخ مراد

به تماشای قندیل های یخی در نزدیکی تهران بروید.

تین نیوز

در اطراف شهر تهران غاری است به نام یخ‌مراد که شایعات جالب و جذابی درباره این غار وجود دارد.

روستای «کهنه‌ده» دارای سابقه‌ای دیرینه بوده و براثر سیل‌های متعدد بارها ویران و بارها تخلیه و مجددا توسط ساکنان روستا از نوآباد شده است، بدین‌جهت به کهنه‌ده شهرت دارد.

غار یخ‌مراد که یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این روستا به شمار می‌رود، در دامنه شمالی دره‌ای عمیق و منتهی به روستای آزاد بر واقع‌شده که دهانه آن حدود 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و طول غار از ابتدا تا انتهای آن در هاله‌ای از ابهام است و گفته می‌شود که به علت وجود حفره‌های متعدد در آن، کسی تاکنون به انتهای غار دست نیافته است.

به گفته اهالی روستای کهنه‌ده، درگذشته بیماران با خوردن یخ‌غار که به‌طور دائمی و در حوض انتهای غار قرار دارد و در هیچ فصل از سال ذوب نمی‌شود، بهبودیافته و به این دلیل به غار یخ‌مراد شهرت یافته است.

مناسب‌ترین زمان برای دیدار از این غار در اسفند و فروردین ماه، به‌خصوص در فصل بهار است زیرا در این فصل آب‌های ناشی از بارندگی قطره‌قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شود و هم‌چنین در محوطه بیرون غار منظره گیاهان معطر کوهستانی برای هر بازدیدکننده، تماشایی و فرح‌انگیز می‌باشد.

دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع‌شده است و مسیر غار عموما شیب‌دار و رو به پایین است که نهایتا با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار نمایان می‌شود.

یخ‌مراد با قندیل‌های یخی زیبایش مشهور است که تا اواسط خردادماه عمر می‌کنند. برودت غار به‌اندازه‌ای است که تا خردادماه نیز می‌توان قندیل‌های یخ را در آن دید.

یخ‌مراد 3 تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی دارد. بهترین فصل دیدن آن اسفند و فروردین است که قندیل‌ها به زیباترین شکل خود رسیده‌اند.

برای رسیدن به غار یخ‌مراد باید جاده چالوس را پیش بگیرید در کیلومتر 60 جاده پس از روستای نسا در سمت چپ جاده پلی وجود دارد که به جاده‌ای خاکی می‌رسد.

پس از طی 12 کیلومتر در این جاده به یک دوراهی می‌رسید. سمت چپ به‌طرف روستای آزادبر و سمت راست به طرف دهانه غار می‌رسد. با یک ساعت پیاده‌روی از این دوراهی و عبور از روی پلی سیمانی که بر روی رودخانه آزاد بر احداث‌شده است می‌توان به مدخل غار رسید.

در مدخل غار، سنگ بزرگی قرار دارد که برای ورود به غار باید آن را دور زد. سپس به تالاری می‌رسد که 3 راه از آن منشعب می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.