| کد خبر: 179918 |

◄ امضای تفاهمنامه حمل و نقل بین المللی بین تهران و اسلام آباد

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از 2 روز مذاکرات فشرده کارشناسی، تفاهمنامه‌ همکاری های حمل و نقل بین ‌المللی جاده‌ای را امضا کردند که در 24 بند تدوین شده است.

تین نیوز

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از 2 روز مذاکرات فشرده کارشناسی، تفاهمنامه‌ همکاری های حمل و نقل بین ‌المللی جاده‌ای را امضا کردند که در 24 بند تدوین شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری، در این مذاکرات به تردد بیش از 60 هزار کامیون و 300 هزار مسافر بین ایران و پاکستان اشاره شده و بر ادامه روند رو به‌ رشد همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین 2 کشور برای پشتیبانی از رشد اقتصادی پایدار تاکید شد.
همچنین با توجه به هدف‌گذاری افزایش مبادلات از یک میلیارد به پنج میلیارد دلار، 2 طرف بر تعهد خود برای پیگیری تصمیم های نهمین نشست کارگروه مشترک بین ایران و پاکستان تاکید کردند. 
این نشست بیست و چهارم دی‌ ماه سال 1395 در اسلام‌آباد برگزار شده بود.
رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌‌و نقل بین ‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت، به اقدام های طرف پاکستانی از جمله ایجاد مستحدثات جدید در مرز تفتان اشاره و بر ضرورت عملیاتی شدن معاهدات «تیر» (سند گمرکی برای ترانزیت بین‌المللی کالا) و کنوانسیون بین المللی حمل کالا (سی.ام.آر) تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، با امضای تفاهمنامه‌ ای سه‌جانبه، امور «کارنه تیر» اتاق ایران، اتاق بازرگانی پاکستان و اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (ایرو) در اجرای پروژه عملیات حمل‌ و نقل بین ‌المللی جاده‌ای تحت رویه تیر بین ایران و پاکستان همکاری می‌کنند.
این تفاهمنامه آبان ماه سال 1396 امضا شد.
کارنه تیر یک سند گمرکی است که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در کشور مبدا صادر می‌شود و به‌موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد، از انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها معاف است.

** دستاوردهای مشترک حمل و نقلی
دبیر مشترک ارشد وزارت ارتباطات و رئیس هیات پاکستانی نیز به قابلیت های ایران مانند دسترسی به بازارهای 6 کشور آسیای مرکزی و علاقه بازرگانان و فعالان بخش حمل و نقل پاکستان به همکاری با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: به طور تقریبی همه تشریفات دسترسی ایستگاهی «تیر» تکمیل شده است و اجرای آن از اردیبهشت 1398 (آوریل 2019) انتظار می‌رود. 
اصغر الطاف یادآوری کرد: نخستین عملیات ورودی تحت رویه تیر در تیر 1397 (جولای 2018) از زاهدان به پاکستان آغاز و در کویته پایان یافت و نخستین تردد خروجی تحت رویه تیر به افغانستان در آبان‌ امسال (اکتبر 2018) از کراچی به کابل انجام شد. 
این مقام پاکستانی همچنین گفت: تشریفات الحاق به کنوانسیون بین المللی حمل کالا (سی.ام.آر) در دست تکمیل بوده و امید است در سه ‌ماهه نخست 2019 میلادی به نتیجه رسد.
به گزارش ایرنا، راهنامه کامیون (سی.ام.آر) سندی است که برای حمل کالا با کامیون مورد استفاده قرار گرفته و ویژه متصدیان حمل است. این سند با مقررات بین‌المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می شود و حدود مسوولیت‌های متصدیان حمل و نقل جاده‌ای را مشخص می کند. 
اتصال راه‌آهن میرجاوه به خط ریلی کشور و نوسازی این ناوگان بر اساس استانداردهای روز می‌تواند نقطه عطفی برای افزایش ترانزیت بار بین دو کشور تلقی شود.
رئیس هیات ایرانی بر ضرورت انطباق الزام های ابعاد و اوزان وسایل نقلیه باربری و مسافربری با مقررات داخلی تاکید کرد و هیات پاکستانی، با اعلام وصول آن در ابتدای سال، بر ارسال نسخ متناظر قول مساعد داد.
این گزارش حاکی است هیات ایرانی بر ضرورت به حداقل‌ رسانی تاخیر ترخیص کالا در مرزها تاکید کرد که مقرر شد هرگاه واردکننده قادر به ترخیص کالاهای گمرکی به‌منظور استفاده خود در زمان غیرفعال بودن کامیونها نباشد، ضروری است اداره گمرک به تخلیه کالاهای طرف دیگر در انبارهای تحت کلید، مساعدت کند.
همچنین در این نشست، نماینده گمرک ایران بر ضرورت اجرای پروتکل تبادل اطلاعات الکترونیکی و روزآمدسازی آن براساس الگوهای بین‌المللی اشاره کرد و از مقامات گمرک پاکستان برای آشنایی با سامانه‌های فعال دعوت کرد. 
2 طرف توافق کردند هزینه‌های دریافتی در پایانه‌های مرزی را به یکدیگر اعلام کنند و هرگونه تغییر در برنامه‌های مرزها را حداقل از 2 هفته قبل، به اطلاع طرف مقابل برسانند.
همچنین 2 طرف در ارتباط با ضرورت تامین امنیت تردد وسایل نقلیه مسافربری ایرانی در قلمرو پاکستان همچنین ملاحظات تردد اتوبوس های پاکستانی حامل زائران به مشهد، قم و تهران، مذاکره کردند.

منبع: سايت خبری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.