| کد خبر: 179567 |

زمانیان یزدی:

◄ جایگاه ترانزیت در درآمد ملی کشور مبهم است

حال در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه، ما را تهدید کرده است. دیگر زمان آن نیست، که هر تن 15 دلاری را به گوشه عزلت بنهیم و به این بخش درآمد ملی بی‌توجهی کنیم.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز آیین تجلیل از پیشکسوتان و شرکت‌های نمونه حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی در هفته حمل‌ونقل با حضور جمعی از مدیران دولتی و استانی، هیئت نمایندگان اتاق مشهد و اعضای هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و فعالان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی برگزار شد.

قربان میرزایی سرپرست استانداری استان خراسان در این مراسم با اشاره به صدور 2 میلیون و 100 هزار تن کالا طی سال گذشته از این استان به کشورهای هدف صادراتی، اظهار کرد: در هشت ماه امسال نیز با کسب عنوان برتر صادرات کشور، موفق به صدور یک‌میلیون تن کالا از خراسان رضوی شده‌ایم.

قربان میرزایی افزود: 20 درصد ترانزیت کشور از طریق این استان انجام‌شده است و در این حوزه رتبه نخست در کشور را داریم.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق  ایران نیز، گفت: وضعیت حمل‌ونقل در اقتصاد ایران چندان رضایت‌بخش نیست. سهم حمل‌ونقل در تشکیل سرمایه کلان اقتصاد کشور به‌شدت پایین است هم‌چنین سهم اعتبارات عمرانی حدود 10 درصد است.

او گفت: اگرچه شاغلان بخش حمل‌ونقل سنگین و تجاری کشور به‌صورت مستقیم کم هستند اما شاغلان غیرمستقیم و فرصت‌های شغلی که از رشد و توسعه این بخش حاصل می‌شود بسیار درخور توجه است.

 او ادامه داد: از سویی دیگر، فرسودگی جاده‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل بین‌الملل باعث شده است تا ایران نتواند از مزیت‌های ارتباط شرق و غرب و جاده ابریشم بهره ببرد. هم‌چنین فرسودگی بالای سیستم حمل‌ونقل سنگین کشور، در خودروهای تجاری، در کنار قیمت‌های بالای این قبیل وسایل و عدم‌حمایت‌های لازم سیستم بانکی و سیاست‌گذار کشور مشکلات و مسائل را در این حوزه دوچندان کرده است.

احمد زمانیان یزدی نیز بابیان این‌که روز ملی حمل‌ونقل فقط روی تقویم است، گفت: نام‌گذاری روزها و هفته‌ها در تقویم همهٔ ملل جهان مرسوم است. به عبارتی همه کشورها برای پاس داشت و یادبود رخدادها و نشان‌دهنده اهمیت موضوعات ملی و وطنی خود روزهایی را در تقویم خود مشخص می‌کنند تا حادثه تاریخی ملّت خود را ماندگار سازند.

او با طرح این سؤال که با خود می‌اندیشم چه نگاه والایی بوده که حمل‌ونقل را ملی دانسته است، ادامه داد: رسم ملی کردن صنایع و خدمات در ایران، دقیقا نشان‌دهنده تأکید بر استقلال و هویت بومی آن صنعت دارد. آری، صنعت حمل‌ونقل راهی برای تقویت استقلال و درآمد ملّی (مردم) در کشور است. اما آیا واقعا این‌گونه است؟

وی گفت: معتقدم بسنده کردن به نام روز ملّی حمل‌ونقل در صفحات تقویم، جفای به وطن  است. ایران، سرزمین تلاطم‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بوده است. افول احساس میهن‌دوستی به حمل‌ونقل هم سرایت کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان ادامه‌داد: امروزه با صنعتی به نام حمل‌ونقل مواجه هستیم که با وجود بلوغ تاریخی خود، هنوز لباس نوزادی بر تن دارد. سرپرست مشخص، متخصص و واحد ندارد و چشم‌اندازی برای آینده آن متصور نیستم. آیا ارج نهادن به فعالان این صنعت ملّی در مقام حرف و عمل یکی است؟ آیا تعدد قوانین و مقررات متضاد، عدم اجرای قوانین مالیاتی عادلانه و مبهم بودن جایگاه ترانزیت در درآمد ملّی کشور، به معنای گرامی داشته شدن است؟ قطعا پاسخ منفی است.

زمانیان یزدی ادامه داد: امروز صنعت ملی حمل‌ونقل با نابسامانی و سردرگمی مواجه است. بدون تردید زمان آن رسیده است که نقش نمایندگان مردم و بخش خصوصی در اقتصاد ملّی را باور کنیم. پرواضح است که اقتصاد تک‌محصولی، مانعی برای رشد سایر درآمدهای ملّی است. تا زمانی که یک بشکه 50 دلاری نفت محل درآمد کشور است، به ترانزیت که حداقل تنی 15 دلار برای دولت درآمد دارد واقعی دارد ارج نمی‌نهند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: حال در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه، ما را تهدید کرده است. دیگر زمان آن نیست، که هر تن 15 دلاری را به گوشه عزلت بنهیم و به این بخش درآمد ملی بی‌توجهی کنیم. ما فعالان این صنعت قصد آن نداریم که ترانزیت را جایگزین نفت کنیم. این امری محال و زمان‌بر است اما به جد معتقدیم، می‌توانیم به توسعه کشور کمک کنیم و نقش خود را ایفا کنیم. خواسته ما، شنیده شدن، مورد مشورت قرار گرفتن و مورد اعتماد واقع‌شدن است.

در این مراسم از ده شرکت حمل‌ونقل نمونه و هفت نفر از پیشکسوتان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان تقدیر شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.