◄ نقش پررنگ حوزه ریلی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور
اهمیت ایران بهعنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای میانه موجب شده است توسعه بخش ریلی، اولویتی استراتژیک باشد و باوجوداینکه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای توسعه راهآهن فراوان است، اما آثار آن در توسعه پایدار و پیشگیری از هزینههای بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر گفت: با توجه به اینکه احتمال میرود تعداد زیادی از شرکتهای فعال در حوزه ریلی با روشهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا نباشند، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در این حوزه و حضور تامین سرمایهها در این نمایشگاهها، تاثیر بسزایی در فرهنگسازی و آموزش همه خدمات بازار سرمایه به این صنعت خواهد داشت.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سید حسین میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به نقش حوزه حملونقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت: امروزه حملونقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میشود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور دارد.
وی بابیان اینکه حوزه ریلی دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابلانکاری بر عهده دارد افزود: کاهش هزینه حملونقل و درنتیجه کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخشهای اقتصاد ازجمله صنعت و نهایتا اقتصاد ملی دارد.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: اهمیت ایران بهعنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای میانه موجب شده است توسعه بخش ریلی، اولویتی استراتژیک باشد و باوجوداینکه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای توسعه راهآهن فراوان است، اما آثار آن در توسعه پایدار و پیشگیری از هزینههای بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی با توجه به مشکلات تامین مالی درزمینه صنعت حملونقل ریلی، این طرحها غالبا با تاخیر به بهرهبرداری رسیده و بنابراین دولتها همیشه بهنوعی به دنبال راهحلی برای رفع این مشکل بودهاند.
میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژهها، تجربهای است که در کشورهای توسعهیافته با موفقیت همراه بوده، بهطوریکه دولت بیشتر بهعنوان یک پشتیبان در این پروژهها حضورداشته و مسائل اجرایی، فنی و تأمین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، بنابراین در حال حاضر میتوان از ظرفیتهای بخش خصوصی در کشور جهت ادامه و رشد فعالیتهای این صنعت استفاده کرد.
این کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه در سالهای اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام، تامین مالی و سرمایهگذاری خارجی در کلیه بخشهای اقتصادی ازجمله صنعت حملونقل کاهش چشمگیری داشته است گفت: در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط راهآهن میتواند زمینهساز و بستری برای توسعه و گسترش این صنعت و سرمایهگذاریهای بعدی در این زمینه باشد.
وی افزود: بر این اساس برای تأمین مالی پروژههای ریلی میتوان اقدام به راهاندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهرهگیری از انواع اوراق صکوک ازجمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد.
به گفته وی صندوق پروژه یکنهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمعآوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه موردنظر میپردازد.
از سوی دیگر، شرکتها با مبنا قرار دادن داراییهای فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، میتوانند نسبت به تأمین منابع مالی موردنیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه زمینهها ازجمله اجرای پروژههای مربوط به صنعت حملونقل ریلی و یا تأمین تجهیزات موردنیاز مصرف کنند.
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: همچنین شرکتها با استفاده از صکوک استصناع میتوانند نسبت به تأمین منابع مالی موردنیاز خود جهت ساخت واگنهای باری و مسافری، احداث ساختمانها و یا دپوهای تعمیراتی و ... اقدام کنند.
همچنین شرکتها با استفاده از ابزار تامین مالی نسبتا جدید اوراق منفعت نیز میتوانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیت و یا حمل کالا و... منابع موردنیاز خود را جهت انجام پروژههای مربوطه و یا تجهیزات موردنیاز تامین کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.