| کد خبر: 174054 |

◄ افزایش تیراژ خودروهای تجاری زیر سقف تولید

باوجود افزایش تیراژ خودروهای تجاری در پنج ماه ابتدای سال‌جاری، هم‌چنان خطوط تولید این خودروها با تمام ظرفیت درحال فعالیت نیستند.

تین نیوز

باوجود افزایش تیراژ خودروهای تجاری در پنج ماه ابتدای سال‌جاری، هم‌چنان خطوط تولید این خودروها با تمام ظرفیت درحال فعالیت نیستند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت صنعت، خودروسازان ایران در این مدت هفت‌هزار و ۱۳۷ دستگاه انواع محصول شامل کامیون، کشنده، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس را تولید کرده‌اند که نسبت به سال قبل 9.3‌درصد افزایش داشته است.

بنابر آمار انجمن خودروسازان ایران، درحال‌حاضر بیش از ۱۰‌شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری در کشور وجود دارد و اتفاقا ظرفیت اسمی تولیدشان نیز نسبتا مناسب است، حال‌آن‌که به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام مطابق با ظرفیت‌های موجود، تولید ندارند.

«کمبود نقدینگی»، «کاهش تقاضا» و البته «تحریم» ازجمله دلایل اصلی تولید زیر ظرفیت تجاری‌سازان کشور به‌شمار می‌روند که اجازه نمی‌دهند تیراژ کامیون و اتوبوس و مینی‌بوس در حد قابل‌قبولی افزایش یابد. این در شرایطی است که طبق برنامه دولت، قرار است حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده سنگین ظرف سه سال اسقاط و جایگزین شود.

این برنامه‌ریزی البته پیش از خروج آمریکایی‌ها از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه خودروسازی ایران، انجام شد و دولت بنا داشت پای خودروسازان خارجی را به این ابرپروژه بکشاند؛ اما حالا بار پروژه اسقاط بر دوش شرکت‌های داخلی افتاده، هرچند البته به‌نظر می‌رسد اقداماتی در راستای استفاده از ظرفیت تجاری‌سازان چینی برای پیشبرد پروژه موردنظر، صورت گرفته است. آن‌چه مشخص است، ابرپروژه اسقاط با روند فعلی تولید تجاری‌سازان داخلی، متناسب با برنامه زمان‌بندی سه‌ساله پیش نخواهد رفت، چه آن‌که اسقاط و جایگزینی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده سنگین، تولیدی سالانه حداقل ۶۶‌هزار دستگاهی را می‌طلبد.

هرچه هست، فعلا تیراژ تجاری‌سازان باوجود افزایش در آمار پنج ماه، ارقام مناسب و امیدوارکننده‌ای را در راستای اجرای ابرپروژه اسقاط، به ثبت نرسانده است. طبق آمار، در بین تجاری‌سازان بزرگ، ایران‌خودرودیزل (واحد تجاری‌ساز ایران‌خودرو)، در بازه زمانی تحت بررسی، ۵۲‌دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس را به تولید رسانده و بنابراین در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۶۴ درصد کاهش تیراژ را ثبت کرده است. این شرکت اما تولید ۱۰ دستگاهی گروه کامیون خود را در پنج ماه نخست سال گذشته، به ۷۱۹‌دستگاه طی مدت مشابه سال‌جاری رسانده است. ایران‌خودرودیزل پیش‌تر به تولید اتوبوس نیز مشغول و در پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۱۳۷ دستگاه از این محصول را تولید کرده بود، بااین‌حال امسال ظاهراً اتوبوس را از سبد تولیدات خود کنار گذاشته است.

طبق آمار منتشره اما هر دو واحد تجاری‌ساز گروه خودروسازی سایپا شامل سایپادیزل و زامیاد توانسته‌اند تیراژ خود را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند. براین اساس، تولید گروه کامیون در زامیاد از ۴۲ دستگاه به ۱۶۷ دستگاه افزایش‌یافته و سایپادیزل هم توانسته تیراژ این محصول را با صعودی بیش از ۸۹ درصد، به یک‌هزار و ۷۵۲ دستگاه برساند. دیگر تجاری‌ساز کشور یعنی گروه بهمن آماری یک‌هزار و ۹۵۸ دستگاهی را در تولید کامیون و کامیونت طی پنج ماه ابتدایی امسال از خود به‌جا گذاشته و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود هشت‌درصد کاهش تیراژ داشته است. این شرکت هم‌چنین تولید ۱۶۷ دستگاه مینی‌بوس را تا پایان مرداد به ثبت رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی‌ 11/6درصدی را تجربه کند.

از گروه بهمن که بگذریم، عقاب‌افشان نیز در تولید اتوبوس با کاهش تولید مواجه شده است. این شرکت در پنج ماه ابتدایی امسال ۳۴۸ دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۲۵ درصد نزول کرده است. عقاب‌افشان مینی‌بوس را نیز در سبد محصولات خود جای‌داده و این در شرایطی است که آمار منتشره از کاهش تولید مینی‌بوس‌های این شرکت حکایت دارد. براین اساس، تنها ۲۳‌دستگاه مینی‌بوس در عقاب‌افشان تا پایان مرداد امسال به تولید رسیده و با این حساب، تیراژ این محصول نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود ۲۶‌درصد پایین آمده است.

در بین دیگر تجاری‌سازان، سروش دیزل‌مپنا نیز به‌عنوان یکی از تجاری‌سازان بخش‌خصوصی، تیراژ خود را در بخش مینی‌بوس، به ۳۸۲‌دستگاه تا پایان مرداد امسال رسانده است. با توجه به این آمار، این شرکت رشد تیراژی ۳۹۶‌درصدی را نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته به خود می‌بیند. گروه صنعتی ماموت هم که به‌عنوان شرکتی خصوصی مشغول به تولید است، افت تیراژ را به خود می‌بیند. این شرکت تا پایان مرداد امسال ۶۵۸‌دستگاه کامیون را تولید کرده تا نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته حدود ۵۰‌درصد افت تولید را تجربه کند.

در لیست تجاری‌سازان کشور البته نام شرکت‌های دیگری نیز به چشم می‌آید که با تیراژ بسیار پایینی مشغول به فعالیت هستند. دراین‌بین، کاریزان‌خودرو توانسته ۳۱۴‌دستگاه کامیون را در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید برساند که این آمار حکایت از کاهش حدودا ۲۰ درصدی تیراژ این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. از آن‌سو اما پیشرودیزل آسیا توانسته با تولید ۲۰۴‌دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، تیراژ این محصولات را ۱۴۹‌درصد افزایش دهد. دیگر تجاری‌سازان خصوصی شامل هوراند خودرو دیزل، آکیادویچ، آریادیزل، آذهایتکس و تیراژه‌دیزل تیراژهایی بسیار پایین را در بازه زمانی تحت بررسی به ثبت رسانده‌اند تا مشخص شود تولید آنها بسیار ضعیف و درخطر توقف است.

درنهایت اما آمارها از توقف تولید دریکی از تجاری‌سازان بخش‌خصوصی به نام یاوران خودرو شرق حکایت دارند، به‌نحوی‌که تا پایان مرداد امسال حتی یک دستگاه محصول نیز در این شرکت به تولید نرسیده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.