| کد خبر: 171654 |

◄ پشت‌پرده ایرلاین‌داری

یک نماینده مجلس می‌گوید ممکن است ایرلاین‌هایی که در صنعت حمل‌ونقل هوایی با دو فروند هواپیما فعالیت می‌کنند از رانت‌هایی استفاده کنند.

تین نیوز

یک نماینده مجلس می‌گوید ممکن است ایرلاین‌هایی که در صنعت حمل‌ونقل هوایی با دو فروند هواپیما فعالیت می‌کنند از رانت‌هایی استفاده کنند: «شرکت‌های هواپیمایی که بین یک تا سه فروند هواپیما دارند مگر در طول یک ماه چه تعداد می‌توانند پرواز انجام بدهند که برایشان سوددهی داشته باشد؟ سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها اگر پول خودشان را در بانک‌ها بگذارند سود بیشتری نصیبشان خواهد شد.»

 یوناتن بت‌کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دراین‌باره می‌گوید؛ تاسیس شرکت هواپیمایی نیازمند زیرساخت و پشتوانه قوی مالی است و نمی‌توان با دو فروند هواپیما ایرلاین‌داری کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شما یکی از منتقدان عملکرد شرکت‌های هواپیمایی بوده‌اید و حتی در یکی از مصاحبه‌ها اعلام کردید که تخلفاتی از سوی برخی از ایرلاین‌هایی که کار اصلی خود را انجام نمی‌دهند دیده شده است. آیا گزارشی از تخلفات این شرکت‌ها به دست شما رسیده است؟ توضیح داد: خیر، گزارشی به دست من نرسیده است بلکه در مشاهداتی که داشته‌ام این موضوع را عنوان کردم. برای مثال درحال‌حاضر شرکت‌های هواپیمایی در صنعت حمل‌ونقل هوایی تاسیس شده‌اند که تنها بین دو تا پنج فروند هواپیما دارند؛ درحالی‌که تاسیس شرکتی با چند فروند هواپیما خلاف قانون است.

او می گوید: این شرکت‌ها با تعداد کمی هواپیما اقدام به ایجاد مسیرهای پروازی می‌کنند و مردم نیز به این مسیر عادت می‌کنند اما شرکت‌ها بدترین خدمات را به مسافران ارائه می‌دهند که در شأن مردم شریف ایران نیست.

او می‌افزاید: به نظر من صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به جای ۲۰ تا ۳۰ شرکت هواپیمایی که تعدادی از آن‌ها فعال نیستند و بین دو تا پنج‌فروند هواپیما دارند می‌تواند با تجمیع شرکت‌ها چند ایرلاین قوی و بزرگ داشته باشد. ادغام ایرلاین‌ها نه‌تنها آنها را قوی و قدرتمند می‌کند بلکه منفعت آن‌ها به مردم نیز خواهد رسید و ما شاهد این تعداد تاخیر و کنسلی پروازها نخواهیم بود.

این نماینده عضو کمیسیون عمران گفت: متاسفانه وضعیت تاخیرهای پروازی نابسامان است و ما هر پروازی که می‌خواهیم انجام بدهیم بین یک تا سه ساعت تاخیر دارد و کسی هم در فرودگاه‌ها برای رسیدگی و پاسخگویی وجود ندارد.

بت‌کلیا در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها را دلیلی بر این اتفاقات و طبق گفته شما تخلفات می‌دانید؟ گفت: به‌هرحال تحریم‌ها هم نقش دارد. ما در صنعت هوانوردی کشور افراد بسیار توانمند و متخصصی داریم که توانسته‌اند با وجود تمام تحریم‌ها و به طبع آن بالابودن سن هواپیماها و عدم به‌روز بودن صنعت هواپیمایی، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را سرپا نگه دارند. اما لازم است در صنعت هواپیمایی یک برنامه‌ریزی درست و دقیقی انجام شود تا هرکسی که پولی دارد و می‌تواند تعدادی هواپیما اجاره و یا آن را بخرد اقدام به تاسیس ایرلاین نکند.

 او خاطرنشان کرد: تاسیس شرکت هواپیمایی نیازمند زیرساخت و پشتوانه قوی مالی است و نمی‌توان با دو فروند هواپیما ایرلاین‌داری کرد.

 او در توضیح این مسئله که شما عنوان کرده بودید که ایرلاین‌هایی که هواپیما ندارند به‌طور حتم فعالیتشان قانونی نیست و احتمال بروز تخلفاتی همچون پول‌شویی نیز وجود دارد. دلیل این صحبت‌های شما چیست؟ اعلام کرد: طبیعتا از شرکت‌ها این موضوع بر خواهد آمد. شما زمانی که می‌بینید بلیت یک شرکت هواپیمایی در یک مقصد ۱۳۴ هزار تومان است و یک شرکت دیگر در همان روز و تقریبا در همان ساعت همان بلیت را ۱۸۰‌هزار‌تومان می‌فروشد این نشان می‌دهد که کنترل و نظارتی بر آن وجود ندارد.

او تاکید کرد: به اعتقاد من بحث آزادسازی قیمت بلیت هواپیما کار بسیار زشت و نادرستی بود که نباید انجام می‌شد. بسیاری بر مبنای اجبار و عجله‌ای که برای یک پرواز در یک روز خاصی را دارند مجبورند یک بلیت ۱۳۰‌هزارتومانی را بالای ۲۰۰‌هزار تومان بخرند. آیا در این شرایط اقتصادی کشور این موضوع انصاف است؟ ما باید امروز دست‌به‌دست هم بدهیم از این شرایط سخت اقتصادی کشور عبور کنیم نه این‌که عده‌ای از این شرایط سود ببرند.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قلی 0 0

    باسلام رانتخواری در صنعت حمل ونقل هوایی سال هاست که سایه افکنده وبا پول های میلیاردی در این صنعت چشم ارگان های نظارتی را کور کرده ه اند وبه بهشت خلاف کاران تبدیل شده است

  • x733 1 0

    استاد معظم بسیار از حضرتعالی ممنون ولی بهتر نیست پیش از اظهار نظر راجع به آزادسازی و ورود به بحثه شیرین و باکلاس ایرلاین داری کمی از مشاورین اقتصاد حمل و نقل کشور و مقررات سازمان جهانی هواپیمایی ایکائو و بخشنامه های مقررات زدایی بین المللی و یاتا اطلاعات کسب میفرمودید ؟