| کد خبر: 171463 |

◄ ایستگاه متروی شهر آفتاب به سیستم ریلی هوشمند داخلی مجهز شد

ایستگاه متروی شهر آفتاب به‌منظور کنترل هوشمند قطار به سیستم کنترل هوشمند ریلی ساخت داخل مجهز شده است.

تین نیوز

ایستگاه متروی شهر آفتاب به‌منظور کنترل هوشمند قطار به سیستم کنترل هوشمند ریلی ساخت داخل مجهز شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پارک فناوری پردیس، غلامحسین جعفری نسبیان، مجری طرح، سیستم کنترل هوشمند ریلی را زمینه تحقیقاتی این شرکت عنوان کرد و گفت: سیستم‌های کنترل هوشمند موجب حفظ ایمنی در سیستم سیر و حرکت قطارها خواهد شد. این سیستم در قطارهای بین‌شهری و متروها قابل‌استفاده است و از این طریق می‌توان به کنترل و مانیتورینگ واگن‌ها و قطارها پرداخت.

او بابیان اینکه سیستم هوشمند ریلی تولیدشده به تائید شرکت راه‌آهن و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری و حومه تهران رسیده است، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر توانسته‌ایم در ایستگاه جمکران این سیستم را زیر تست برده و تا یک ماه دیگر از آن بهره‌برداری می‌کنیم. ایستگاه شهر آفتاب نیز به این سیستم مجهز شده است.

جعفری با بیان اینکه در نظر داریم این سیستم را در هشت ایستگاه راه‌آهن در محور غربی کشور پیاده‌سازی کنیم، اظهارکرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم ظرف مدت سه سال، پروژه در دست را به اتمام رسانده و درصورت پشتیبانی لازم از طرف نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط این بهینه‌سازی در سراسر کشور گسترش یابد. با این اقدام ضریب ایمنی در سفرهای ریلی داخلی افزایش می‌یابد.

مجری طرح با تأکید بر اینکه تنها ایستگاه متروی شهر آفتاب به این سیستم مجهز شده است، یادآور شد: در نمایشگاه کتاب سال 1396، سیستم کنترل هوشمند در این ایستگاه پیاده‌سازی شد و قطارها به‌صورت هوشمند وارد ایستگاه شهر آفتاب شده و از ایستگاه خارج می‌شدند.

او با اشاره به استانداردهای جهانی در این حوزه گفت: اعطای استانداردهای ریلی بسیار سخت‌گیرانه است، ولی سیستم طراحی‌شده این شرکت بر پایه الزامات استاندارد اروپایی cenelec بوده و دارای بالاترین سطح حفاظت و ایمنی است و برای اخذ استاندارد با تعدادی از شرکت‌های معتبر دنیا در این زمینه وارد مذاکره شدیم و تا دو سال آینده استاندارد  SIL4 را نیز دریافت خواهیم کرد.

ایستگاه شهر آفتاب کم ترددترین ایستگاه مترو تهران است و با توجه به این مهم برای تست سیستم کنترل هوشمند ریلی مکان مناسبی است.

حادثه‌هایی مشابه سانحه ایستگاه هفت‌خوان که منجر به جان‌باختن تعداد زیادی از هم‌وطنانمان شد دراثر اختلال در سیستم کنترل قطارها بود. با بومی شدن فناوری چنین دستگاه‌هایی این اتفاقات کاهش خواهد یافت و ارزبری صنایع ریلی کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.