| کد خبر: 170776 |

◄ تا سال آینده خط ریلی خاش-زاهدان افتتاح می‌شود

معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی پروژه ریلی چابهار-زاهدان خبر داد.

تین نیوز

معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۳۳‌درصدی پروژه ریلی چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی در نشست هم‌اندیشی راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد (ایستگاه یونسی) گفت: پروژه ریلی چابهار-زاهدان  33‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دارای دو بخش چابهار-ایرانشهر و ایرانشهر-زاهدان است.

خطیبی گفت: بخش جنوبی چابهار-زاهدان در سال ۸۹ از ردیف بودجه برخوردار شد و بخش شمالی از سال ۹۴ برای اولین بار در  پیوست قانون درج شد. به‌طوری‌که پیش از آن در جدول متفرقه ۱۹ یا ۲۰ قرار می‌گیرد.

او پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل را ۶۱۰ کیلومتر  که معادل  ۴۵‌درصد کل پروژه است اعلام کرد و گفت: بخش اول دارای پیشرفت ۶۵‌درصدی در زیرسازی و بخش دوم دارای پیشرفت ۱۲‌درصدی در زیرسازی است.

 این معاون راه‌آهن به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی منطقه اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل عملیات زیرسازی می‌توان شاهد انجام عملیات روسازی با سرعت به‌مراتب بیش‌تری بود. ازاین‌رو نباید افکار عمومی نباید خود را درگیر درصد فعلی پیشرفت فیزیکی ۳۳‌درصدی پروژه کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است میزان پیشرفت فیزیکی آن طی ۳.۵ سال کم‌نظیر است.

خطیبی اظهار داشت: در قسمت شمالی از سمت زاهدان در انتهای مسیر به ایستگاه جیگولی در راه‌آهن کرمان-زاهدان متصل می‌شود.

او در ادامه گفت: از ایستگاه جیگولی به سمت خاش حدود ۴۰‌کیلومتر به‌طور پیوسته عملیات زیرسازی و حدود  ۱۰‌کیلومتر بالاست ریزی انجام‌شده است.

معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: درصورتی‌که مشکلات مالی‌ گریبان گیر شرکت ساخت و توسعه نشود طبق هدف‌گذاری در سال ۹۸ خاش از طریق ریل به زاهدان متصل خواهد شد و در بخش جنوبی زیرسازی حدفاصل چابهار تا ایرانشهر به اتمام خواهد رسید و وارد عملیات ریل‌گذاری خواهیم شد.

خطیبی در ادامه گفت: در سال گذشته مطالعات مسیر ۷۵۰‌کیلومتری بخش شمالی به‌علاوه نقشه‌برداری و عکس‌برداری هوایی پروژه انجام‌شده است.

او افزود: با توجه به اینکه بعد از بیرجند و گناباد تا ایستگاه یونسی از یک‌سو راه‌آهن بافق-مشهد و از سوی دیگر راه‌آهن شهر گناباد قرار دارد، عملیات اجرایی این محدوده در سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون حدود ۲۵‌درصد در بخش زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد.

این مقام مسئول درباره تامین مالی چابهار-زاهدان-مشهد به عقد تفاهم‌نامه با شرکت هندی در بهمن‌ماه گذشته اشاره کرد و گفت: مقرر شد طرف هندی پس از بررسی نتایج خود را اعلام کنند.

خطیبی گفت:  کریدور ریلی چابهار-مشهد به سه قسمت چابهار-زاهدان،‌ زاهدان-زابل-بیرجند و بیرجند-یونسی تقسیم‌شده است،

 او ادامه داد: برای خط ریلی زاهدان-بیرجند اخیرا با یک شرکت چینی دارای شریک ایرانی تفاهم‌نامه‌ای یک ماه قبل منعقد شد و در قسمت بیرجند-یونسی از ظرفیت صندوق توسعه ملی به‌صورت BLT با کنسرسیومی در حال مذاکره هستیم تا این قسمت را تامین مالی کنیم.

این مقام شرکت ساخت و توسعه  بیان داشت: عمده افرادی که برای مشارکت در ساخت و توسعه زیربناهای ریلی مراجعه می‌کنند تمایل زیادی به  BOT ندارند و به دنبال فاینانس پروژه هستند که در بهترین حالت حاضر به امضا BLT می‌شوند.

خطیبی از دستور وزیر مبنی بر تسریع مطالعات به مناقصه گذاشتن  مسیر ریلی چابهار-میلک خبر داد و گفت: بر این اساس با احداث راه‌آهن زاهدان-زابل-میلک می‌توان شاهد تکمیل حلقه مفقوده ترانزیت ریلی جنوب شرق کشور بود.

او هدف از ایجاد طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد گفت: بندر چابهار در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند بارهای جنوب شرق آسیا که قصد ترانزیت به  حوزه CIS و اروپای شرقی را دارند را در صورت اتصال به ریل در زمان مناسبی انتقال دهد.

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه بیان داشت: در صورت ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان و راه‌آهن زاهدان- میلک و  سپس اتصال کل خط به ایستگاه یونسی به نتایج نهایی دست خواهیم یافت. همچنین بااتصال این مسیر ریلی به راه‌آهن سرخس تمام شهرهای اطراف این کریدور ازنظر دسترسی به ریلی تأمین خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.