| کد خبر: 160953 |

◄ آتش‌بس سیستم حمل‌ونقل

طرح نوسازی ناوگان جاده ای هزینه‌های حمل‌ونقل شرکت‌های تولیدی را کاهش خواهد داد و نتایج ارزنده‌ای را به جامعه اهدا خواهد کرد. درواقع اجرای این طرح همان آتش‌بسی است که اغلب کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بارها و بارها به انحای مختلف ان را بیان می‌کردند و پاسخی دریافت نمی‌شد.

تین نیوز

مرتضی شمسی*: سیستم ناکارآمد حمل‌ونقل عمومی سال‌هاست با ایجاد ترافیک و راه‌بندان در کلان‌شهرها، تصادفات و تلفات رانندگی، آلودگی زیست‌محیطی، هدر رفت سرمایه‌های ملی سوخت و ایجاد اختلال در نظم اجتماعی هزینه سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. این سیستم بیمارگونه در سال‌های اخیر کشور را با یک بحران جدی مواجه کرده است. خبر خوب و امیدوارکننده این بود که در اوج ناامیدی از سیستم حمل‌ونقل عمومی، دولت دوازدهم، پس از سال‌ها انتظار کار بزرگی را در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام داد و شعله امید را در دل فعالان و دلسوزان این حوزه فروزان کرد. تردیدی نیست که توسعه و پیشرفت هر کشوری بدون داشتن یک برنامه و سیستم منسجم و پایدار حمل‌ونقل عمومی مقدور نخواهد بود چراکه یکی از شاخصه‌های اساسی پیشرفت هر جامعه‌ای سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد آن جامعه است. حال با توجه به این اقدام خوب و کلیدی دولت می‌توان اذعان نمود که رتبه کشورمان ازنظر توسعه‌یافتگی ارتقا خواهد یافت و جایگاه خود را در میان کشورهای مترقی تثبیت خواهد کرد..

طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از نیازهای اصلی جامعه ما بود که هرچند دیر ولی بالاخره انجام شد و راه‌های توسعه و پیشرفت را هموارتر کرد. این طرح هزینه‌های حمل‌ونقل شرکت‌های تولیدی را کاهش خواهد داد و نتایج ارزنده‌ای را به جامعه اهدا خواهد کرد. درواقع اجرای این طرح همان آتش‌بسی است که اغلب کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بارها و بارها به انحای مختلف ان را بیان می‌کردند و پاسخی دریافت نمی‌کردند.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند گام آغازین پله‌های ترقی کشور باشد و کشور را از وابستگی به درامدهای نفتی رهایی بخشد، و مهم‌تر از آن توجه به صنعت توریسم و گردشگری را در ذهن اقتصاددانان کشور پررنگ‌تر نماید و رقابت ما را درزمینهٔ درامدهای توریستی با کشورهای همسایه رونق بخشد. آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی -ریوی و انواع سرطان‌ها را به حد چشمگیری بهبود بخشد و آلودگی‌های صوتی و بیماری‌های روانی ناشی از ترافیک را کاهش دهد..

نوسازی ناوگان عمومی علاوه بر موارد فوق تأثیر قابل‌توجهی در زیباسازی ظاهری کلان‌شهرها داشته و نظم اجتماعی را به ارمغان می‌آورد که این نظم اجتماعی تأثیر مستقیمی در رفتارهای اجتماعی افراد به بار می‌آورد. هزینه‌های ناشی از ترافیک و تصادفات رانندگی ازجمله هزینه‌های سنگین مجروحین و معلولین را به حداقل می‌رساند. همچنین این طرح به شکل قابل‌توجهی از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی که ناشی از تصادفات (اعتیاد-دزدی - درگیری و خشونت-افزایش کودکان بی‌سرپرست -فروپاشی خانواده ها-هزینه های امدادی، قضایی واداری) بودند را کاهش داده و هزینه‌های مضاعف برخی وزارتخانه‌ها من‌جمله، وزارت بهداشت و درمان، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بهزیستی و شهرداری ها را به حداقل می‌رساند و در ادامه نیز به دولت کمک می‌کند تا طرح تحول سلامت را باکیفیت بالایی به سرانجام برساند.

به نظر می‌رسد حمل‌ونقل بیمار کشور در حال حاضر به یک نسخه سه دارویی نیاز دارد: ۱-مهندسی ترافیک ۲-اعمال دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ۳-آموزش.

توضیح اینکه این سه داروی تجویزی در صورتی تن بی‌رمق بیمار را بهبود می‌بخشد که هم‌زمان مصرف گردند و تا رسیدن به‌سلامت کامل مستمراً ادامه داشته باشد. لذا می‌توان امیدوار بود که اگر دولتمردان مهندسی ترافیک را از اولویت‌های کاری خویش قرار دهند و در به‌کارگیری دو گزینه دیگر نیز نهایت دقت و وسواس را به خرج بدهند، اکثر مشکلات ترافیکی کلان‌شهرها حل می‌شود و به تبعان بیش از ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز مرتفع می‌گردد. حال با توجه به این موضوع مهم که بودجه سال آینده نیز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است می‌توان امید داشت که نمایندگان محترم و دولتمردان عزیز اولویت بیشتری به این موضوع داده و گام‌های مؤثری در راستای انجام چنین طرح‌هایی بردارند تا کشور خیز بزرگی در راستای کاهش تصادفات و کاهش مشکلات اقتصادی بردارد. در پایان یادآور می‌شوم که اکثر بحران‌های اجتماعی ازجمله معضلات ترافیکی و حمل‌ونقل از طریق آموزش صحیح و مستمر قابل‌پیشگیری، اصلاح و کنترل هستند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که رسانه‌های جمعی خصوصاً صداوسیما بیشترین سهم را می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت داشته باشد. نباید از این نکته مهم غافل باشیم که پس از ۹۰ سال ما هنوز رفتار ترافیکی صحیح و مناسبی در کشور نداریم. پوشش گذاشتن به خطاها و پنهان نمودن نقص‌هایمان نه‌تنها مشکل ترافیک را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات احتمالی بیشتری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد که ازجمله آن‌ها مسائل ترافیکی است.

 *پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و تصادفات رانندگی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.