| کد خبر: 159294 |

کار سیستم مدیریت ایمنی، علاج واقعه قبل از وقوع آن است

بیست و هشتمین مهمان هفته به بحثی تخصصی و جذاب در حوزه مدیریت ایمنی اختصاص یافت، حوزه ای که به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به دنبال پیدا کردن سرنخ حوادث پیش از وقوع آن و به تعبیری علاج واقعه قبل از وقوع آن است.

تین نیوز

بیست و هشتمین مهمان هفته به بحثی تخصصی و جذاب در حوزه مدیریت ایمنی اختصاص یافت، حوزه ای که به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به دنبال پیدا کردن سرنخ حوادث پیش از وقوع آن و به تعبیری علاج واقعه قبل از وقوع آن است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، در این جلسه از مهمان هفته محمد الهی نیا سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به بیان نکاتی ارزنده در رابطه با اهمیت و جایگاه مدیریت ایمنی در سطح صنعت هوانوردی پرداخت.

با هم مهمترین نکات بیان شده در این نشست را می خوانیم:

- تمام قوانین و مقررات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع ایمنی ارتباط دارند.

- ایکائو در مورد بروز سوانح و حوادث دو عامل فنی و انسانی را در نظر داشت که در این اواخر عامل سازمانی را از عامل انسانی جدا کرد؛ به این معنی که در درون دستورالعمل ها و سیاستگذاری های سازمان ها که خود برای افزایش ایمنی تدوین شده اند، می تواند عواملی برای بروز سوانح وجود داشته باشد.

- سیستم مدیریت ایمنی از اواخر دهه 90 میلادی موضوعیت پیدا کرد و ایکائو در نوزدهمین انکس خود که به این موضوع اختصاص دارد می گوید سرنخ خطرات را پیش از آنکه برای شما هزینه ساز شوند باید در لابه لای قوانین و دستورالعمل های سازمان پیدا و برای رفع آن اقدام کرد.

- در صنعت هوانوردی که یک صنعت حمل و نقل سه بعدی است عناصر متغیری وجود دارد که از کنترل انسان خارج است و برای اینکه ضمن اجرای همه استانداردهای موجود در این صنعت مطمئن باشیم که ایمنی در حد بیشتری تضمین خواهد شد نیاز داریم به یکسری عناصری توجه کنیم که به آن مدیریت ایمنی گفته می شود.

- با وجود رعایت تمام موارد استاندارد بازهم نمی توان تضمین کرد که ایمنی کامل وجود دارد مگر اینکه فرآیندهایی به وجود آید که طی آن خطرات شناسایی و شیوه های کنترل آن نیز ارائه شود.

- ایکائو در سیستم مدیریت ایمنی (SMS) به ما می گوید که یک تعریف درست از ایمنی داشته باشید و با همان تعریف کارها را سر و سامان دهید.

- هر خطری دو بعد "احتمال وقوع" و "شدت وقوع" دارد که باید بتوانیم آنها را پیش بینی و کنترل کنیم تا ایمنی فرودگاه تأمین شود.

- کار ما پیدا کردن و حلقه های مفقوده در میان واحدهای مختلف و هشدار دادن آنها است و پیدا کردن راهکار برای رفع آنها وظیفه خود واحدهای تخصصی است.

- بزرگترین حلققه مفقوده ای که پس از بررسی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران پیدا کردیم نداشتن یک پایگاه داده متمرکز با قابلیت تحلیل داده ها است که هم کارشناسان ما و هم کارشناسان حوزه های تخصصی بتوانند از آنها استفاده کنند. اکنون برای ایجاد آن بیش از یک ماه است که همکارانم در این مدیریت با کمک واحد IT در حال برنامه ریزی و فعالیت هستند.

- ما برای استقرار مدیریت ایمنی نیازمند آموزش همه کارکنان در واحدهای مختلف بنابر وظایف و شغل آنها هستیم و برای این کار اقدام به بررسی وظایف واحدهای مختلف کرده ایم تا طبق شرح وظایف آنها آموزش مربوط به مدیریت ایمنی را برای هر حوزه به طور اختصاصی تدوین کنیم و با همکاری اداره آموزش و توسعه نیروی انسانی آن را تبدیل به دوره های آموزشی پودمانی کنیم.

- مدیران ایمنی نباید خود وارد امور اجرایی شوند تا بتوانند از بیرون معایب و مسائل را به درستی تشخیص دهند.

- مهمان هفته اتفاقی خاص و نبوغ رسانه ای در یک محیط اداری است که باعث شد که در این مدت ناگفته هایی در حوزه های مختلف تخصصی صنعت هوانوردی مطرح شود.

مشروح این نشست در ادامه منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.