| کد خبر: 157545 |

◄ جزئیات قراداد ریلی ایران و روسیه از زبان وزیر راه/ برنامه‌ریزی برای جذب 35 میلیون مسافر در مسیر مشهد

بر اساس قرارداد 3 میلیارد یورویی شرکت راه‌آهن با مرکز صادرات روسیه که امروز انجام می‌شود، به سمت حمل‌ونقل سبز پیش می‌رویم و 20 هزار واگن باری، 1000 واگن مسافری و 350 دستگاه لکوموتیو و برخی تجهیزات دیگر توسط شرکت‌های ایرانی و روسی تولید خواهد شد.

تین نیوز

صبح امروز، مراسم امضای قرارداد تأمین مالی 3 میلیارد یوروییِ تولید 21 هزار واگن باری، مسافری و ۳۵۰ دستگاه لکوموتیو ایرانی-روسی با حضور رییس هیئت‌مدیره مرکز صادرات روسیه و وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن و معاونان وی کار خود را پایان داد.

عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی در این نشست گفت: این روزها که بسیاری از کلان‌شهرهای ما در شرایط تنگی نفس قرار گرفته‌اند و آلودگی هوا همه را نگران کرده است، دو خبر خوب برای مردم داریم. یکی گشایش ال‌سی و تأمین اعتبار برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد است که سال‌ها درباره‌اش بحث شده بود و سرانجام موفق شدیم پنجشنبه هفته گذشته بخش اول 7.5 درصدی سهم ایران را پرداخت کنیم و بانک صنعت و معدن نیز ال‌سی را به نفع طرف چینی افتتاح کرد. ازاین‌رو پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد کار خود را در شرایطی آغاز کرد که باید ظرف 4 سال آن را به اتمام برساند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه زمان سیر تهران-مشهد را به 6 ساعت، سرعت سیر را به 200 کیلومتر و سرعت سیر بار را به 120 کیلومتر افزایش می‌دهد. ما امیدواریم با این پروژه بتوانیم سالانه 35 میلیون مسافر را به مشهد مقدس جابه‌جا کنیم.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره موضوع قرارداد امروز افزود: بر اساس قرارداد 3 میلیارد یورویی شرکت راه‌آهن با مرکز صادرات روسیه که امروز انجام شد، به سمت حمل‌ونقل سبز پیش می‌رویم و 20 هزار واگن باری، 1000 واگن مسافری و 350 دستگاه لکوموتیو و برخی تجهیزات دیگر توسط شرکت‌های ایرانی و روسی تولید خواهد شد.

او با بیان این‌که تعداد واگن‌های باری شبکه ریلی در حال حاضر 28 هزار دستگاه است که با قرارداد تولید 20 هزار واگنی امروز، این صنعت تا 70 درصد رشد خواهد داشت، افزود: هم‌اکنون 220 واگن مسافری نیز در شبکه ریلی داریم که با قرارداد تأمین مالی امروز این صنعت نیز 50 درصد رشد می‌یابد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که 28 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی نیاز است که امروز 5 میلیارد دلار آن محقق شده است، گفت: بلافاصله پس از امضای قرارداد امروز، ساخت 6000 واگن توسط شرکت‌های ایرانی (واگن‌سازی پارس، کوثر و فولاد درخشان) و روسی آغاز می‌شود. برهمین اساس آنچه برای ما مهم است تولید ، اشتغال، توسعه زیرساخت‌های ریلی و فعالیت کریدورهای تجاریِ ریلی است و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده بخشی از باری که از هند به سمت روسیه (سالانه 7 میلیون تن) می‌رود، به سمت راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی کشورمان منتقل شود.

آخوندی خاطرنشان کرد:‌ قطعاً اجرای این قرارداد به صلح منطقه کمک می‌کند؛ بر همین اساس نیز ما در منطقه با فعالان بزرگ منطقه و همه همسایگان‌مان مثل روسیه، چین، آذربایجان، ترکمنستان، هند و... در حال انجام یک کار مشترک اقتصادی هستیم که به برقراری امنیت و صلح در منطقه کمک می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین ابراز امیدواری کرد که این اقدامات با جدیت ادامه یابد و بخشی از دِینی که به مردم کشورمان داریم را بتوانیم ادا کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.