| کد خبر: 156553 |

◄ از قطارهای حومه‌ای فعلی نباید انتظار معجزه داشت

از قطارهای حومه‌ای فعلی با این شرایط ضعیف زیرساخت، حرکت نامنظم و دسترسی ضعیف نباید انتظار معجزه داشت.

تین نیوز

دلیل ناکامی قطارهای حومه‌ای چیست؟ این عنوان خبری بود که چندی پیش در تین‌نیوز منتشر شد که طی آن یک کاربر در پاسخ به این پرسش را جانمایی نامناسب ایستگاه‌ها عنوان کرد که موجب ناموفق بودن عملکرد قطارهای حومه‌ای در کشور شده است.

وی با تاکید بر این‌که باید به نیاز و تقاضای مسافران توجه شود، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی باید با سرمایه‌گذاری خارجی ایستگاه‌های چند منظوره و چند وجهی در نقاط مختلف تهران راه‌اندازی کند و از طریق  مراکز تجاری آن، هزینه ایستگاه را تامین کند. در این صورت چون میزان تحت پوشش تهران بالا خواهد رفت  استقبال از این حمل‌ونقل چندین برابر خواهد شد. 

پس از انتشار این خبر در تین‌نیوز، یکی دیگر از کاربران این شبکه خبری نیز پیامی ارسال کرد و در این پیام ضمن تایید مطلب بالا، نوشت: قطار حومه‌ای می‌تواند موفق شود البته به شرطی که برای ایستگاه‌های آن مکان‌یابی مناسب انجام و ایستگاه‌ها به مودهای حمل‌ونقل چندوجهی مترو و بی‌آرتی و اتوبوس  متصل شوند.

این کاربر افزود: به‌طور مثال اگر قطار تهران-کرج برقی شود و سرعت به 200 کیلومتر در ساعت برسد زمان سیر به 15 دقیقه خواهد رسید که از مترو هم جذاب‌تر خواهد شد.

به گفته وی تنها ضعف قطار مذکور، محدودیت دسترسی است که باعث کاهش جذابیت شده چون ایستگاه فقط در جنوب تهران موجود است و تهران مانند لندن و پاریس چند ایستگاه قطار ندارد و همان مدت زمان طولانی سفر به جنوب تهران، جذابیت سفر 15 دقیقه‌ای  به کرج را از بین می‌برد.
به گزارش تین‌نیوز، این کاربر با تاکید بر این‌که اگر به قطار حومه‌ای توجه شود مطمئناً می‌تواند حتی از مترو هم موفق‌تر شود، اظهار کرد: حتی با ارتقای خط به قطارهای خودکششی 250 ، مدت سفر به 10 دقیقه می‌رسد.
این کاربر تاکید کرد: اگر مسافران دسترسی مناسب از نقاط مختلف پایتخت با حمل‌ونقل چندوجهی داشته باشند و 10 دقیقه‌ای با قطار حومه‌ای برقی به کرج برسند، دیگر از خودروی شخصی و یا مسافرت جاده‌ای استفاده نمی‌کنند و سفر جاده‌ای جذابیت نخواهد داشت.
وی افزود: قطار حومه‌ای با این شرایط به بهترین مود حمل‌و‌نقل تبدیل می‌شود و حتی مترو را هم پشت سر خواهد گذاشت، ضمن این‌که اتوبان تهران-کرج هم خلوت خواهد شد.
به گفته وی، وزارت راه با سرمایه‌گذاری خارجی و تعریف انواع درآمدهای تجاری ایستگاه‌ها و تبلیغات بین راه، می‌تواند مانند ژاپن یا انگلیس قطارحومه‌ای را حتی از حالت یارانه‌ای درآورده و به صنعت سودآور و درآمدزا تبدیل کند؛ البته اگر شرایط قطار حومه‌ای به‌طورکلی بهبود یابد و استانداردهای جهانی آن رعایت شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کاربر در ادامه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قطار حومه‌ای کشورمان، سهمی قابل توجه از جابه‌جایی را به عهده بگیرد باید زیرساخت آن را گسترش داده و ایستگاه‌های متعدد در نقاط پرتردد و متصل به انواع سیستم‌های اتوبوس بی‌آرتی و مترو بسازیم.
وی افزود: همچنین در برنامه بلندمدت باید راه‌آهن تهران-تبریز برقی شود و برقی کردن قطار تهران-کرج به‌عنوان فاز اول پروژه برقی شدن شمال‌غرب کشور می‌تواند در خدمت بهبود حمل‌ونقل قطار حومه‌ای و افزایش جذابیت آن باشد و قطار حومه‌ای بیشترین بهره را از آن ببرد.

به گفته این کاربر از قطار حومه‌ای فعلی با این شرایط ضعیف زیرساخت، حرکت نامنظم  و دسترسی ضعیف نباید انتظار معجزه داشت.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.