| کد خبر: 15265 |

رشد اقتصاد مالی و توسعه فعالیت‌های صنعتی

وبلاگ تین نیوز | به طور کلی در اقتصاد توسعه دو مکتب سنتی با دیده‌گاه متفاوت راجع به اهمیت‌ بازارهای مالی وجود دارد. یک دیدگاه بر این باور است که بازارهای مالی از نظر توسعه و رشد اقتصادی دارای نقش کلیدی هستند و در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که به مقولات‌ مالی تنها به عنوان خادم صنعت می‌نگرد. این دیدگاه واسطه‌های مالی را تنها کانالی برای‌ هدایت پس‌انداز خانوارها به سمت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری می‌داند. در تحقیقات جدید، رشد اقتصادی سازمان‌های مالی بازیگر فعال و شاید مسلط در زمینه‌ فعالیت‌های صنعتی‌ هستند. از این رو با حمید میر معینی اقتصاددان در خصوص حمایت دولت به گفت و گو پرداختیم. 

آیا سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع بورس، مطلوب است؟
اگر بخواهیم واقعی‌تر به بازار سرمایه و به کارهایی که در بازار سرمایه باید انجام شود، نگاه کنیم، رکود اقتصادی که در جلسه هیئت وزیران مطرح بود رویکرد خاص بازار سرمایه به دولت این است که از تبلیغ نقدینگی به شکل مستقیم جلوگیری شود و به جای ترزیق مستقیم وجه نقد که راه به جایی نمی برد سیاست‌های حمایتی در صنایع را اعمال کند. از جمله سیاست‌ها؛ کاهش نرخ خوراک یا کاهش نرخ مواد اولیه شرکت‌ها، که در دست دولت است و دوم برداشتن قیمت‌های تعزیراتی محصولات شرکت هاو سوم بحث روان‌سازی صادرات شرکت‌های صادراتی است که مقدار صادرات را تسهیل می‌کند. به علاوه مشوق‌هایی در اختیار شرکت‌های صادراتی قرار می‌دهد. چهارم بحث اعمال محاسبه مالیاتی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که طرح‌ها و پروژه‌های اشتغال زایی دارند. به هر حال این طور حمایت‌ها باعث می‌شود که نقش دولت در صنعت منجر به کاهش بیکاری و نگاه توسعه‌ای به بنگاه‌های اقتصادی باشد به جای این‌که بخواهد از سیاست‌های مقطعی و مسکن وار استفاده کند. 

آیا بورس محور اصلی نظام مالی محسوب می‌شود؟
به هر حال نظام اصلی مالی ما بانک محور است و بازار سرمایه هم می‌تواند آن نقش را ایفاء کند. لذا خیلی زود است که بخواهیم بگوییم که بازار سرمایه می‌تواند آن را نقش را بازی کند ولی غیرممکن نیست. البته این امر نظر خاص مسئولین بازار سرمایه و متولیان بازار بورس را می‌طلبد که بتوانند استراتژی را طراحی و تبیین و اجرایی کنند که بتواند نقش موثر در اقتصاد کشور را به خوبی ایفاء کند و همینطور بتواند از بازاری که در دست بانک می‌باشد مقداری از سهم بازار را در بورس اوراق بهادر به نفع خودش جذب کند. یعنی تامین مالی بنگاه های اقتصادی تقریبا از طریق بازار سرمایه انجام شود. به لحاظ تخصیص منابع بین سرمایه‌داران و به لحاظ بهره‌وری بهتر سرمایه و کاهش هزینه‌های عملیاتی و ریسک شرکت‌ها ، همه این موارد از مزایای تامین مالی شرکت‌هاست. بانک‌ها هم که تامین مالی بر عهده دارند متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند به خوبی ایفای نقش کنند.
رفع تحریم ها چه اثری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟
رفع تحریم‌ها تاثیرگذارترین عامل در بازار سرمایه خواهد بود و تاثیرش در بودجه دولت و برنامه‌های مالی دولت است که افزایش صادرات شکل می‌گیرد و سرمایه گذاری در صنایع زیر ساختی افزایش پیدا می‌کند و این منجر به افزایش سودآوری برترین شرکت‌هایی می‌شود که در نظام اقتصادی کشور در حال فعالیت هستند، از جمله شرکت‌هایی که داخل بورس اوراق بهادار هستند. 

چگونه می‌توان آگاهی مردم نسبت به اهمیت بازار بورس را بالا برد؟
جایگاه و اهمیت بورس باید در وهله‌ نخست نزد متولیان اقتصادی و مسئولین دولت جا بیفتد و به عنوان بازار حاشیه‌ای به بورس نگاه نکنند. مطالعات خیلی زیادی است که نشان می‌دهد که بازار سرمایه مطمئنا در
کشور های توسعه یافته نقش اساسی در توسعه دارد و به هر حال اگر نهاده‌های تولید را در نظر بگیرید که شامل کار، زمین، سرمایه، منابع انسانی و منابع مالی است، منابع مالی از طریق بازار سرمایه و نظام بانکی تامین می‌شود و این تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده شده است که تأمین مالی از طریق بانک‌ها بهره‌وری بیشتر، افزایش رشد اقتصادی و همچنین کاهش بیکاری را در پی دارد. در نهایت مسئولین اقتصادی باید به بازار سرمایه اهمیت بیشتری بدهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.