| کد خبر: 151599 |

ماراتن خارجی‌ها برای احداث نیروگاه خورشیدی در ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: به نظر می‌رسد تا 2 سال آینده بخش زیادی از اهداف ما در بخش انرژی‌های خورشیدی عملیاتی شود.

تین نیوز
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: به نظر می‌رسد تا 2 سال آینده بخش زیادی از اهداف ما در بخش انرژی‌های خورشیدی عملیاتی شود.

 

به گزارش مارین تایمز، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به آغاز روند توسعه انرژی خورشیدی در کشور، گفت: شرکت‌های بزرگی از انگلیس، آلمان، و اسپانیا متقاضی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در ایران هستند.

 

 قره‌خانی  با بیان اینکه ایران از نظر انرژی خورشیدی موقعیت استثنایی دارد، گفت: به دلیل تابش مناسب نور خورشید در کشور ما از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار هستیم که این موضوع برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد زیرا راندمان تولید را بالا می‌برد.

 

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات ساختاری در راستای ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک این بود که سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر که در گذشته زیر نظر توانیر فعالیت داشت، به عنوان یک معاونت در وزارت نیرو تبدیل و جایگاه آن تقویت شد.

 

قره‌خانی با اشاره به تکلیف قانونی دولت برای تولید 5 هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر تا پایان برنامه ششم توسعه، گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است در این زمینه جذب سرمایه‌گذاران و مشارکت بخش خصوصی در اولویت است.

 

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس، اختصاص عوارض ریالی قبوض برق برای انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر اقدامات ساختاری برشمرد و گفت: عوارضی را برای بخش انرژی‌های نو در نظر گرفته‌ایم که بر این اساس رقمی بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد تومان برای اصلاح ساختاری این بخش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، گفت: با توجه به تعهداتی که به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی از جمله معاده پاریس داده‌ایم و در صورت عدم توجه به این ضوابط مشمول جرایم بسیار سنگین می‌شویم، حرکت به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ضرورتی انکارناپذیر است.

قره‌خانی با بیان اینکه با توجه به تعهد ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، انگیزه وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته است، تصریح کرد: از سال گذشته از نظر ساختاری اقدامات خوبی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده است، که نمونه بارز آن کلنگ‌زنی و افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی است.

وی با اشاره به قرارداد میان وزارت نیرو و شرکت بریتانیایی برای تولید نیروگاه خورشیدی گفت: قراداد با شرکت‌های صاحب سرمایه و صاحب دانش اقدام مثبت برای توسعه انرژی خورشیدی در کشور است.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تقاضای سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه‌های 30 تا 50 مگاواتی گفت: با توجه به اقدامات مثبتی که در سال اول اجرای برنامه ششم در بخش توسعه انرژی‌های خورشیدی انجام شده، به نظر می‌رسد تا دو سال آینده بخش زیادی از اهداف ما در این بخش عملیاتی خواهد شد.

 

قره‌خانی تصریح کرد: همچنین شرکت‌های بزرگی از کشورهای انگلیس، آلمان، اسپانیا متقاضی احداث نیروگاه‌های خورشیدی 300 مگاواتی در ایران هستند.

 

وی با بیان اینکه روند توسعه انرژی‎های خورشیدی در کشور آغاز شده است، گفت: دولت به احداث نیروگاه خورشیدی توجه زیادی دارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در حال انجام است.

قره‌خانی اظهار کرد: اگرچه در زمینه نیروگاه‌های بادی هم سرمایه‌گذار وجود دارد، اما احداث نیروگاه بادی به راحتی نیروگاه‌ خورشیدی نیست زیرا خورشید در همه جا هست اما باد به‌صورت مستمر نیست، به همین دلیل احداث نیروگاه بادی نیازمند مطالعات نقطه‌ای دقیق است.

 

 به گزارش مارین تایمز، به تازگی شرکت‌های نروژی و ایرانی قرارداد 2 میلیارد یورویی برای تولید 2 گیگاوات انرژی خورشیدی را امضا کردند.بر اساس این قرارداد کنسرسیوم سگا انرژی نروژ مبلغ 2 میلیارد یورو برای تولید و راه اندازی واحدهای تولید انرژی خورشیدی در ایران سرمایه گذاری می کند.

 

منبع: مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام .
    من مطالعه زیادی روی انرژی خورشیدی کردم .انرژی خورشید یک نقصی که دارد .صفحات پنل خورشیدی باید روزانه شستشو شوند .تا میزان دریافت نور حداکثر باشد. طبق تحقیقات دانشگاه زابل ،گرد و غبار ،50 درصد از میزان راندمان صفحات حورشیدی میکاهد. حال طوفان های گرد غبار در مناطق کویری و بیابانی ایران عادی است. این یعنی این یک صنعت اب بر هست و ما خود معضل اب داریم مخصوصا در کویر، بهتر است این نیروگاه ها در کنار دریا خلیج فارس نصب شوند.

    البته شاید با پیشرفت فناوری نانو فناوری پنل های ضد گردو غبار ساخته شود. اما گرد و غبار و اب دو مسئله این نیروگاه ها هستند. و استفاده خانگی این سیستم در جهان متداول تر است مضاف که هزینه ساخت خطوط انتقال و تلفات صفر میکند میلیاردها دلار ارزش افزوده دارد. دولت باید بدنبال ترویج خانگی ان باشد